Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten

Auteur Topic: Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten  (gelezen 34654 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #100 Gepost op: 20 november 2012, 16:03:46
OM plaatst geen beelden van getuigen meer op internet

Gepubliceerd: 20 november 2012 12:16
Laatste update: 20 november 2012 12:31

AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) plaatst in samenspraak met het College bescherming persoonsgegevens (CBP) voorlopig geen beelden van getuigen op internet.

Dat meldt het CBP dinsdag.

Onlangs werden beelden van mogelijke getuigen van een misdrijf online gepubliceerd om deze getuigen zo op te sporen.

Het CBP heeft daarna contact opgenomen met het OM. "Het OM heeft aangegeven in beginsel geen beelden van getuigen meer te publiceren. De Aanwijzing Opsporingsberichtgeving bevat regels voor de opsporingsberichtgeving van het OM. Het gaat daarbij primair om het opsporen van verdachten", aldus het CBP.

Volgens het college raakt het publiceren van beelden van toevallige getuigen aan hun persoonlijke levenssfeer terwijl zij op het plaatsen van de beelden geen invloed hebben.

De huidige regeling loopt tot 1 maart 2013. Het CBP verwacht dat het OM daarna specifiek aandacht zal besteden aan de bescherming van persoonsgegevens van getuigen.

Door: NU.nl/Colin van Hoek
Samen sterk in de hulpverlening!

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #101 Gepost op: 20 november 2012, 16:22:35
OM plaatst geen beelden van getuigen meer op internet
Ah, niet de beelden verkregen van getuigen, maar beelden waarop getuigen te zien zijn.  ^-^

sylvester1986

• Gast
Reactie #102 Gepost op: 17 oktober 2013, 18:29:55
'Foto benzinedief twitteren schendt privacy'

Wegrijden na het tanken zonder te betalen komt nog altijd vaak voor. Pomphouder Rob Mos in het Overijsselse Geesteren nam na zo'n incident onlangs het heft in eigen handen. Hij zette een foto op Twitter en Facebook, waarop een man te zien is die na het tanken ervandoor ging. Ook het kenteken van de auto was zichtbaar. Binnen de kortste keren meldde de eigenaar van de auto zich, die echter niet de man op de foto was. Dat, zo bleek al snel, was een bekende van de politie, die met gestolen kentekenplaten rondreed.

Dit en meer op: Ad.nl

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #103 Gepost op: 30 november 2013, 15:56:31
Bedrijfseigenaar verspreidt beelden vernieling auto's
Bedrijfseigenaar verspreidt beelden vernieling auto's
rtvdrenthe
Gepubliceerd op 28 nov 2013
Citaat
HOLLANDSCHEVELD - Eigenaar Klaas Koops van het bedrijf ICH uit Hollandscheveld heeft beelden verspreid waarop te zien is hoe de ruiten van de twee auto's voor zijn bedrijf worden ingeslagen.

De beelden zijn gemaakt met een bewakingscamera. De man die de ruiten insloeg gebruikte daarbij een honkbalknuppel. Koops heeft geen idee waarom de ruiten vernield worden, maar denkt dat de man psychische problemen heeft en zo snel mogelijk moet worden geholpen.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #104 Gepost op: 10 december 2013, 22:47:09
Citaat van: Live link=msg=1227491 date=1386711993
Tankstation in Drunen hanteert de schandpaal voor doorrijders
Tankstation in Drunen hanteert de schandpaal voor doorrijders
Altijd Wat Monitor
Gepubliceerd op 10 dec 2013

sylvester1986

• Gast
Reactie #105 Gepost op: 11 december 2013, 15:30:51
Citaat van: Live link=msg=1227493 date=1386712029
Video is verwijderd :-\

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 12 december 2013, 16:26:51
Citaat van: Sylvester link=msg=1227637 date=1386772251
Video is verwijderd :-\

DEFEMBER GSTV. De schandpaal van Shell Drunen Ander filmpje maar betreft deze pomphouder.

http://www.shelldrunen.nl/category/schandpaal/
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 12 december 2013, 16:30:48
Misschien word het tijd in de wet geregeld word dat je het recht op privacy heb verspeeld op moment dat jij een misdrijf
gepleegd hebt als het de opsporing van de verdachte ten goede komt.

sylvester1986

• Gast
Reactie #108 Gepost op: 12 december 2013, 16:53:25
Dus als je als 18 jarige een misdrijf hebt gepleegd, maar je verdere leven op het rechte pad blijft, dan ook geen recht op privacy?
Wat de pomphouder op het laatst doet is dan weer chantage. (4:27)

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 12 december 2013, 17:14:09
Citaat van: Sylvester link=msg=1227938 date=1386863605
Dus als je als 18 jarige een misdrijf hebt gepleegd, maar je verdere leven op het rechte pad blijft, dan ook geen recht op privacy?
Wat de pomphouder op het laatst doet is dan weer chantage. (4:27)

Niet op die manier straf uitgezeten is straf uitgezeten. Maar ik bedoel voor de opsporing.
In Nederland is de privacy wetgeving te doorgeslagen. Ik pleeg een inbraak en ik word op internet gezet en het CBP die vind dat mijn privacy aangetast is.
Als je een misdrijf pleegt heb je geen recht op privacy als het de OPSPORING ten goede komt. Inbreker word gefilmd tijdens zijn daad op internet ermee en herkenbaar. Word de inbreker op heterdaad aangehouden dan mag wat mij betreft de privacy wet gehandhaafd worden.

Ik vind het onvoorspelbaar dat er personen geweest zijn die iemand schijndood trappen en gefilmd zijn straf vermindering krijgen omdat ze herkenbaar op internet gezet worden.
Terwijl door dat filmpje de dader(s) wel opgespoord zijn. En als dat betekend dat iemand 300.000 keer op youtube bekeken moet worden om het opsporen een succes te maken maakt dat voor mij niet uit.