Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48699 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

CLUT

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #140 Gepost op: 14 december 2004, 15:00:17
Ja heb je ook gelijk in, achja misschien kunnen we die ook meenemen ;D ;D ;D Mja ik begin de casus een beetje onduidelijk te vinden wil graag meer horen wat de schaal van de kaart is, of er overslag gevaar is naar panden of naar duinen of en zo ja hoelang het duurt om voertuigen voor het pand te krijgen en mogelijk aantal slachtoffers.... Maar goed de maand is nog niet om dus we wachten rustig af

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #141 Gepost op: 15 december 2004, 14:55:02
Nog even een paar toelichtingen, om de onduidelijkheden weg te nemen.

De aanrijtijd van het eerste voertuig was op de kop van de Zeeweg, dus ter hoogte van strandafgang naar nr 1.

De schaal van de kaart is niet vast te stellen. Ter indicatie zijn op het strand de strandpalen weergegeven (62 & 63). Haarover valt een schatting te maken van de afstand van de strandafgang en strandtent nr. 6.
Wat betreft de afstand tussen duin en strandent is er slecht een kleine ruimte achter de strandtent voor de opslag van goederen. Ongeveer 3 meter.

UPDATE 3

Bij aankomst van het eerste voertuig voor de strantent (TAS1 Westerfoort). Onderling contact met de bevelvoerder van de TAS 1 Westdorp heeft geleid dat de waterwinning opgebouwd wordt door de bemensing van deze TAS (was namelijk geen 4X4). Schuimblusvoertuig is ook ter plaatse wacht op definitieve instructie/opstelplaats. OVD ter plaatse is lopende onderweg naar het object. Heeft nog geen overleg kunnen voeren met alle bevelvoerders en andere hulpdiensten.
Ambulance personeel van de eerste ambulance is opgepikt door de strandambulance van RB Westdorp en naar plaats incident gebracht. OVD-G is nagenoeg ter plaatse samen met  2 andere ambulances.

De TAS treft het volgende aan:

Nog steeds uitbreidende brand vooral over het dak (Bitumen). Strandtent Nr 7. wordt aangestraald en deze is licht begonnen met uitgassen. Strandtent Nr. 7 is door beveiligingspersoneel, op het personeel na, ontruimd, deze is ook startklaar om geëvacueerd te worden.

Waar velen bang voor waren, is waarheid geworden. Een verdere uitbreiding van de brand richting duin. Door de Westenwind (en vliegvuur) is het helmgras van de Zeereep (De eerste duinenrij tegen het strand) gaan branden. Door de langdurige droogte van de afgelopen zomer verspreidt de duinbrand zich razendsnel naar boven en over de andere duinen. Enkele omstanders proberen dit in zwemkleding te bestrijden met takken en scheppen maar dat wil niet echt lukken.

Slachtoffers tot op dit moment: (Door Reddingsbrigade en politie geëvacueerd dan wel aangetroffen)
  • 1 personen Inhalatietrauma (al eerder gemeld in update 2).
  • 1 Persoon door de hitte bevangen geraakt, waarschijnlijk door een combinatie van de temperatuur en alcohol.  (al eerder gemeld in update 2).
  • 3 personen met vermoedelijk (licht)inhalatie trauma.
  • 2 personen (Personeelsleden) met tweedegraads brandwonden (3%en 7% van het lichaam). Op armen en bovenlichaam.
  • 1 Persoon (Eigenaar) met derde graadsbrandwonden(22% van het lichaam) en inhalatietrauma.  (ledematen en bovenlichaam.)

Verdere informatie:
  • Van één personeelslid is men zeker van, dat hij nog probeerd met een tuinslang aan de achterkant van de tent probeert (binnen) te blussen.
  • Nog één personeelslid is vermist!

Vragen:
  • Wat doe je ten aanzien van de branduitbreiding (Strandtent en duinen)?
  • Hoe moet de inzet hiervan uitzien?
  • Wat moet er in het werk worden gesteld voor het vinden van het vermiste slachtoffer?
  • De veiligheid van omstanders en hulpverleners voldoende gewaarborgd.
  • Waar worden de slachtoffers ondergebracht (Gewondennest?)?
  • Hoe moeten de slachtoffers behandeld en afgevoerd worden?
Brandwacht 1e klas + WVD

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #142 Gepost op: 15 december 2004, 16:17:44
het blijft bij mij voorlopig grote brand,maar ik wil wel een TAS erbij voor de brand in de duinen.Dus ik vrees dat ik al snel zeer grote brand zal moeten geven,als die brand in de duinen niet snel wordt bedwongen.

