Nog een vraag: zijn er kerken die werken met een 'protocol' voor wat de voorganger op moet doen bij een calamiteit? Zo ja, mag ik het hebben, zo nee, dan wil ik het wel uitleggen.
Een kopje onwelwording/ongeval: laat de aanwezigen een versje zingen tot het slachtoffer uit de kerk is gehaald door EHBO/BHV. Bij een reanimatie in de kerk, aanwezigen verzoeken de kerk te verlaten. Puntje: alleen als er verder wordt gereanimeerd in de kerk zelf, dit duurt vrij lang natuurlijk. Zo mogelijk in een zaal verder gaan. Mensen die weggaan verzoeken de aanvoerwegen vrij te houden voor ambulances.
Aandacht voor de voorganger, indien deze onwel wordt zelfde procedure, alleen neemt een ouderling de dienst over.
Een kopje brand/ontruiming: verzoek alle aanwezigen te blijven zitten, BHVers naar hun plaatsen te laten gaan, het bedreigde gebied(en) eerst ontruimen, tevens alle mensen die slecht ter been zijn laten vertrekken.
Zo kan je nog wel verder gaan. Bij ons werkt het zonder tot op heden wel, maar ik denk niet dat iedereen het vermogen heeft goed te reageren en dat is juist zo erg belangrijk.
Jullie mening hierover gevraagd...
Aanvullingen zijn ook welkom. Verder heb ik er niets mee gedaan, wilde het gewoon ff aan jullie voorleggen.
Christian