Wel ben ik van mening dat deze wet er absoluut niet hoort te komen. Wat mij betreft slaat het college hier behoorlijk in door...
Wat mij betreft moet deze wet er wel komen, alleen is het een beetje erg uit verband getrokken.
Voor zo ver ik weet komen er geen nieuwe of andere regels voor het plaatsen van beeldmateriaal dan dat er nu al zijn. (Dus let wel: Op dit moment kan publicatie van beeldmateriaal zoals bijvoorbeeld de Vereniging Eigen Huis dat wilde, al een schending van de Wet Bescherming Persoonsgegevens zijn. Dat is niet nieuw met de wet die in voorbereiding is.)
Wat er echter veranderd is dat er nu boetes uitgeschreven kunnen worden voor het overtreden van de regels, om zo het CBP beter in staat te stellen naleving af te dwingen.
Die boetes zijn niet specifiek voor beeldmateriaal van verdachten maar voor beeldmateriaal dat in strijd is met de Wet Bescherming Persoons Gegevens (+ aanverwante richtlijnen) in het algemeen, dus van ons allemaal. Deze regels en de boetes beschermen mij dus ook van misbruik door bedrijven of andere burgers!
Je kan je wel afvragen (en dat doe ik ook) of het CBP zo nadrukkelijk de publiciteit moet zoeken over dit soort beeldmateriaal, en of het slim is om dit soort voorbeelden aan te halen bij uitleg over de nieuwe wet...
Overigens word deze wet voorbereid door het Ministerie van Justitie, in samenwerking met het CBP en niet door het CBP zelf (die daar niet toe bevoegd is).
Dat het CDA daar nu vragen over gaat stellen is een beetje hypocriet, aangezien het onze volksvertegenwoordigers zijn die toen der tijd de "Wet bescherming Persoonsgegevens" goedgekeurd zonder uitzonderingen daar in op te nemen voor dit soort omstandigheden.