Jan 2005 - Partyschip in problemen

Auteur Topic: Jan 2005 - Partyschip in problemen  (gelezen 49668 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peterw410

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
    • Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 2 januari 2005, 20:02:29
Ik denk dat de Marine hier ook wel wat kan beteken. Met namen helicopters ;)
Groeten, Peter Wols  http://www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 2 januari 2005, 20:29:59
idd, het evacueren van de SO heeft hoogste prioriteit. Nu is het zo dat als er brand aan boord is, de reddingsdiensten niet aan boord mogen tot de brandweer geariveerd is en het schip "vrij"verklaard heeft. Maar één voordeel bij brand springen de meeste mensen als ze zich bedreigd voelen over boord.
Het sitrap krijg je in dit geval niet als eerste van de politie of brandweer, maar van de eerste reddingsboot ter plaatse. Hoe gek het ook klinkt zal deze voor enige aktie ondernomen wordt de kustwacht een sitrap brengen: De situatie van het schip (is er nog voortstuwing, hoe zit het met de orde, de mate van gevaar, voor het schip, de opvarenden en de omgeving, wat is het benodigde materiaal en menskracht en welke diensten.  

1 evacuatie vervoersgeschikte personen: benodigde capaciteit: 120 mensen. Kan door een groot, in de buurt zijnd vrachtschip (vorderen) of door een van de kant af gesleept platform (wij hebben "de Joop" daarvoor, 10 bij 25 m grote catamaran, capaciteit 100 mensen).

2 aanvals ploeg van de brandweer laten ophalen/ mee laten varen die eenmaal aan boord toestemming kan geven aan de andere hulpdiensten om aan boord te gaan en ernstig gewonden te helpen. (niet direkt met zuurstof, er is brand aan boord!). Ook een sleepboot mag niet vast maken zonder toestemming van de brandweer! Brandweer is de baas bij brand!

3  Plaats in overleg GGD bepalen waar de gewonden aan land gaan en inrichten dáár! (let op voldoende ruimte, dus niet ín een haven bijvoorkeur, maar op de dijk bij een steiger ofzo) van gewonden nesten met eerst de ambu's en na een half uurtje ofzo de Ghor Sigma en wat diens meer zij (daar heb ik geen kaas van gegeten, ik weet alleen dat ze bij oefeningen bij ons altijd op de verkeerde plaats hun gewonden nesten inrichten, in het echt moet dat echter goed gaan!  ;) ).

4 Géén heli naar het vaartuig. In tegenstelling van wat ik tijdens een oefening altijd zie gebeuren is het geen optie een arts vanuit een heli in het vuur te laten zakken. Slecht voor de arts en goed voor het vuur. De wind van de wieken wakkert het vuur aan en de arts hangt erboven. Hoogstens een trauma heli met mmt naar het gewonden nest (allemaal weer niet mijn pakkie aan, behalve de heli die boven het brandende schip gaat hangen, die laat ik weg sturen/schieten...)

5 politie laten komen. Maar bedenk wel dat ze als je ze op een reddingsboot meeneemt ze de plek van een geredde in nemen, dus ook niet met 5 man op een RIB gaan varen als je die met drie man ook baas kan.

6 Rijkswaterstaat af laten stemmen vast olie bestrijdingsvaartuig op laten stomen ( heeft vast 4 uur nodig, het is nog erger als op de weg  :( )  

De bedoeling is dat de eerst arriverende reddingsboten de in het water gesprongen SO aan boord nemen met in acht name van eigen veligheid, niet alle 50 tegelijk aan boord laten komen. Capaciteit volgens KNRM norm van een RIB van ca 7 meter is 12 geredden maximaal, die krijgen wij ook wel aan boord. Dus met 6 RIB's 2 x heen en weer heb je als niemand wat mankeert het hele schip leeg behalve de bemanning. Maar natuurlijk zijn er gewonden (brand, vallen, rook vergiftiging..

