Jan 2005 - Partyschip in problemen

Auteur Topic: Jan 2005 - Partyschip in problemen  (gelezen 49720 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 3 januari 2005, 09:43:55
Ik bekijk alleen de medische kant van de zaak.
De rest laat ik aan anderen over die verstand van dat soort zaken hebben.

Gezien de melding, 2 inhalatie trauam,s en een potetieel groot aantal verdere SO's had ik graag 4 ambulances en de OVD ter plaatse gehad. Verder de traumaheli laten aanrukken. En geizen het mogelijke aantal SO's ook de Sigma. Er zal waarschijnlijk nogal wat tijd overheen gaan voordat de eerste patienten aan land komen.
De parkeerplaats lijkt mij een geschikte plaats om een gewondennest te creëren.

De omliggende CPA's waarschuwen en meerdere ambulances laten vrijmaken.

Redding van de SO's heeft nu een eerste prioriteit.
Aan de wal wacht ik dan op de eerste SO's. Of als het nodig is dat we aan boord van het schip hulp verlenen als de kust daar veilig is.

Hoe stem je af waar je moet wachten op je SO's? Een meer heeft verschillende kanten die vaak in verschillende regio's liggen. Essencieel is daarbij welke kant de reddingsbrigades als beste kant kiezen om de SO 's heen te brengen. Niet een nest inrichten daar waar het nest het beste uitkomt voor het nest,  maar daar waar beste plaats is (steigers aan de dijk) voor het aan wal brengen van de SO's met de kortste vaar afstand en als het waait ook nog liefst aan de hoge wal.

Reken er maar niet op dat het lang duurt eer de eerste SO's aan land gebracht worden, de eerste licht gewonden komen binnen een half uur aan wal, een kwartier na de melding als het hier op het Gooi- Eem- of IJmeer zou zijn. Dus dan moeten de ambu's al klaar staan als het even kan. Ook al zijn het licht gewonden er zal toch even naar gekeken moeten worden, de namen genoteerd, gehoord door de politie, opvang, dekens wat te drinken, eten... (iemand die wat te eten krijgt wordt een stuk rustiger weten ze ook in het vliegtuig  ;D) enz.

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #31 Gepost op: 3 januari 2005, 13:50:34
sloepenrol zou geweldig zijn, maar al zou het schip goede vlotten of sloepen hebben, en davits die werken. Dan nog het personeel wat 120 man rustig houd. Een sloepenrol wordt gecoordineert door de bemanning, waarvan er al 2 missen die misschien wel een belangrijke taak hadden in de sloepen-rol, dus zal lastig worden voor alle passagiers, maar het zal wel levens redden.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 3 januari 2005, 14:27:01
Hoe ver ligt het schip uit de wal?
Volgens mij kun je met brandweerauto's weinig doen.

Prio1 het evacueren van de so's. Dan kan door bijv. inzet van de vele burgervaartuigen.
Verder is een goede coördinatie nodig zodat alle so's op dezelfde plek aan de wal komen.

RAdeR


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #33 Gepost op: 3 januari 2005, 14:30:53
Als het schip geen goeie sloepen of vlotten heeft dan towen we het complete schip naar de haven, op een prutsloot gaat dit altijd sneller als een hele vloot van schepen bij elkaar trekken om te ontruimen (we brengen de berg naar mohamed).Ook het voorspelde weer heeft niet veel goeds in de zin, dus towen met die bak.

Werkvolgorde is dus:

brandweer doet eerste aanval.(zijn TP gekomen met eigen boot)
Opstappers van Reddingsbrigade doen BLS op het voorschip aan die die het nodig hebben.
Schip naar de haven slepen (bij de parkeerplaats).
Een bootje achter het schip laten varen om mensen die overboord springen op te pikken.

Als we dit proberen denk ik dat de situatie het snelst onder controlle is.