De strandtent nr 7,wordt mijn eerste prioritieit het paviljoen wat al in brand staat kunnen we beter als verloren beschouwen.Aangezien de brand daar nog steeds aan het uitbreiden is,ik ga verdere uitbreidding voorkomen.Ik zet stralen in op strandtent nr 7,zolang deze alleen nog maar aan het uitgassen is is er nog hoop.

verder wil beetje afhankelijk van het brandverloop in de duinen eventueel een blusheli aanvragen ivm toegankelijkheid van de duinen.Aangezien dit tijd kost (aanvraag) beter op voorhand,dan pas als het te laat is.
Tja de blusactie van de mensen in de duinen,is moeilijk eigenlijk ivm hun eigen veiligheid dien je de mensen weg te halen.maar misschien weten ze de brand zodanig op te houden dat hij binnen de perken blijft totdat ik meer brandweerpersoneel heb voor de blussing in de duinen

personeelslid wat binnen aan het blussen is eruit halen,het wordt te gevaarlijk om sowieso een binnenaanval te doen dus eruit met die man/vrouw.
De slachtoffers is een zaak voor politie,GGD en de reddingsbrigade,
ik zal wel 1 of 2 stralen gereed laten maken voor koeling van de verbrandingsslachtoffers

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 15 december 2004, 16:31:08
Tsja, ik kan het niet laten. Gezien het aantal bekende slachtoffers en te verwachten mogelijke slachtoffers met hypothermie (met name hulpverleners), lijkt het me verstandig de sigma te alarmeren.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 15 december 2004, 17:35:28
Ja, maar is er nog wel plaats voor de tent?

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #145 Gepost op: 15 december 2004, 18:04:42
M'n vingers jeuken.... Wat zouden van die lompe bosbrandvoertuigen zoals ze in België hebben nu ongelooflijk goed van pas komen, bijvoorbeeld dit speeltje van Ffemt19:

Maarja, helaas....

In dit geval zou ik ervoor kiezen om code zeer grote brand zoals eerder aangegeven te handhaven. De zorg voor slachtoffers (koeling), het zoeken naar vermiste slachtoffers, de dreigende overslag naar de naastgelegen strandtent en de overslag naar de duinen. Dit zijn vier punten die afzonderlijk van elkaar bestreden dienen te worden, 4 TS-en en een SB is dus zeker geen overbodige luxe.

Met betrekking tot de uitbreiding richting de duinen wil ik nu een GWT gealarmeerd hebben. Dit gezien de uitbreiding richting de duinen en de geringe hoeveelheden water van de TS-en en de SB.

Omstanders die nu trachtten de vlammen in de duinen te doven dienen hier onmiddelijk mee te stoppen. Het risico op meer brandwondenslachtoffers wil ik niet lopen. De politie en beveiliging krijgen van mij opdracht deze mensen te stoppen.

Ook ik laat gezien het aantal slachtoffers en de grootschaligheid ervan de SIGMA oppiepen. De tent kan opgesteld worden op de meest noordelijke parkeerplaats van de twee.

Verder wil ik zoals eerder verzocht met spoed de traumaheli ter plaatse (het verbaast me dat ik hierin de enige ben). Zij dienen zich met name te richten op het slachtoffer met derdegraads brandwonden. Dit is een inzetcriterium voor de inzet van het MMT en daar maak ik in deze situatie gebruik van. De heli kan zoals eerder aangegeven op het strand landen, desnoods iets verderop, dan moeten ze met een voertuig van de reddingsbrigade maar naar het slachtoffer komen. Desnoods vorderen ze maar een paar bikes van de politie (de apparatuur die ze bij hebben zit toch in rugzakken).
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Peterw410

• Forum gebruiker
    • Brandweer
Reactie #146 Gepost op: 15 december 2004, 19:17:19
Is het geen idee om een motorpompje of dompelpomje van een TAS op een boot van de Reddingsbrigade te plaatsen. En die voor eventueel koeling van slachtoffers of aanvoer van water te gebruiken. Tot dat het groot water transport het over neemt. Het koelen met zout water lijkt mij geen probleem. het zal wel desinfecterend werken maar of het goed koeld weet ik niet?
Groeten, Peter Wols  http://www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 15 december 2004, 19:19:03
Tsja, ik kan het niet laten. Gezien het aantal bekende slachtoffers en te verwachten mogelijke slachtoffers met hypothermie (met name hulpverleners), lijkt het me verstandig de sigma te alarmeren.

