EHBO in de kerk

Auteur Topic: EHBO in de kerk  (gelezen 22125 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #60 Gepost op: 4 maart 2005, 00:53:29
Christian,

Je vergist je in die zin dat het weldegelijk zin heeft om mensen te laten ontruimen. Ervaring is het herkennen van eerdere situaties. Dus als je het al eens hebt meegemaakt, dan herken je het en herinner je wat je moet doen.

Een van de redenen waarom mensen in paniek raken is niet weten wat ze moeten doen.

Vertrouwen in God is een zeer goede zaak, maar je kunt het ook overdrijven.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #61 Gepost op: 5 maart 2005, 08:42:35
Je hebt gelijk Maarten, maar ik denk niet dat er heel veel gemeenteleden op een doordeweekse dag zullen komen omdat er geoefend moet worden! Herkenbaarheid voor de mensen is erg belangrijk, maar het is ook belangrijk dat de BHV erg goed is voorbereid op hun taak! Daar valt of staat het toch mee.
Ik denk niet dat je het vertrouwen in God kan overdrijven, maar sommige dingen moeten nu eenmaal geregeld zijn en worden.

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #62 Gepost op: 5 maart 2005, 16:27:38
Ik denk niet dat je het vertrouwen in God kan overdrijven, maar sommige dingen moeten nu eenmaal geregeld zijn en worden.
Christian

Dat bedoelde ik dus met overdrijven.
Je bent zelf ook verantwoordelijkheid voor veiligheid van je zelf en je medemensen.


peterspek

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 5 maart 2005, 17:29:13
Beste Geertje,

Ook ik ben eens gaan onderzoeken hoe het bij ons gesteld is.
Een koster die niet van cursussen houdt.
Een verbandtrommel, waarvan ik mij afvraag hoe het zit met de steriliteit.
Een rolstoel.
Ik denk dat het in veel kerken zo is.  
Toch zal het aantal incidenten gezien de leeftijdsopbouw gaan toenemen. Het is dan ook goed om een plan van aanpak op te stellen en dit door de commissie die het beheer van de kerk te laten goedkeuren.
Daarin zal gesteld moeten worden dat er ten allen tijden BHV-ers moeten zijn en hulpverleningsmateriaal zodat deze mensen hun taak goed kunnen uitvoeren.
In een volgend stadium zou je een AED kunnen overwegen. Laat deze BHV-ers daarna verder denken op welke wijze er een noodplan moet worden gemaakt.
Als je op 'RICAS' zoekt kun je meer info verkrijgen.


Geertje

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 7 maart 2005, 04:11:58
Aan goed materiaal ontbreekt het straks niet meer, dat gaat nu wel goed komen, gelukkig! Maar in het oefenen heb ik een zeer zwaar hoofd!


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #65 Gepost op: 7 maart 2005, 12:16:33
Natuurlijk moet en mag je vertrouwen op God, echter dat schakelt je eigen verantwoordelijkheid niet uit...................................... ;)
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #66 Gepost op: 7 maart 2005, 23:19:21

Peter,

ben jij de Peter die ik denk dat je bent.

Maarten


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #67 Gepost op: 15 maart 2005, 11:45:09
Wellicht gaat er wat meer duidelijkheid komen, volgende week een bijeenkomst voor BHVers. De eerste, ik ben benieuwd of er over een AED wordt gesproken. Ik ben er ook, dus ik denk het wel... :P

Christian


Geertje

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 17 maart 2005, 18:58:09
Succes der mee! ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #69 Gepost op: 18 maart 2005, 20:04:35
Nog een vraag: zijn er kerken die werken met een 'protocol' voor wat de voorganger op moet doen bij een calamiteit? Zo ja, mag ik het hebben, zo nee, dan wil ik het wel uitleggen.
Een kopje onwelwording/ongeval: laat de aanwezigen een versje zingen tot het slachtoffer uit de kerk is gehaald door EHBO/BHV. Bij een reanimatie in de kerk, aanwezigen verzoeken de kerk te verlaten. Puntje: alleen als er verder wordt gereanimeerd in de kerk zelf, dit duurt vrij lang natuurlijk. Zo mogelijk in een zaal verder gaan. Mensen die weggaan verzoeken de aanvoerwegen vrij te houden voor ambulances.

Aandacht voor de voorganger, indien deze onwel wordt zelfde procedure, alleen neemt een ouderling de dienst over.

Een kopje brand/ontruiming: verzoek alle aanwezigen te blijven zitten, BHVers naar hun plaatsen te laten gaan, het bedreigde gebied(en) eerst ontruimen, tevens alle mensen die slecht ter been zijn laten vertrekken.

Zo kan je nog wel verder gaan. Bij ons werkt het zonder tot op heden wel, maar ik denk niet dat iedereen het vermogen heeft goed te reageren en dat is juist zo erg belangrijk.
Jullie mening hierover gevraagd... ;) Aanvullingen zijn ook welkom. Verder heb ik er niets mee gedaan, wilde het gewoon ff aan jullie voorleggen.

Christian