Jan 2005 - Partyschip in problemen

Auteur Topic: Jan 2005 - Partyschip in problemen  (gelezen 49693 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2005, 13:47:48
1e tas moet gelijk opschalen naar grote brand, en meerdere ambu's aan laten rijden, verder ook een politie, brandweer, en een rws boot aanlaten varen, en ook die reddingsboot die op 10min varen lig aan laten varen. :)

brand aan boord van schip is standaard een middelbrand toch?
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2005, 13:56:13
De reddingsbrigade gelijk ter plaatse laten gaan om de situatie te overzien, de andere brigade het met het vermiste kind op laten lossen en ter plaatse laten komen. Voor de rest zo veel mogelijk hulpverleningboten ter plaatse laten komen om slachtoffers aan boot te nemen. De brigade probeert slachtoffers over te brengen naar andere omvarenden schepen in deze vaargeul, proberen om alle slachtoffers op een paar boten te brengen. Deze schepen laten varen naar een plek waar ze goed aan land kunnen komen. De eerste prio is het uit het water halen van slachtoffers, hiernaar de rest van de slachtoffer van boord af halen, dan deze slachtoffers naar de kant brengen en dan pas het blussen van het vaartuig. Voor de opvang van de slachtoffer inderdaad een sigma team klaar zetten met onder steuning van ambu's. Zodra de slachtoffers aan boord zitten met behulp van de brandweerboot een blusploeg aan boord brengen en de brigade boot start een zoekactie naar mogelijke vermisten totdat duidelijk is dat iedereen aan land is. Als de brand nog tot binnenbrand kan worden beperkt kan er een aanval worden overwogen anders zou ik blijven blussen vanuit de brandweerboot en mogelijke andere vaartuigen (klpd/ bergers/ slepers) met bluspomp.

9910001
9910001

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2005, 14:32:16

Ik denk dat we nu aan hulp van een helikopter veel plezier kunnen hebben i.v.m. het traceren van slachtoffers in het water!

MMT laten alarmeren i.v.m. de slachtoffers die door de rook bedwelmd zijn/intubatie.
Zijn deze slachtoffers overigens al wel uit die kombuis vandaan gehaald? ???

Een heli is inderdaad handig. Voor wat betreft de intubatie, daar zijn de ambulanceverpleegkundigen gelukkig niet afhankelijk van het MMT  ;) , alleen als patient verslapt moet worden is een MMT wel nodig. maar ged, dit terzijde (voordat iedereen gaat denken dat een ambulanceteam niet gaat/kan intuberen...)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 2 januari 2005, 16:51:37
eerste prio is het uit het water halen van drenkelingen.
Reddingsbrigade direct met zoveel mogelijk boten ter plaatsen, evenals de brandweer en de klpd. Zo mogelijk ook een boot van de KNRM.
Via kustwactcentrum een OSC aan laten wijzen.
De eerste ambulance het verzoek doen om een aanlandingsplaats op te zetten om s.o. aan wal te brengen.
Een grote boot die ter plaatsen is een eerst verzamelpunt voor de s.o. en opvarende te laten dienen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2005, 17:34:20
Leuke casus weer.

Vanuit brandweer oogpunt zou ik in eerste instantie uit laten rukken:

2x TS
1x WO
1x OVD

en afhankelijk van de walsituatie (kade of steigers) 1x AL

Melding is via kustwachtcentrum binnen gekomen dus ik neem aan dat zij de benodigde hulpdiensten op het water en land inlichten. Ik laat de opschaling van de andere diensten over aan de personen die daar werkzaam zijn aangezien ik daar geen verstand van heb hoe hun opschaling te werk gaat.

Waar komt de prioriteit te liggen:

In eerste instantie denk ik dat als je als eerste hulpdienst ter plaatse komt en je de mensen in het water ziet liggen deze op pikt in de boot en naar de wal brengt waar de dan wel aangekomen GGD de zorg over kan nemen.

Verder heb je als brandweer veel aan een boot om materiaal naar het schip te brengen......dus de reddingsbrigagde zal denk ik gelijktijdig met de brandweer aanwezig kunnen zijn gezien hun opkomst tijd en deze kunnen de materialen samen met de boot van de brandweer (WO+boot) van wal naar schip brengen.....daar zal bekeken worden hoe de situatie is en of de brand dusdanig groot is dat een directe evacuatie nodig zal zijn?

