Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48693 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #80 Gepost op: 5 december 2004, 20:31:25
opschalen voor showstralen????

NOOIT!!!!

Mensen hebbe toch commentaar. en je doet het nooit goed voor iemand die er geen verstand vanheeft.

Blijf dus bij mijn vorlopig inzetplan.
2x ts 4x4 en 1 rv.
Ovd is ook rijdende.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #81 Gepost op: 5 december 2004, 20:35:03
Ovd is ook rijdende.

Hij stond niet bij het lijstje voertuigen dat reeds aanrijdend was dus volgens mij is dat dan ook niet het geval.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #82 Gepost op: 5 december 2004, 22:33:37
OVD is inderdaad nu ook aanrijdend. Hij was al onderweg, maar hij vergat zich in te melden.
De MBA heeft uit voorzorg ook een ambulance meegestuurd.
Brandwacht 1e klas + WVD


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #83 Gepost op: 5 december 2004, 22:37:08
OVD is inderdaad nu ook aanrijdend. Hij was al onderweg, maar hij vergat zich in te melden.
De MBA heeft uit voorzorg ook een ambulance meegestuurd.

OVD Wat voor voertuig heeft u bij? Is deze geschikt om mee over het strand aan te rijden? En wat is uw basisgemeente? Dit in verband met uw aanrijroute....
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #84 Gepost op: 5 december 2004, 23:27:27
Ik bedoel met mijn showstralen natuurlijk wel een inzet op een uitbreiding als die er is dus wel een effectieve inzet van de stralen...


Rene112

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 5 december 2004, 23:46:34
Ik zou wel eens willen weten wat voor voertuig de dienstdoende OVD mee brengt. Is dat een VW Sharan ofzo dan bekijk het maar gauw. Maar wanneer dit een dikke 4x4 is (en daar rijdt tegenwoordig de helft van de OVD's mee) dan kun je er mogelijk toch nog wat aan hebben mbt transport van personeel en kleine blusmiddelen. Met een Subaru Forester, Mitsubishi Pajero of wat dan ook kun je op dat strand wél uit de voeten lijkt me.

In mijn 'Westerfoortse' tijd had ik een Landrover Discovery als OvD. Daarmee kan je op heel veel plaatsen komen, als je tenminste een beetje kunt terreinrijden....  ;) :-[

Nu rijden de regionale OvD's in dat gebied in VW bussen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 5 december 2004, 23:56:22
Hoe verloopt  de communicatie tussen de hulpdiensten verder?

Hoe perfect we het ook in theorie kunnen verzinnen..... de eerste fase van het incident zal de communicatie tussen de hulpdiensten nog niet zo makkelijk verlopen.

Het zou al fantastisch zijn als er tijdens het aanrijden van de eerste voertuigen afstemming van aanrijroutes kan plaatsvinden (bijv. begeleiding brandweer over de Zeeweg door de politie).

De eerst aankomende brandweer-bevelvoerder zal vast even contact hebben met iemand van de reddingsbrigade of politie, maar zal daarna waarschijnlijk 'opgeslokt' worden door de brand met alle bijbehorende problemen.

Verwacht ook niet te veel van een OvD-B die nog onderweg is naar het incident. Tegelijkertijd een beeld vormen, nadenken, communiceren en coördineren... oja en ook nog autorijden met prio 1.... is heel erg lastig ;)

De OvD-B zal bij aankomst behoefte hebben om zo snel mogelijk een gestructureerd overleg op te starten met de OvD-G, de OvD-P, een coördinator van de reddingsbrigade en mogelijk een hoofd (beveiliging) van het evenement.
Een hulpmiddel hierbij kan C2000 zijn door het gebruik maken van een multidisciplinaire gespreksgroep. Afgelopen week heb ik dat tijdens ctpi-oefeningen ook in de praktijk kunnen toepassen. De multidisciplinaire gespreksgroep is zeker geschikt om snel het eerste contact te leggen tussen de OvD's en een tijd en plaats voor het eerste ctpi-overleg af te stemmen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #87 Gepost op: 6 december 2004, 16:15:43
Firefly, geheel volgens het scenario "Brandend Zand", leuk. Jammer dat ik effe het begin niet mee kon