Veel hangt af van de aanvals ploeg van de brandweer of het schip mag worden betreden door de overige hulp diensten. Dus liggen we met de reddingsboten rond het partyschip en wachten op de uitkomst. Iedereen die van het party schip springt wordt aan boord van een reddingsboot genomen waar eventueel eerste hulp wordt verleend en pas als er spoed bij is of de reddingsboot vol is ( zoveel mogelijk per reddingsboot vol laden dat die snel vol is en naar het nest gaan en de volgende gaat laden.) Ambu pleegs achter de hand houden die gaan aan boord zodra dat mag en wijzen aan wie er vervoersklaar is. Die aan boord van de reddingsboot. Mensen mee terug (als het mag van de jongens van de brandweer) Die de ambu plegen en andere  medisch geschoolden   ::) gaan helpen.

Veel hangt af van of het schip nog kan varen

hoe groot de brand is en

of we dus aan boord mogen..

hoeveel gewonden er zijn

of er een schip met voldoende plek aan boord in de buurt is.

hoelang het duurt eer de nesten klaar zijn (indien nodig)

hoeveel reddingsboten er onderweg zijn (ik wil er een stuk of 8, eigenlijk niet te veel meer om dat het dan chaotisch wordt).

Het blussen dient in de eerste plaats er op gericht te zijn een vluchtweg te creëren.

En ik wil een passagierslijst en weten wat de brandstof
van dat ding is.


Zo, kom maar op met de rest van je verhaal.... ;)

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 2 januari 2005, 20:38:26
Ik denk dat de Marine hier ook wel wat kan beteken. Met namen helicopters ;)

Nee, de heli's zijn alleen bruikbaar op volle zee, ver uit de kust. Het duurt te lang en de capaciteit is te klein. En de zaak brand! Dan zijn heli's echt niet zo handig als je denkt...

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #23 Gepost op: 2 januari 2005, 21:15:28
Brandstof is diesel hoogstens uitgebreid met zonne-energie.

Ik zou alarmeren de reddingsbrigade(hoeveel boten hebben ze, en hoe groot?), de brandweer met boot, tas, ovd en wo (wat voor boot is het?), 2 ambu's en politie. Dan is er een boot van RWS in de regio, en KLPD zoja ook laten komen. Scheepvaart verkeer stil leggen.

De rederij bellen en vragen om te komen met bouwtekeningen, vragen waar de gasinstallatie zit.(flessen of tank)
Vragen waar de bunkers zitten, vragen of er een sprinkler installatie zit en waar de brandkleppen zitten van de kombuis.

Of het partyschip voor anker leggen buiten de vaargeul of naar de kade slepen, dus eventueel een berger bellen. Zo ie zo handig voor eventuele extra pompen en blus capaciteit.

Waar kunnen de slachtoffers aan wal worden gezet, is er een haven en hoever is dat varen. Is hier voldoende afmeer gelegenheid, en is deze diep genoeg voor grote schepen?
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2005, 21:34:00
Ondiepte is misschien juist wel handig...

Ik vind de evacuatie vele malen belangrijker dan het partyschip. Dus iedereen zo snel mogelijk van boord. De berger is een goed idee. Voor later.

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #25 Gepost op: 2 januari 2005, 23:48:23
Tuurlijk als eerste iedereen eraf, maar contact met de rederij of schipper is belangrijk om te weten waar de gevaren zijn en waar de twee slachtoffers liggen. Maar bij 120 man is een overzicht krijgen heel lastig, dat duurt wel een paar uurtjes voordat je weet hoeveel mensen er nog vermist zijn. Misschien is de bemanning wel al aan het blussen.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 3 januari 2005, 00:06:20
Tuurlijk als eerste iedereen eraf, maar contact met de rederij of schipper is belangrijk om te weten waar de gevaren zijn en waar de twee slachtoffers liggen. Maar bij 120 man is een overzicht krijgen heel lastig, dat duurt wel een paar uurtjes voordat je weet hoeveel mensen er nog vermist zijn. Misschien is de bemanning wel al aan het blussen.