Dus prio 1 redden drenkelingen in samenwerking met reddingsbrigade en zo snel mogelijk aan boord van schip gaan om inzicht te krijgen in omvang van brand en gewonden.

Oowh jah, vergeet de redvestjes niet aan te doen!!! (Heeft de GGD deze ook voor het geval ze aan boord moeten???)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2005, 17:35:43

Een heli is inderdaad handig. Voor wat betreft de intubatie, daar zijn de ambulanceverpleegkundigen gelukkig niet afhankelijk van het MMT  ;) , alleen als patient verslapt moet worden is een MMT wel nodig. maar ged, dit terzijde (voordat iedereen gaat denken dat een ambulanceteam niet gaat/kan intuberen...)

Tuurlijk kunnen ze dat en gaan ze dat doen als dat nodig is! En dat doen ze zelfs heel erg goed! :-*
Maar dat MMT wil ik toch laten aanrukken. ;)
En dat hangt dan weer samen met het antwoord op mijn vraag of de slachtoffers nog in die kombuis zijn en of ze bewusteloos zijn. En daar hebben we nog niets over gehoord :-\.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2005, 18:35:44
de personeelsleden die gewond zijn geraakt in de kombuis zijn daar nog,en zullen bewusteloos zijn.Er is een reddingspoging geweest door andere personeelsleden,maar vanwege de hitte en rook hebben ze die moeten staken ;)

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2005, 18:45:01
Eerste prioriteit hebben de mensen in veiligheid te brengen.

In kennis worden gesteld:
  •   Kustwachtcentrum:
    - Reddingsbrigade.
    - Sleepboot (havendienst?).
    - SAR.
  • Brandweer:
    Alarmeren naar groot incident!
    - OVD.
    - HOVD.
    - 3 WO. (regionaal)
    - (Blus)Boot  (wat voor soort boot is het ??) .
    - 2 TAS
    - 1 RV
    - VC
    - COH
  •    

• Politie:
    -KLPD (o.a. helicopter inzetten)
    -2 eenheden aan de waterkant
    -Boot KLPD in kennis stellen, om koers te zetten naar het partyschip.
  • CPA :
    - OVD-G.
    - 3 ambulances.
    - Meer ambulances vrijmaken, zodat deze snel ter plaatse kunnen zijn.
    - SIGMA.

Daarnaast nog de mogelijkheden bekijken om een grotere boot te charteren om slachtoffers naar de wal te vervoeren.
Brandwacht 1e klas + WVD

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2005, 18:52:53
Gezellige bruiloft!!

Zowel reddingsbrigade als brandweer en Ambu direct laten alarmeren,er is al bekend dat die alledrie nodig zijn.
Eerste prioriteit:
Drenkelingen uit het water halen (zolang die nog niet aan boord van passagiersscheepjes gehaald zijn,daarna aan boord om te kunnen overzien wat er daar moet gebeuren en de brand bestrijden.
Er is ook vervoer gewenst om alle gasten van de boot aan wal te kunnen brengen en dat is denk ik op dat moment ook een taak voor de politie om te regelen.
Als er voldoende boten van reddingsbrigades beschikbaar zijn zullen deze die taak op zich kunnen nemen,zolang ze ook maar bij het partyschip blijven.
Hoe de brand bestreden gaat worden weet ik niet,dat laat ik aan de brandweermensen over!
  Ta

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #19 Gepost op: 2 januari 2005, 19:48:57
de personeelsleden die gewond zijn geraakt in de kombuis zijn daar nog,en zullen bewusteloos zijn.Er is een reddingspoging geweest door andere personeelsleden,maar vanwege de hitte en rook hebben ze die moeten staken ;)

Als de hitte en de rook al teveel is voor een reddingspoging vraag ik me af of hulp nog wel op tijd zal zijn voor deze twee mensen. :-\

Verder lijkt de parkeerplaats van de reddingsbrigade me een uitstekende locatie voor een gewondennest. Je hebt hier neem ik aan een goede aanlegsteiger voor de diverse hulpverleners te water en deze kan dan ook dienen als afzetplaats van slachtoffers die aan boord zijn genomen van plezierjachten. Als het Sigma hier ook de tent kan opzetten is dit een prachtlocatie voor zowel aan- als afvoer van slachtoffers.
Evt. kan bekeken worden of een kantine o.i.d. gebruikt kan worden in plaats van de tent. Maar in tijd zal dit niet veel uitmaken. In de tijd die je nodig hebt een geschikte locatie te vinden, staat die tent ook. En je materiaal moet je toch hebben... ;)