idd, het evacueren van de SO heeft hoogste prioriteit. Nu is het zo dat als er brand aan boord is, de reddingsdiensten niet aan boord mogen tot de brandweer geariveerd is en het schip "vrij"verklaard heeft. Maar één voordeel bij brand springen de meeste mensen als ze zich bedreigd voelen over boord.
Het sitrap krijg je in dit geval niet als eerste van de politie of brandweer, maar van de eerste reddingsboot ter plaatse. Hoe gek het ook klinkt zal deze voor enige aktie ondernomen wordt de kustwacht een sitrap brengen: De situatie van het schip (is er nog voortstuwing, hoe zit het met de orde, de mate van gevaar, voor het schip, de opvarenden en de omgeving, wat is het benodigde materiaal en menskracht en welke diensten.
1 evacuatie vervoersgeschikte personen: benodigde capaciteit: 120 mensen. Kan door een groot, in de buurt zijnd vrachtschip (vorderen) of door een van de kant af gesleept platform (wij hebben "de Joop" daarvoor, 10 bij 25 m grote catamaran, capaciteit 100 mensen).
2 aanvals ploeg van de brandweer laten ophalen/ mee laten varen die eenmaal aan boord toestemming kan geven aan de andere hulpdiensten om aan boord te gaan en ernstig gewonden te helpen. (niet direkt met zuurstof, er is brand aan boord!). Ook een sleepboot mag niet vast maken zonder toestemming van de brandweer! Brandweer is de baas bij brand!
3 Plaats in overleg GGD bepalen waar de gewonden aan land gaan en inrichten dáár! (let op voldoende ruimte, dus niet ín een haven bijvoorkeur, maar op de dijk bij een steiger ofzo) van gewonden nesten met eerst de ambu's en na een half uurtje ofzo de Ghor Sigma en wat diens meer zij (daar heb ik geen kaas van gegeten, ik weet alleen dat ze bij oefeningen bij ons altijd op de verkeerde plaats hun gewonden nesten inrichten, in het echt moet dat echter goed gaan!
).
4 Géén heli naar het vaartuig. In tegenstelling van wat ik tijdens een oefening altijd zie gebeuren is het geen optie een arts vanuit een heli in het vuur te laten zakken. Slecht voor de arts en goed voor het vuur. De wind van de wieken wakkert het vuur aan en de arts hangt erboven. Hoogstens een trauma heli met mmt naar het gewonden nest (allemaal weer niet mijn pakkie aan, behalve de heli die boven het brandende schip gaat hangen, die laat ik weg sturen/schieten...)
5 politie laten komen. Maar bedenk wel dat ze als je ze op een reddingsboot meeneemt ze de plek van een geredde in nemen, dus ook niet met 5 man op een RIB gaan varen als je die met drie man ook baas kan.
6 Rijkswaterstaat af laten stemmen vast olie bestrijdingsvaartuig op laten stomen ( heeft vast 4 uur nodig, het is nog erger als op de weg
)
De bedoeling is dat de eerst arriverende reddingsboten de in het water gesprongen SO aan boord nemen met in acht name van eigen veligheid, niet alle 50 tegelijk aan boord laten komen. Capaciteit volgens KNRM norm van een RIB van ca 7 meter is 12 geredden maximaal, die krijgen wij ook wel aan boord. Dus met 6 RIB's 2 x heen en weer heb je als niemand wat mankeert het hele schip leeg behalve de bemanning. Maar natuurlijk zijn er gewonden (brand, vallen, rook vergiftiging..
Veel hangt af van de aanvals ploeg van de brandweer of het schip mag worden betreden door de overige hulp diensten. Dus liggen we met de reddingsboten rond het partyschip en wachten op de uitkomst. Iedereen die van het party schip springt wordt aan boord van een reddingsboot genomen waar eventueel eerste hulp wordt verleend en pas als er spoed bij is of de reddingsboot vol is ( zoveel mogelijk per reddingsboot vol laden dat die snel vol is en naar het nest gaan en de volgende gaat laden.) Ambu pleegs achter de hand houden die gaan aan boord zodra dat mag en wijzen aan wie er vervoersklaar is. Die aan boord van de reddingsboot. Mensen mee terug (als het mag van de jongens van de brandweer) Die de ambu plegen en andere medisch geschoolden
gaan helpen.
Veel hangt af van of het schip nog kan varen
hoe groot de brand is en
of we dus aan boord mogen..
hoeveel gewonden er zijn
of er een schip met voldoende plek aan boord in de buurt is.
hoelang het duurt eer de nesten klaar zijn (indien nodig)
hoeveel reddingsboten er onderweg zijn (ik wil er een stuk of 8, eigenlijk niet te veel meer om dat het dan chaotisch wordt).
Het blussen dient in de eerste plaats er op gericht te zijn een vluchtweg te creëren.
En ik wil een passagierslijst en weten wat de brandstof
van dat ding is.
Zo, kom maar op met de rest van je verhaal....
Henk