Jan 2005 - Partyschip in problemen

Auteur Topic: Jan 2005 - Partyschip in problemen  (gelezen 49660 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 3 januari 2005, 22:38:41

Vraagje: is het slachtoffer wat bij de 1ste verkenning is aangetroffen een van de twee kombuis-slachtoffers? ???
jazeker,dit is 1 van de slachtoffers uit de kombuis,dus we missen er nog 1 ;)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #41 Gepost op: 3 januari 2005, 22:43:45

jazeker,dit is 1 van de slachtoffers uit de kombuis,dus we missen er nog 1 ;)

Ok, in dat geval ga ik ervan uit dat dit slachtoffer ABC-instabiel is.  En dan mag ik hopen dat er aan boord van die reddingsboot al een ambulancebemanning aanwezig is. :-\
Intuberen, beademen, indien brandwonden --> koelen en WIEBEREN! :(

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #42 Gepost op: 3 januari 2005, 23:21:22
Eerste prioriteit wordt nu het naar de kant zien te krijgen van de slachtoffers en het evacueren van de nog aanwezige passagiers op het schip. Een grote boot van het KNRM kan hier zeker een uitkomst zijn gezien zijn geringe diepgang (kan makkelijker bij het strand komen).

Gezien het door Peter gestelde voorbeeld (... ;)) van het Gooimeer ga ik in dat geval even uit van post Marken. Met beide schepen van deze post kunnen samen 69 personen in een keer geëvacueerd worden. Aangevuld met enkele boten van de reddingsbrigade moet het dan mogelijk zijn om alle niet gewonde slachtoffers in een keer van het schip te evacueren danwel uit zee op te pikken. Snel alarmeren die KNRM dus!

De brandweerploeg aan boord moet zich geheel focussen op het redden danwel bergen van het laatste slachtoffer in de kombuis. Zodra ze die hebben wegwezen van dat schip!. Ik geloof niet dat wanneer er nu al twee compartimenten in brand staan en deze in hevigheid toeneemt en zich verder uitbreidt het schip nog te redden is. Wegwezen dus!

Een politie helikopter, de SAR en eventueel de MMT-heli (na aflevering van de arts en verpleegkundige bij het gewondennest) kunnen er vanuit de lucht op toezien dat er geen drenkelingen over het hoofd worden gezien. De SAR kan deze desnoods ook zelf oppikken uit het water.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 3 januari 2005, 23:46:58
Citaat
vragen
*wat te doen met het snel naderende noodweer?
*wat zijn de volgende acties van de brandweer?
*hoeveel SIGMA teams worden er ingezet?
*wat doet de reddingsbrigade,nu ze het zeker nog 10 minuten op assistentie moeten wachten?
*wat doet de politie?

Het noodweer is niet écht van invloed op de redding op het water, behalve dat de jachies het hazepad kiezen. Het is een meer, en daar kan 't Party schip wel tegen, vooral als het voor anker ligt:

We gaan het partyschip dus voor anker leggen.

De brandweer zoekt het tweede slachtoffer. De reddingsboot (is er maar één??) neemt de ernstig gewonde mijnheer alleen mee als hij ABC stabiel is. Eigenlijk moeten  er eerst ambu pleegs aan boord van het PS (=Party Schip) gezet worden, want daar moeten de SO's vervoersklaar verklaard/gemaakt worden. De reddingsboot begint op de terugweg ook met uit het water halen en vervoeren van de drenkelingen. De mijnheer met brandwonden heeft niet het alleenrecht op de reddingsboot.  Nood breekt wet, je laat niemand verdrinken dus zoveel mogelijk mee nemen als je nog maar in plané komt. Dat kan bij ons met 12 geredden nog. Kan er ook nog iemand op de bodem liggen die zwaar gewond is op een brancard.

De brandweer had een boot dus te water (ze staan altijd in de kazerne) met dat ding.  

Wat de Sigma doet weet ik niet, tenten bouwen denk ik... Denk aan wat ik gezegd heb, de eerste 12 gewonden/drenkelingen 15 minuten na de melding voor je neus staan/liggen.

Een goeie is de sloepen rol. Dan moet iedereen een vest aan doen, dan kunnen ze wat langer in het water liggen.

De politie aan boord brengen? Weet ik niet of het wel zo veilig is om al te veel mensen náár het brandende schip te brengen. In een bootje kan. Ik zal zeker de megafoon aan boord van de Seeker gebruiken om de mensen toe te spreken. Want natuurlijk hebben we alles onder controle, er is geen reden tot paniek, aan de kant krijgt iedereen een kop koffie met een punt appelgebak... Ja, U mag foto's maken.