Res ( die van snelle oplossingen houd)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 3 januari 2005, 15:04:19
Als het schip geen goeie sloepen of vlotten heeft dan towen we het complete schip naar de haven, op een prutsloot gaat dit altijd sneller als een hele vloot van schepen bij elkaar trekken om te ontruimen (we brengen de berg naar mohamed).Ook het voorspelde weer heeft niet veel goeds in de zin, dus towen met die bak.

Werkvolgorde is dus:

brandweer doet eerste aanval.(zijn TP gekomen met eigen boot)
Opstappers van Reddingsbrigade doen BLS op het voorschip aan die die het nodig hebben.
Schip naar de haven slepen (bij de parkeerplaats).
Een bootje achter het schip laten varen om mensen die overboord springen op te pikken.

Als we dit proberen denk ik dat de situatie het snelst onder controlle is.

Res ( die van snelle oplossingen houd)  8)


Dat ligt aan de afstand. Over grotere afstand is slepen te langzaam. Bovendien moeten de mensen er hoe dan ook af, dat zou ik zelf aan boord van een brandend schip ook wel willen...
Je gaat er bovendien vanuit dat het schip zelf niet meer varen kan, waarom slepen als ze zelf nog voortstuwing heeft, ik wacht even op meer data.

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #35 Gepost op: 3 januari 2005, 18:59:55
maar hoe groot is het schip, het bied plaats aan 120 man, dus om het te gaan slepen heb je een berger nodig, dat duurt weer effe voordat deze ter plaatse is.

Door varen ligt echt aan de lokatie van de brand, dicht bij de machine kamer, dan is het verstandig alle noodafsluiters dicht te doen. En is varen niet meer mogenlijk. En als je aan boord komt sluit je dan de brandkleppen, dooft het vuur wel maar neemt de overlevings kansen voor de slachtoffer ook af.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #36 Gepost op: 3 januari 2005, 19:39:48
Een paasaiersschip zal vlot ruimte moeten hebben voor alle opvarenden dus iedereen kan van boord. Als de bemanning dit voor elkaar krijgt dan zal iedereen in vlotten worden geplaats en dan kan je eerst de gewonden afvoeren. Aangezien het een druk bevaarde vaarroute is kan je de mensen overzetten op andere vaartuigen. Je kan de gewonde slachtoffers bij de brigade aan boord nemen een naar land brengen. Wat wat belang is een inventarisatie wie er van boord af zijn en wie er nog worden vermist.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 3 januari 2005, 20:55:11
jullie hebben er zin in,zoveel reacties in een dag ;)
Daarom iets eerder een update in deze zaak 8)

Inmiddels begint de lucht vanuit het zuidwesten er zo uit te zien


En geeft het KNMI een weeralarm af,er worden zeer zware onweersbuien verwacht met regen hagel en zeer zware windstoten tot 110 km/peruur en zwaar onweer.
Door het weer alarm stoppen diverse watersporters met de hulpverlening en maar een handjevol gaan door.

Verder liggen er nog steeds mensen in het water die bijna overvaren worden door plezierjachten die daar weggaan.èèn persoon heeft zelfs al een tik van een schroef gehad,en heeft een flinke vleeswond aan een been.

De eerste reddingsboot heeft de brandweer mee aan boord genomen en hebben ze op het partyschip afgezet.Bij hun eerste verkenning zijn ze op 1 slachtoffer gestuit,en hebben het slachtoffer overgedragen aan de opstappers van de reddingsboot.
1 opstapper van de reddingsbrigade is naar de stuurman gegaan,en heeft daar informatie gehaald over de boot.Deze weegt 40 ton lengte 65 meter,brandstof Dieselolie,diepgang 2.70.

