Ik ben en blijf nog steeds voorstander van de wet bescherming persoonsgegevens, en de uitbreiding daarvan met de mogelijkheid om boetes op te leggen aan overtreders.
Dat er beelden van mogelijke daders online worden gezet, heb ik op zich geen problemen mee. Zolang er maar duidelijke regels zijn om misbruik van persoonsgegevens en onnodige inbreuk op privacy van burgers te voorkomen.
Laten we die regels nu al hebben, want het is politie en justitie al lang toegestaan om beeldmateriaal van verdachten online te zetten. De regels daarvoor zijn duidelijk, hoewel fouten altijd mogelijk zijn, en een goede, werkbare compromis tussen opsporing en privacy belangen.
Daarom zou de politieke discussie niet moeten gaan over de privacy van daders, maar waarom er niet meer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die bestaan. Ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom dit is, maar omdat ik niet bij politie of justitie betrokken ben laat ik dat hier achterwege.
Dat het CBP dan stelt dat, gezien bovenstaande regels, het daardoor onwenselijk is dat burgers zelf beeldmateriaal plaatsen die de wet bescherming persoonsgegevens overtreed, is dan op zich ook wel logisch.
Dat je dan actief boetes wil gaan uitdelen aan mensen die slachtoffer zijn geworden van een misdrijf, lijkt me teveel van het goede.