Henk

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 3 januari 2005, 23:52:40
Als het echt een op het Gooimeer gelijkend meer is, kunnen we de mensen die helemaal in orde zijn bij de ondiepte afzetten en op laten vangen door brandweermensen.... Hoeven we maar 500 meter te varen in de breedte en als het zeg, één meter diep wordt kunnen ze hand in hand (als bij wadlopen) naar de kant waden waar ze opgevangen worden door de politie en de brandweer, is dat een idee? Zijn we zo klaar, voor het gaat regenen...

Henk

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 4 januari 2005, 00:02:28
Henk, ik heb problemen met jouw "stabiliseren aan boord van dat Party-gebeuren". Dat klinkt mij als: "ga dat brandende gebouw maar binnen om een patient te stabiliseren en dan brengen wij op ons gemakkie wel een brancard". ???

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 4 januari 2005, 00:12:19
Henk, ik heb problemen met jouw "stabiliseren aan boord van dat Party-gebeuren". Dat klinkt mij als: "ga dat brandende gebouw maar binnen om een patient te stabiliseren en dan brengen wij op ons gemakkie wel een brancard". ???

Nou, (zoals ik reeds eerder betoogde):

idd, het evacueren van de SO heeft hoogste prioriteit. Nu is het zo dat als er brand aan boord is, de reddingsdiensten niet aan boord mogen tot de brandweer geariveerd is en het schip "vrij"verklaard heeft.

dat gebeurd alleen als de brandweer het partyschip als veilig verklaart. Niemand gaat er op tot de brandweer zegt dat dat kan. Maar het is wel iets waar je naar streeft.

Als jullie er niet op mogen, dan wij ook niet. Deze regel geldt voor iedereen zonder de beschermende kleding en ademlucht (en reddingsvest) van de brandweer.  Zolang de brandweer het schip niet vrijgeeft zullen de SO'door de brandweer aangerijkt moeten worden of je zult moeten wachten tot iemand overboord gesprongen is.

Henk

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 4 januari 2005, 00:29:25

Nou, (zoals ik reeds eerder betoogde):

dat gebeurd alleen als de brandweer het partyschip als veilig verklaart. Niemand gaat er op tot de brandweer zegt dat dat kan. Maar het is wel iets waar je naar streeft.

Als jullie er niet op mogen, dan wij ook niet. Deze regel geldt voor iedereen zonder de beschermende kleding en ademlucht (en reddingsvest) van de brandweer.  Zolang de brandweer het schip niet vrijgeeft zullen de SO'door de brandweer aangerijkt moeten worden of je zult moeten wachten tot iemand overboord gesprongen is.

Henk

Maar ik had begrepen van Peter dat dit slachtoffer door de brandweer wordt aangetroffen en wordt overgeleverd aan de reddingsboot. Dit slachtoffer komt dus ABC-instabiel van het schip af, of wij dat willen of niet.... toch? ???

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 4 januari 2005, 00:52:40

Maar ik had begrepen van Peter dat dit slachtoffer door de brandweer wordt aangetroffen en wordt overgeleverd aan de reddingsboot. Dit slachtoffer komt dus ABC-instabiel van het schip af, of wij dat willen of niet.... toch? ???

Klopt, maar ik zei ook "eigenlijk"...

Dus de vraag is of wij moeten beginnen/concentreren met het stabiel maken van dat ene SO en daarna vervoeren en al die mensen maar in het water moeten laten liggen, of gaan mét het gewonde SO ook meteen survivers mee, in een moeite. Afwegend zal ik er voor kiezen niet alleen van deze mijnheer, maar van meerdere mensen het leven te redden. Wel één lid van de bemanning laten koelen (Beetje water in de boot laten lopen of gebruik maken van onze watergell als de oppervlakte niet te groot is) en als hij zelf nog ademt zuurtof geven. Dan met meerdere SO naar de kant. Waar we afgesproken hebben dat het gewonden nest komt. (op het strand met parkeerplaats bij de reddingsbrigade neem ik aan.)

Henk

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 4 januari 2005, 01:02:30
Meenemen wie je mee kunt nemen.
Mede bepaald door de vraag of zich ambulancebemanning aan boord bevindt.
Zo ja, dan zijn zij toch wel even bezig met het stabiliseren van het slachtoffer en kun je oppakken wie er langskomen.
Zo niet, dan zal het voor een slachtoffer een niet al te hoopvol verhaal worden en kun je er denk ik net zo goed voor kiezen ook nog andere slachtoffers op te pikken. Dan wordt het een beetje een T4-verhaal... :-\

Paul? Joffrey? ???