Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten

Auteur Topic: Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten  (gelezen 34913 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nebh

• Stagaire
  • Forum gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 2 augustus 2011, 08:51:18
Precies jij doet dat allemaal niet. Maar morgen staat onterecht jou foto op internet met het verhaal dat je het wel gedaan hebt.

Wat als je ten onrechte aan de schandpaal wordt genagelt?

Oke als je een filmpje wilt plaatsen waarop een heterdaad is te zien kan ik me er wat bij voorstellen  98uiye
Hoe had je dat voor je gezien?

in dorpen met strenge sociale controle zou je nog weleens een wild verhaal over jezelf kunnen horen
(voobeeldje, ik zou getrouwd zijn met een 15 jaar oudere man van buitenlandse afkomst die me zou mishandelen. heb het hele figuur nog nooit van dichtbij gezien, blaue plekken kwamen toendrtijd van een ongeval waarbij ik met een paard achterover de sloot in ben geklapt om dat een motorrijder het leuk vond om ons af te snijden en veel gas te geven.)
dat sterft meestal wel een zachte dood na een weekje of 2.

als iemand jou op internet wil beschadigen, dan zal er toch wel beeldmateriaal van enige kwaliteit moeten zijn.
anders zou ik persoonlijk en met mij meerdere personen er mn vraagtekens bij hebben.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:51:08
Ik ben en blijf nog steeds voorstander van de wet bescherming persoonsgegevens, en de uitbreiding daarvan met de mogelijkheid om boetes op te leggen aan overtreders.

Dat er beelden van mogelijke daders online worden gezet, heb ik op zich geen problemen mee. Zolang er maar duidelijke regels zijn om misbruik van persoonsgegevens en onnodige inbreuk op privacy van burgers te voorkomen.

Laten we die regels nu al hebben, want het is politie en justitie al lang toegestaan om beeldmateriaal van verdachten online te zetten. De regels daarvoor zijn duidelijk, hoewel fouten altijd mogelijk zijn, en een goede, werkbare compromis tussen opsporing en privacy belangen.
Daarom zou de politieke discussie niet moeten gaan over de privacy van daders, maar waarom er niet meer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die bestaan. Ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom dit is, maar omdat ik niet bij politie of justitie betrokken ben laat ik dat hier achterwege.

Dat het CBP dan stelt dat, gezien bovenstaande regels, het daardoor onwenselijk is dat burgers zelf beeldmateriaal plaatsen die de wet bescherming persoonsgegevens overtreed, is dan op zich ook wel logisch.
Dat je dan actief boetes wil gaan uitdelen aan mensen die slachtoffer zijn geworden van een misdrijf, lijkt me teveel van het goede.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:58:43
Waarom moet er nu weer een uiterste in de zin van "wat als ", komen. Als een winkelier een foto/beeld heeft waarop is te zien dat jij wat steelt, dan is het niet te onrechte. Easy as that, als iemand een verhaal over je verspreidt zonder bewijzen komt men het eerst aan je vragen, althans, mijn kennisenkring dan.
En die enkele keer dat het zoals bij de trambestuurster fout is gegaan, is het internet en televisie medium een prachtige manier om het weer goed te breien.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Bergnet67

• Takelaar
  • Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 2 augustus 2011, 10:10:42
Al deze domme regelgevingen in Nederland hebben er voor gezorgd dat er geen respect meer is voor de politie en justitie.
Dat merken die bobo's in Den Haag niet,maar jullie op straat wel.

Ik begrijp wel dat hier veel criminelen heen komen,als je gearesteerd wordt vind de rechter je uiteindelijk toch wel zielig en krijg je een zakdoekje mee en een foei niet meer doen.

Er was toch juist een campagne geweest dat je daders moest fotograferen in plaats van ingrijpen. Het is ook nooit goed. :(

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 2 augustus 2011, 10:16:36
Waarom moet er nu weer een uiterste in de zin van "wat als ", komen. Als een winkelier een foto/beeld heeft waarop is te zien dat jij wat steelt, dan is het niet te onrechte.

Waarom geeft die winkelier de foto's niet aan de Politie, en waarom zet Politie of Justitie ze dan niet online?

Easy as that, als iemand een verhaal over je verspreidt zonder bewijzen komt men het eerst aan je vragen, althans, mijn kennisenkring dan.
Maar mensen die niet tot je kennissenkring horen komen het niet vragen en trekken de conclusie dat jij dus schuldig bent. Vervolgens vraag je je af waarom je die nieuwe baan niet krijgt, de andere ouders vreemd reageren als je je kind van school haalt, het winkelpersoneel van de Blokker je opzichtig volgt als je daar winkelt, etc...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

sylvester1986

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 2 augustus 2011, 11:25:26
Zolang daders in Nederland teveel beschermd worden, schakel ik de politie helemaal niet in, maar speel ik eigen rechter.
Ja, dat is ook fout, maar alles beter dan dat een dader vertroeteld wordt.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #46 Gepost op: 2 augustus 2011, 11:32:26
Helaas is het dus zo dat de gemiddelde crimineel die mijn privacy schendt (ja, hij/zij zit tenslotte aan mijn spullen) zelf een "prachtige" privacy krijgt toegeworpen. Hallo zeg, had dan even een ander 'beroep' gekozen. Wat mij betreft mag het gewoon geplaatst worden, kan een ander misschien juist ook weer mee geholpen worden.

Doet me ook nog vaag denken aan de 2 junks die op klaarlichte dag mijn fiets uit de schuur wilden meenemen....De jas van junk 1 scheurde iets toen mijn man haar vast probeerde te houden. Ze begon meteen te jammeren dat we de schade moesten gaan vergoeden. Dacht het dus duidelijk van niet.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #47 Gepost op: 2 augustus 2011, 11:45:11
PS.

Ik ga ervan uit dat we allemaal beelden van camera's bedoelen. Dit zijn dan duidelijke beelden met duidelijke boefjes. Iemand die op camerabeelden te zien is terwijl hij/zij met een betonnen paal de voorgevel van een winkel bewerkt is wat anders dan de foto van facebook van de buurman die je niet mag. Het moet lijkt me duidelijk zijn dat men met criminele zaken bezig is. Tsja....noem het een soort bedrijfsrisico dat je tijdens je 'werkzaamheden' als crimineel op internet of A4tje bij de winkel kan komen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 2 augustus 2011, 13:01:00
Van mij mogen ze het op internet zetten, het slaat natuurlijk helemaal nergens op dat hun privacy geschonden is, je ziet ze meestal niet eens heel goed. En daarbij, er staat op het pand waar ze jatten dat er camerabewaking is  >:D

Moeten ze maar niet jatten...  :D

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 2 augustus 2011, 13:28:47
Precies jij doet dat allemaal niet. Maar morgen staat onterecht jou foto op internet met het verhaal dat je het wel gedaan hebt.

Oke als je een filmpje wilt plaatsen waarop een heterdaad is te zien kan ik me er wat bij voorstellen  98uiye

En dát soort filmpjes zijn er de laatste tijd allemaal verschenen ... Dus nee, mijn foto komt niet onterecht op internet als ik iets niet heb gedaan ... De gene die op dat gebied missers heeft gemaakt de laatste tijd is volgens mij de organisatie die als enige juist wél foto's mag verspreiden, namelijk justitie.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !