We zijn weer aangekomen bij de laatste dag van de maand. Tijd om de CASUS af te sluiten. Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de vele reacties op de casus van deze maand, nog nooit waren zoveel reacties
Nog een paar wetenswaardigheidjes:
- Oorzaak: Oververhitting van een frituurunit in de keuken, De eigenaar had het geprobeerd te blussen, maar dit had niet het gewenste effect. Het frituurvet was spontaan gaan branden door de hitte. Toen uiteindelijk geprobeerd werd met water te blussen, ging de ‘vlam in de pan’ en de brand plantte zich voort in de afzuiginstallatie en tussen het plafond. Maar dit was het personeel in eerste instantie niet meteen duidelijk. Van buitenaf werd de eerste rook zichtbaar.
- Een aantal van jullie had de kaart herkend Het betrof in werkelijkheid niet Westdorp aan zee, maar Bloemendaal aan zee. Hieronder een foto van de werkelijke situatie (René bedankt). Ik heb bewust gekozen voor de naamverandering omdat ik het niet te herkenbaar wilde maken, zodat iedereen zijn inzichten kon geven. en anders de inzet grotendeels bepaald werd door de bekenden
.
Over de inzet van de hulpdiensten kan ik kort zijn:
Deze verliep eigenlijk op alle fronten goed.
- Brandweerinzet verliep goed. Ik denk dat ik persoonlijk er nog een (vijfde) TAS bij had gevraagd, o.a. voor de waterwinning. Deze had kunnen pendelen van de waterwinplaats naar de duinbrand. Groot watertransport had ik minder snel ingezet. Het schuimblusvoertuig diende daarbij als buffer waaruit andere voertuigen gevoed konden worden.
- Medische hulpverlening verliep goed. Ik denk dat daar de belangrijkste vraag is geweest: wel of geen SIGMA? Ik denk dat achteraf misschien deze toch gealarmeerd had kunnen worden. Deze had misschien tijdens de warme dag, toch geen overbodige luxe geweest.
- De politie-inzet verliep eerst traag (misschien had dat te maken met de feestdagen) Andere hulpverleners zaten er duidelijk om te springen. Uiteindelijk kwam het dan toch goed. En raakte de gehele inzet niet echt vetraging op zodat alles in goede banen werd geleid.
- Ook de samenwerking met de Reddingsbrigade werd goed opgepakt, daar kan je veel aan hebben in zulke situaties!
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Fijne jaarwisseling vanavond en Succes in 2005 met de nieuwe casus van Januari: Partyschip in problemen (Peter succes!!
)