Reddingsbrigade voertuig met bemensing inzetten tbv eerste siterap Strand Ambulance (RB Westdorp)
Één voertuig Unimog opstellen op aanrijpunt volgens protocol. Indit geval (Alfa, Kop Zeeweg). Vanwege de goede samenwerking wel alvast buurreddingsbrigade alarmeren tot nader bericht. Eventuele varende eenheden standbye voor snelle afvoer SO over water.
Ambulance de aanwezige reddingsbrigade en EHBO zijn goed op elkaar ingespeeld. In eerste instantie 1 ambu voldoet, maar wel alvast de regio vrij maken tot nader bericht en eventueel OVD-G in kennis stellen, niet opkomen tot nader bericht.
Politie vol = vol en als mensen niet links of rechts kunnen houdt het op. Rijden over fietspad is tijdens dit soort evenementen is een zeer slecht idee, omdat naast volwassen fietsers daar ook skeeters, wandelaars, kinderen, XTC- en alcohol-gebruikers over het pad gaan om er toch maar te komen. Suggestie circulatie plan instellen via Westerfoort. Zeeweg afsluiten voor alle verkeer. Aangeven op infoborden dat BEACHDANCE P-vol is.
Brandweer het lijkt mij simpel om te stellen dat het blussen van een meestal houte strandtent tijdens dit soort evenementen altijd te laat is en er beter gekeken kan worden voor behoud van overslag. En wat je daarvoor nodig hebt? Ik sluit me aan bij 2x TAS (4x4) en OvD (4x4).

Voorts eerste Motorkap overleg aanrijpunt Alfa, Alwaar de Unimog van de reddingsbrigade staat opgesteld. Deze is lekker groot en steekt overal bovenuit.

Eerst moet er een multi-disciplinaire sitrap komen door waarschijnlijk de reddingsbrigade. Met daarin
* info betreffende brand en brandschade en hevigheid
* info schatting hoeveelheid slachtoffers en wat deze hebben
* bereikbaarheid

De Politie moet een vrije baan regelen over het strand langs de waterlijn, zodat hulpverlening over het strand vlot kan verlopen. Het publiek niet laten vertrekken in verband met de dan te verwachtte verkeerschaos en eventuele onlusten of relletjes. Dat zou zonde zijn van je mankracht.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk Jansen

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 6 december 2004, 16:58:07
Wel of geen redvoertuig? Als centralist gaf ik al aan dat deze bij een middelbrand wordt gealarmeerd. Ook bij een strandtent die in brand staat kan een redvoertuig van pas komen.
Tenzij de OVDB anders beslist wordt het redvoertuig gewoon gealarmeerd.


firemanr

  • Gast
Reactie #89 Gepost op: 7 december 2004, 02:58:50


Hoe perfect we het ook in theorie kunnen verzinnen..... de eerste fase van het incident zal de communicatie tussen de hulpdiensten nog niet zo makkelijk verlopen.

Het zou al fantastisch zijn als er tijdens het aanrijden van de eerste voertuigen afstemming van aanrijroutes kan plaatsvinden (bijv. begeleiding brandweer over de Zeeweg door de politie).

De eerst aankomende brandweer-bevelvoerder zal vast even contact hebben met iemand van de reddingsbrigade of politie, maar zal daarna waarschijnlijk 'opgeslokt' worden door de brand met alle bijbehorende problemen.

Verwacht ook niet te veel van een OvD-B die nog onderweg is naar het incident. Tegelijkertijd een beeld vormen, nadenken, communiceren en coördineren... oja en ook nog autorijden met prio 1.... is heel erg lastig ;)

De OvD-B zal bij aankomst behoefte hebben om zo snel mogelijk een gestructureerd overleg op te starten met de OvD-G, de OvD-P, een coördinator van de reddingsbrigade en mogelijk een hoofd (beveiliging) van het evenement.
Een hulpmiddel hierbij kan C2000 zijn door het gebruik maken van een multidisciplinaire gespreksgroep. Afgelopen week heb ik dat tijdens ctpi-oefeningen ook in de praktijk kunnen toepassen. De multidisciplinaire gespreksgroep is zeker geschikt om snel het eerste contact te leggen tussen de OvD's en een tijd en plaats voor het eerste ctpi-overleg af te stemmen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Klinkt leuk, dat c2000, behalve dat het nog niet overal operationeel is..... :-[ :-\ :-\