Jan 2005 - Partyschip in problemen

Auteur Topic: Jan 2005 - Partyschip in problemen  (gelezen 49663 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #160 Gepost op: 23 januari 2005, 10:35:40
Met grote verbazing lees ik dat er nu pas een osc wordt benoemd.
Direct na de eerste alarmering is in mijn optiek al een osc benoemd, mijn voorkeur is de pm dit.
Zij hebben marifoon, knbrd kanalen en C2000.
Op deze manier staan zij ook in contact met de diverse leidinggevende van de brandweer, ambulance en politie.
Zij hebben de know how omtrendt zoekpatronen, etc.
Ter aanvulling kun je overwegen om aanboord van de pm iemand te zetten die het gebied goed kent.
Allerlei mangementen heb ik niet nodig, de pm is osc en zij bepalen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #161 Gepost op: 23 januari 2005, 14:49:37
Ik ben niet verbaasd omdat de wereld van land en maritiem nog veel uit elkaar liggen.
De reden dat ik de voor de OVD heb gekozen is dat die al een tijdje bezig is. Hij de algehele leiding heeft. En hij in dit voorbeeld maar even geassisteerd word door een Ervaren incident en operationsmanager met OSC ervaring.
De KNRM is in dit scenario pas veel later betrokken geraakt. Bij vergelijkbare trajecten is in de oefeningen op het Ketelmeer bijvoorbeeld de OVD ook als OSC aangewezen. Ben met je eens dat de KNRM hele capabele schippers heeft die OSC kunnen uitvoeren, maar daar er ook intensief met de walploeg gezocht moet worden en de duikteams aangestuurd moeten worden is mijn keuze bij de OVD-B, die vanaf de wal de zoekacties coordineert met aanhang gekomen.
Dit doet tie in dit geval niet in z'n eentje maar samen met de OVD-P en externe deskundigen..

En in dit scenario is het aardig dat beide werelden bij elkaar komen..
Het nadeel van de PM als OSC is dat zij weinig ervaring hebben met het inzetten van duikteams.
Het zoek gebied is wat groter door dat er een stroming is, omdat een van de grotere rivieren uitmond op het Wadmeer.. (Als Peter het goed vind, heb ik wel een kaartje van Wadmeer ?)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #162 Gepost op: 23 januari 2005, 14:51:09
zet em er maar in Peter ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #163 Gepost op: 23 januari 2005, 15:07:42
Ik heb nog een paar foto's van de ingezette eenheden gevonden. ;)






Kaartje van Wadmeer volgt..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #164 Gepost op: 23 januari 2005, 16:53:13
Kaartje van WADMEER.. vind je hier in een aparte scherm.



Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #165 Gepost op: 23 januari 2005, 17:10:44
Verklaring van de Kaart

  • Bovenkant van de kaart isvoor het gemak exact noord, onderkant exact zuid.
  • Het oranje vlak is het schip op het plaats incident. in een rode cirkel.
  • De blauwe pijlen geven de stroming van het water aan..
  • De windrichting staat aangeven
  • de Blauwe 1,2,3,4,5 zijn de zoekgebieden..
  • Zwarte ABCD5 zijn landlocaties.. (worden later uitgelegd)
  • Het eiland heeft nauwelijks faciliteiten, behalve een meetstation van RWS. Het is een slipdepot.
  • De paarse stippen zijn 112 en kustwacht meldingen die nog niet zijn afgehandeld.

Verschillende locaties

Locatie A : heeft twee kleine havens en een grotere RWS staat haven met potons. en de mogelijkheid om een grootschip af te meren.
Hier staan het CITPI, SIGMA, en Brandweer eenheden en een reddingsbrigade. In de kleine haven kan je diesel tanken.

Locatie B is een kleine haven de enige locatie waar je benzine aan de waterkant kan tanken., Verder zijn de toevoerwegen naar locatie B. een ramp voor de hulpverleningsdiensten.

Locatie C is een RWS locatie met mogelijkheden een grootschip af te meren en heeft een goede snelle toegang tot de snelwegen naar het ziekenhuis, relatief korte aanrijtijd. geen tank mogelijkheid voor schepen.

Locatie D heeft haven, met alle faciliteiten, alleen diesel tanken.