Het slepen zal een lastige klus worden,aangezien het buiten de vaargeul snel ondiep wordt er zijn plekken waar het maar een metertje diep is (Het zou het Gooimeer kunnen zijn Henk  ;) )
Aan boord bevinden zich nog zeker 80 passagiers,en is er nog steeds paniek.Er zijn zelfs mensen dwars door binnenramen geduwt waardoor er een aantal met ernstige snijwonden bijzijn en mensen met inhalatieproblemen en oma heeft een gebroken been omdat ze onder de voet is gelopen.
De brand breidt zich nog steeds uit,en er is inmidels ook brand in de machinekamer en neemt nog steeds in hevigheid toe.

De eerste TAS heeft voorlopig middelbrand gegeven,dus daar komen extra mensen terplaatse evenals de OVD.
Er zijn 2 ambulances terplaatsen,en hun OVDG is ook terplaatse en die verzoekt om het SIGMA.
En de OVDG laat op het parkeerterrein een gewondennest maken
De politie is er ook met 1 eenheid,en die willen graag het KLPD met de boot.

De reddingsbrigade heeft om assistentie gevraagt bij het kustwachtcentrum,en die is onderweg.Duurt alleen een half uur tot 3 kwartier voordat de assistentie terplaatse is.
De boot die bezig was met de zoekactie is daarmee klaar,zoonlief is gevonden en terug bij zijn ouders.Die boot is met 10 minuten terplaatse.

Bij het botenhuis van de reddingsbrigade is een dijk,met een klein stukkie strand van zo,n 40 meter breed en 80 meter lang.
Er is een goede toegangsweg om bij het botenhuis te komen met auto,s

vragen
*wat te doen met het snel naderende noodweer?
*wat zijn de volgende acties van de brandweer?
*hoeveel SIGMA teams worden er ingezet?
*wat doet de reddingsbrigade,nu ze het zeker nog 10 minuten op assistentie moeten wachten?
*wat doet de politie?

veel succes!! ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #38 Gepost op: 3 januari 2005, 22:10:25
Gezien de aanrijtijd en de slachtoffers zou ik de ovdg adviseren een tweede complete CNK-c te alarmeren.
Verder is het verstandig gezien het naderende noodweer een binnenlocatie voor het gewondennest te zoeken en niet de trell-tent(en) van sigma op te zetten.

RAdeR


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #39 Gepost op: 3 januari 2005, 22:32:33
RAdeR, ik kan in grote lijnen met je meegaan. Tweede GNK lijkt me volledig gerechtvaardigd en een binnenlocatie (mits snel gevonden) is een betere optie. Hoewel de trell-tenten wel wat kunnen hebben (ervaring ;)).
Verder zou ik op zoek willen naar een oplossing voor het van boord halen van een grote groep mensen (vraag me niet hoe zo'n ding heet, maar zo'n schip wat bovenop zo lekker groot en plat is en ook geen grote diepgang heeft). Snelheid lijkt me hier - voor zowel opvarenden als hulpverleners - van het allergrootste belang.
Ik wil zoveel mogelijk ambulances vanuit de regio naar de parkeerplaats hebben.
En ik denk dat er opnieuw moet worden bezien of het MMT nog wel met een helikopter de lucht in kan of beter over de weg naar het PI kan komen.
Ik wil het Rode Kruis graag inschakelen voor opvang van de mensen die niet of nauwelijks gewond zijn.
De mensen met inhalatietrauma zodra de "veilig" van boord zijn voorzien van zuurstof en infuus.
De mensen met ernstige snijwonden voorzien van de nodige drukverbanden/drukpunten/noodverbanden.
Oma's been immobiliseren.
Deze groep z.s.m. naar de wal brengen met wat er voor vervoer ter beschikking is.
De persoon met de vleeswond is neem ik aan inmiddels uit het water geplukt en aan wal gebracht. Voorzien van zuurstof en minimaal 1 lijn inbrengen, wond afdekken en liefst afvoeren nu het 'nog zo lekker rustig is'.

Vraagje: is het slachtoffer wat bij de 1ste verkenning is aangetroffen een van de twee kombuis-slachtoffers? ???