Eens! En wat doen we met de reddingsboot die naar het kind aan het zoeken is. Volgens mij moet die gewoon doorzoeken. De ene (hulpverlenings)aktie voor de andere (hulpverlenings)aktie onderbreken daar doen we niet aan, toch?

Hoeveel reddingsboten staan ons ter de beschikking?

Wie legt de scheepvaart stil, de reddingsboten hebben we nodig voor transport. De brandweerboot gaat met aanvalsploeg aan boord, wat hebben die te melden. Hebben die marifoon aan boord, of krijgt de OVD een porto van ons.

Misschien zijn ze wel slim en gebruiken ze de marifoon van het partyschip... ;D

Uuhhh,??? nee, dat doen ze vast niet.. :(

Henk


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #27 Gepost op: 3 januari 2005, 00:19:02
Ik denk dat de Marine hier ook wel wat kan beteken. Met namen helicopters ;)
Marine niet met een heli zoals aangegeven.....maar ik heb niet meegekregen waar het is, misschien wel een mogelijkheid om bij Doorn/Roosendaal vandaan van defensie een boot met chauffeur te regelen...Korps mariniers oid...
Ook de marechaussee heeft een aantal Rijksvaartuigen cq snelle ribs...maar heb niet meegekregen waar de lokatie is van de boot, of dat bij een van de lokaties van de Kmar in de buurt is...

Politie: eerste de noodhulpeenheden uit de buurt, veel gewonden, dus ook de Ovdp onderweg, die zal waarschijnlijk nog meer ondersteuning willen hebben ivm afzetten etc ook de calamiteitencontainer met afzetmateriaal bestellen, evt voor begeleiding motorrijders aan laten rijden, en de politiekraan standby zetten in de buurt ivm evt sleepwerk.
Er staat bij dat de KLPD geen boot in de buurt heeft, ik weet van diverse wijkteams in Amsterdam die een eigen boot hebben, die ligt bijvoorbeeld ergens in een jachthaven....zou ik er ook uit laten gaan...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Paul SEH

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 3 januari 2005, 03:09:49
Ik bekijk alleen de medische kant van de zaak.
De rest laat ik aan anderen over die verstand van dat soort zaken hebben.

Gezien de melding, 2 inhalatie trauam,s en een potetieel groot aantal verdere SO's had ik graag 4 ambulances en de OVD ter plaatse gehad. Verder de traumaheli laten aanrukken. En geizen het mogelijke aantal SO's ook de Sigma. Er zal waarschijnlijk nogal wat tijd overheen gaan voordat de eerste patienten aan land komen.
De parkeerplaats lijkt mij een geschikte plaats om een gewondennest te creëren.

De omliggende CPA's waarschuwen en meerdere ambulances laten vrijmaken.

Redding van de SO's heeft nu een eerste prioriteit.
Aan de wal wacht ik dan op de eerste SO's. Of als het nodig is dat we aan boord van het schip hulp verlenen als de kust daar veilig is.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #29 Gepost op: 3 januari 2005, 08:15:57
Een kort vraagje, vaart het schip onder SI (scheepvaartinspectie)condities?,
als dit zo is zou ik de schipper adviseren om sloepenrol te houden en alle opvarenden in de reddingsvlotten te laten debarceren, deze vlotten zijn (zeker op een meer) redelijk éénvoudig naar de wal te verslepen (niet te hard varen) waarna verdere opvang en behandeling plaats kan vinden.
De brandweer heeft een eigen boot, deze kunnen een eerste aanval doen, en mogelijk s.o's redden/bergen.

Res, (die wel wat haken en ogen ziet in deze oplossing, en zich ook realiseerd dat het niet de meest elegante oplossing is)   8)
NoordBorgh go's North again in 2009