Zwarte 5, richting IJselmeer, ook daar zijn nog incidenten, KNRM heeft daar ook nog boten actief.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #166 Gepost op: 23 januari 2005, 18:51:18
Ik ben niet verbaasd omdat de wereld van land en maritiem nog veel uit elkaar liggen.
De reden dat ik de voor de OVD heb gekozen is dat die al een tijdje bezig is. Hij de algehele leiding heeft. En hij in dit voorbeeld maar even geassisteerd word door een Ervaren incident en operationsmanager met OSC ervaring.
De KNRM is in dit scenario pas veel later betrokken geraakt. Bij vergelijkbare trajecten is in de oefeningen op het Ketelmeer bijvoorbeeld de OVD ook als OSC aangewezen. Ben met je eens dat de KNRM hele capabele schippers heeft die OSC kunnen uitvoeren, maar daar er ook intensief met de walploeg gezocht moet worden en de duikteams aangestuurd moeten worden is mijn keuze bij de OVD-B, die vanaf de wal de zoekacties coordineert met aanhang gekomen.
Dit doet tie in dit geval niet in z'n eentje maar samen met de OVD-P en externe deskundigen..

En in dit scenario is het aardig dat beide werelden bij elkaar komen..
Het nadeel van de PM als OSC is dat zij weinig ervaring hebben met het inzetten van duikteams.
Het zoek gebied is wat groter door dat er een stroming is, omdat een van de grotere rivieren uitmond op het Wadmeer.. (Als Peter het goed vind, heb ik wel een kaartje van Wadmeer ?)


Waarom moet daar nou een manager bij?
Voordat de pm ter plaatse is kan een andere boot osc zijn. Zodra de pm arriveert wordt de osc overgedragen aan de pm.
Dat de pm geen ervaring heeft met duikers maakt m.i. niet uit.
De pm geeft iemand, die daar wel verstand van heeft opdracht om zich bezig te houden met de dukers en hun werkzaamheden. Diegen rapporteert ook weer terug aan de pm.
Hetzelfde geld voor politie, brandweer en ambulance dienst. De ovd, ovdg etc heeft via C2000 verbinding met de pm. Op land coordineert dus de OVD.
Mijn credo; korte lijnen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #167 Gepost op: 23 januari 2005, 19:12:14
Waarom moet daar nou een manager bij?
Voordat de pm ter plaatse is kan een andere boot osc zijn. Zodra de pm arriveert wordt de osc overgedragen aan de pm.
Dat de pm geen ervaring heeft met duikers maakt m.i. niet uit.
De pm geeft iemand, die daar wel verstand van heeft opdracht om zich bezig te houden met de dukers en hun werkzaamheden. Diegen rapporteert ook weer terug aan de pm.
Hetzelfde geld voor politie, brandweer en ambulance dienst. De ovd, ovdg etc heeft via C2000 verbinding met de pm. Op land coordineert dus de OVD.
Mijn credo; korte lijnen
Ik ben het met je eens dat je korte lijnen hebt. De OVD-B= OSC en OVD-P en OVD-G zijn bijelkaar in de zelfde ruimte en maken voor hun administratie gebruik van middelen in de VC1 en marifoon infrastructuur. Aan de beslissers zijn een aantal deskundigen toegevoegd.

Als het incident bekijkt en het werk wat er nog meer moet gebeuren moet de Princes Magriet waarschijnlijk ingezet worden voor andere taken..
Kijk maar eens naar de paarste stippen op de kaart.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #168 Gepost op: 23 januari 2005, 22:14:57
Peter,bedankt voor je foto,s ;)


Paul SEH

  • Gast
Reactie #169 Gepost op: 23 januari 2005, 22:46:24
Nadat alle patienten uit het botenhuis zijn vervoerd, wordt de medisch hulpverlening afgeschaald. De lijst met de NAW gegevens wordt vergeleken met die van de politie, brandweer en reddingsbrigades. Er wordt verwachte dat er nog 1 iemand vermist wordt. Daarom blijft er 1 ambulance paraat achter.

Ik vind het wel raar dar een particulier de leiding neemt bij al die professionele hulpverleners. Of heb ik dat verkeerd. ???