Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48665 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #200 Gepost op: 30 december 2004, 22:31:28
Ik kan me geen situaties herinneren waarbij een burgemeester wel ter plaatse is geweest dus dit zal wel per gemeente verschillend zijn dan.

In Goes is de burgemeester of een wethouder meestal bij een grote brand hoor. Altans, ik heb ze regelmatig gezien, 't zal wel niet altijd zo zijn, maar goed. ;)

Christian

Paul SEH

• Gast
Reactie #201 Gepost op: 31 december 2004, 02:12:21
Voor de mogelijke ongevallen is er ook nog een ambulance standby.  :)

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #202 Gepost op: 31 december 2004, 11:23:18
We zijn weer aangekomen bij de laatste dag van de maand. Tijd om de CASUS af te sluiten. Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de vele reacties op de casus van deze maand, nog nooit waren zoveel reacties :)

Nog een paar wetenswaardigheidjes:
  • Oorzaak: Oververhitting van een frituurunit in de keuken, De eigenaar had het geprobeerd te blussen, maar dit had niet het gewenste effect. Het frituurvet was spontaan gaan branden door de hitte. Toen uiteindelijk geprobeerd werd met water te blussen, ging de ‘vlam in de pan’ en de brand plantte zich voort in de afzuiginstallatie en tussen het plafond. Maar dit was het personeel in eerste instantie niet meteen duidelijk. Van buitenaf werd de eerste rook zichtbaar.
  • Een aantal van jullie had de kaart herkend ;) Het betrof in werkelijkheid niet Westdorp aan zee, maar Bloemendaal aan zee.  Hieronder een foto van de werkelijke situatie (René bedankt). Ik heb bewust gekozen voor de naamverandering omdat ik het niet te herkenbaar wilde maken, zodat iedereen zijn inzichten kon geven. en anders de inzet grotendeels bepaald werd door de bekenden
.

Over de inzet van de hulpdiensten kan ik kort zijn:
Deze verliep eigenlijk op alle fronten goed.
  • Brandweerinzet verliep goed. Ik denk dat ik persoonlijk er nog een (vijfde) TAS bij had gevraagd, o.a. voor de waterwinning. Deze had kunnen pendelen van de waterwinplaats naar de duinbrand. Groot watertransport had ik minder snel ingezet. Het schuimblusvoertuig diende daarbij als buffer waaruit andere voertuigen gevoed konden worden.
  • Medische hulpverlening verliep goed. Ik denk dat daar de belangrijkste vraag is geweest: wel of geen SIGMA? Ik denk dat achteraf misschien deze toch gealarmeerd had kunnen worden. Deze had misschien tijdens de warme dag, toch geen overbodige luxe geweest.
  • De politie-inzet verliep eerst traag (misschien had dat te maken met de feestdagen) Andere hulpverleners zaten er duidelijk om te springen. Uiteindelijk kwam het dan toch goed. En raakte de gehele inzet niet echt vetraging op zodat alles in goede banen werd geleid.
  • Ook de samenwerking met de Reddingsbrigade werd goed opgepakt, daar kan je veel aan hebben in zulke situaties!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Fijne jaarwisseling vanavond en Succes in 2005 met de nieuwe casus van Januari: Partyschip in problemen (Peter succes!! ;) )
Brandwacht 1e klas + WVD

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #203 Gepost op: 31 december 2004, 11:25:37
ja dank je wel Firefly,en hartelijk dank voor deze leuke casus ;)

De nieuwe casus komt 2 Januari online,ik wil jullie niet op 1 Januari al lastig vallen ;D

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #204 Gepost op: 31 december 2004, 11:26:09

Hier de foto van Bloemendaal aan zee. ;)
Brandwacht 1e klas + WVD

Rene112

• Gast
Reactie #205 Gepost op: 31 december 2004, 16:03:02
Een aantal van jullie had de kaart herkend ;) Het betrof in werkelijkheid niet Westdorp aan zee, maar Bloemendaal aan zee.  Hieronder een foto van de werkelijke situatie (René bedankt).

Graag gedaan!

En bedankt voor de leuke casus, mijn complimenten.

groeten,
René de Caluwé

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #206 Gepost op: 1 januari 2005, 01:52:35
Leuke casus en goed voorbereid, vooral de multidiciplinaire aspecten, waaronder de betrokkenheid van de reddingsbrigade, vond ik interessant.

Alhoewel de casus niet uitging van Beachbop wil ik op de valreep nog even wijzen op een andere foto (met dank aan de KLPD), genomen tijdens Beachbop.
Zie:http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/strand/index.html

Op de drukste Beachbopdag die we hebben gehad waren er naar schatting circa 50.000 mensen op het strand.
Inmiddels wordt Beachbop door alle betrokkenen uitgebreid voorbereid. Dit jaar overigens maar één Beachbop en wel op zondag 31 juli.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #207 Gepost op: 1 januari 2005, 02:14:09
Omdat beeld meer zegt dan duizend woorden nog een sfeerimpressie van Beachbop.

[verwijderd door de admin ivm opschoning]
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Paul SEH

• Gast
Reactie #208 Gepost op: 1 januari 2005, 05:28:09
Bedankt voor de casus. En de beste wensen voor 2005 wat nu alweer een paar uurtjes oud is.  :)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #209 Gepost op: 1 januari 2005, 13:22:05
Firefly, thanks! ;)