Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten

Auteur Topic: Filmpjes en foto's van verdachten publiceren/online zetten  (gelezen 34651 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 2 augustus 2011, 14:32:29
Waarom geeft die winkelier de foto's niet aan de Politie, en waarom zet Politie of Justitie ze dan niet online?
Maar mensen die niet tot je kennissenkring horen komen het niet vragen en trekken de conclusie dat jij dus schuldig bent. Vervolgens vraag je je af waarom je die nieuwe baan niet krijgt, de andere ouders vreemd reageren als je je kind van school haalt, het winkelpersoneel van de Blokker je opzichtig volgt als je daar winkelt, etc...
Ja, want een ieder die niet uit mijn omgeving komt, herkent mij als zodanig in de blokker. Nu niet gaan overdrijven.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

YNPD

• Agent
  • Forum gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 2 augustus 2011, 15:35:35
Leuk, maar niet heus.

Politie was al diegene die bij justitie zat te drukken om beelden vrij te geven, dat gaat nu nog moeilijker worden vermoed ik zo.

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #52 Gepost op: 2 augustus 2011, 15:41:38
"Verdachten" krijgen nog praatjes ook..

Dit soort gasten zouden ook de keuze kunnen maken om netjes zoals een ieder voor zijn/haar geld te W.e.r.k.e.n. !!

Met kop en kont op de camera,
het liefst met een bouwlamp boven zijn/haar kop om de boel te verlichten.
Overdag netjes werken, in de avond bankhangen oid. en 'sNachts lekker in bed.
Kom je niet op een camera ook.
Groetjes, Marco

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 2 augustus 2011, 15:50:45
Leuk, maar niet heus.

Politie was al diegene die bij justitie zat te drukken om beelden vrij te geven, dat gaat nu nog moeilijker worden vermoed ik zo.

Er worden al veel beelden door politie en justitie vrijgegeven, kijk maar op politie.nl en zelfs op youtube (via een eigen youtube kanaal of via regionale omroepen). Voor zo ver ik weet veranderd de wet op dit punt juist niet, dus waarom zou het dan moeilijker worden?
(Voor de duidelijkheid: ik werk niet bij justitie of politie, maar ik kan me niks voorstellen bij het gegeven dat het moeilijker wordt, terwijl de wet op dit punt niet veranderd? Veranderen dan de regels bij justitie?)

Edit:
Voorbeeld uit een ander topic, wat nog steeds mogelijk blijft zolang het door politie en justitie gebeurt:
Nu het nog mag :

Inbraak automaterialenzaak Dronten
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #54 Gepost op: 2 augustus 2011, 17:32:16
Er worden al veel beelden door politie en justitie vrijgegeven, kijk maar op politie.nl en zelfs op youtube (via een eigen youtube kanaal of via regionale omroepen). Voor zo ver ik weet veranderd de wet op dit punt juist niet, dus waarom zou het dan moeilijker worden?
(Voor de duidelijkheid: ik werk niet bij justitie of politie, maar ik kan me niks voorstellen bij het gegeven dat het moeilijker wordt, terwijl de wet op dit punt niet veranderd? Veranderen dan de regels bij justitie?)

Edit:
Voorbeeld uit een ander topic, wat nog steeds mogelijk blijft zolang het door politie en justitie gebeurt:

Je wil alleen niet weten wat voor administratieve handelingen daarvoor verricht moeten worden ... Zoveel dat het juíst (veel) te weinig gebeurd omdat er geen tijd voor is ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 2 augustus 2011, 17:56:29
Dank je voor de toelichting, dat maakt wel een deel duidelijk.
Overigens ben ik op zich niet tegen het online zetten van zulk materiaal, alleen tegen het opschorten van regels die mijn persoonsgegevens en privacy beschermen. En als het papier werk het struikel blok is voor de Politie dan zou het ministerie van Justitie en het CBP zich daar op moeten focussen, ipv allerlei onnodige discussies te veroorzaken.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

YNPD

• Agent
  • Forum gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 2 augustus 2011, 20:23:50
Daarbij is het OM in Haarlem niet zo happig op het online plaatsen van beelden, in tegenstelling tot het OM in Groningen die elke fietsendief, winkeldiefstal enz online zet. Als we dat bij het OM in Haarlem vertellen trekken ze wit weg.

sylvester1986

• Gast
Reactie #57 Gepost op: 2 augustus 2011, 21:22:10

sylvester1986

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 7 augustus 2011, 13:11:21
'Soms geen boete voor inbreker op internet'

DEN HAAG -  In de onrust over het beboeten van mensen die foto's van inbrekers op internet plaatsen, probeert staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) de zaak te sussen. Hij schrijft in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg van het CDA dat bij het opleggen van een boete altijd rekening wordt gehouden met de ernst van de overtreding, verwijtbaarheid en andere omstandigheden.

„Dat kan onder omstandigheden ook meebrengen dat geen boete wordt opgelegd, zelfs als er naar de letter van de wet sprake zou zijn van een overtreding”, aldus Teeven. Dat geldt ook als hij straks met minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) komt met wetgeving, waarin wordt geregeld dat de overtreding van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) bestraft kan worden met een bestuurlijke boete.
Van Toorenburg noemde het afgelopen week „de omgekeerde wereld dat de privacy van iemand die jouw huis binnendringt of die een diefstal pleegt in jouw winkel niet geschonden zou mogen worden” door het publiceren van een foto.

Bron: telegraaf

Panter

• Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 7 augustus 2011, 13:28:02
Misschien een oplossing:

Bij ieder misdrijf wordt (als het goed is..) een aangifte opgesteld en waarbij ook de videobeelden worden toegevoegd. Deze beelden zullen ook bekeken worden voor het onderzoek. De politie kan schriftelijk toestemming geven voor het openbaar maken van de videobeelden (om bijvoorbeeld op Youtube te zetten) mits er aan bepaalde eisen is voldaan:

- Er moet aangifte gedaan worden.

- Het strafbare feit moet in de beelden zichtbaar zijn (geen beelden dus van de buurman die langs en huis loopt met vervolgens het begleidende verhaal dat hij de TV gejat heeft).

- Het strafbare feit moet een maximale straf hebben van tenmiste 4 jaar (dit zou natuurlijk ook 1, 2 etc. jaar kunnen zijn).

Bij controlle door het CBP kan de toestemming getoond worden, geen toestemming = mogelijke boete.

Met dit systeem, wat in mijn ogen goedkoop en makkelijk in te voeren is, is het mogelijk om de goede beelden van de slechte te scheiden. Het CBP kan zich vervolgens uitleven op de slechte beelden.

Iedereen kan op dit moment beelden op het internet zetten maar gelijk alles verbieden is niet de oplossing.