Bedoel je niet hyperthermie? Dus oververhitting? ;)

Christian

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #148 Gepost op: 15 december 2004, 19:35:41
Ja, maar is er nog wel plaats voor de tent?

Gerard,

maak gebruik van de botenberging van de reddingsbrigade. Heb je een beschutte plek voor slachtoffer behandeling, warm en koud stromend water en registratie.

Citaat
Ambulance personeel van de eerste ambulance is opgepikt door de strandambulance van RB Westdorp en naar plaats incident gebracht. OVD-G is nagenoeg ter plaatse samen met  2 andere ambulances.

OvD-G op vast punt voor CTPI overleg, afrit 1, Aanrijpunt Alfa. Tweede ambulance naar botenberging van reddingsbrigade voor tweede traige en eventuele behandeling.
Ik neem aan dat de reddingsbrigade Westervoort en IJdorp ook aanrijdend zijn. Derde ambulance samen met een strandambu slachtoffers vervoeren in samenwerking met reddingsbrigade op aanwijzing van eerste ambu ter plaatse.

Citaat
Slachtoffers tot op dit moment: (Door Reddingsbrigade en politie geëvacueerd dan wel aangetroffen)

1 personen Inhalatietrauma (al eerder gemeld in update 2).
1 Persoon door de hitte bevangen geraakt, waarschijnlijk door een combinatie van de temperatuur en alcohol.  (al eerder gemeld in update 2).
3 personen met vermoedelijk (licht)inhalatie trauma.
2 personen (Personeelsleden) met tweedegraads brandwonden (3%en 7% van het lichaam). Op armen en bovenlichaam.
1 Persoon (Eigenaar) met derde graadsbrandwonden(22% van het lichaam) en inhalatietrauma.  (ledematen en bovenlichaam.)

Alle slachtoffers naar de boten berging en daar behandelen en dan eerst vrije voertuig gaan vervoeren. Indien je geen of te weinig logistieke ambulances hebt kan het SIGMA opgeroepen worden en assisteren in de botenberging van de reddingsbrigade.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #149 Gepost op: 15 december 2004, 21:22:12
Ik zal me weer niet al te geliefd maken in mijn keuze, maar ik zou nog steeds niet direct gaan voor alarmering van de Sigma. Men neme: de drie ambulances die nu (zo goed als) tp zijn, de strandambu en een ruime selectie van mensen van de reddingsbrigade.
Om deze keuze te kunnen onderbouwen zou ik wel graag de aanrijtijd willen weten van de volgende te alarmeren ambulances en ook de opkomsttijd van de Sigma. Maar ik geloof nooit dat de Sigma in dit geval eerder aanwezig zal zijn dan een drietal ambulances uit de regio. Dus, tenzij ik er volledig naast zit voor wat betreft de opkomsttijd van de Sigma, ga ik in eerste instantie nog niet voor deze optie.
Wel wil ik een MMT tp hebben voor het te verwachten slachtoffer dat nog met de tuinslang aan het blussen is.
De zorg voor de slachtoffers met de lichtere brandwonden zou ik vooralsnog willen uitbesteden aan de reddingsbrigade. Ik denk dat die botenberging als GN prima zal voldoen.
Hier kan ook het onwel geraakte slachtoffer naartoe worden gebracht. Graag zou ik van dit laatste slachtoffer wat meer gegevens willen hebben. Hoe is de toestand van dit slachtoffer?
De slachtoffers met licht inhalatietrauma wil ik aan de zuurstof hebben.
De eigenaar wil ik met de eerste ambulance die nu aankomt (dus NIET de eerste met de groene lamp) afgevoerd hebben, liefst direct naar een brandwondencentrum.
De OVD-G wil ik bij de CTPI houden en de eerste ambulance (MET de groene lamp ;)) laat ik bij de strandtent standby staan.
Er kwam nog een tweede ambu ter plaatse, deze wil ik vooralsnog - zolang het MMT nog niet ter plaatse is - nog niet direct voor vervoer van een slachtoffer inzetten. Deze wil ik liever als coordinerend in de botenberging laten optreden.
Ben ik nog wat vergeten? ??? ;D