EHBO in de kerk

Auteur Topic: EHBO in de kerk  (gelezen 22669 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #70 Gepost op: 19 maart 2005, 11:53:07
Tja je zal dan maar een gast voorganger hebben die de regels net niet kent  :)
Ik denk dat de ouderling van Dienst (OVD) een centrale rol speelt in het aansturen van de hulp en de gang van zaken als er wat mis gaat brand/ongeval/ziekte en andere incidenten. En voor noodgevallen een megafoon,lijkt me wel leuk om mee te oefenen. ;D : ""Hier spreekt de OVD..""
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #71 Gepost op: 19 maart 2005, 21:55:57
Die protocollen (zo noem ik het maar ff) moeten op de preekstoel liggen, zodat iedereen ze kan pakken. Ik ga er niet vanuit dat ze het uit hun hoofd leren, dus gewoon oplezen is toch goed te doen?
Die OVD heeft ook wel een belangrijke rol, maar alleen als de voorganger het woord niet meer kan doen, iemand op een preekstoel is toch beter zichtbaar dan iemand die beneden voor dat spreek dingetje staat. Hoe noem je dat spreek dingetje eigenlijk?

Christian


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #72 Gepost op: 20 maart 2005, 00:32:05
En voor noodgevallen een megafoon,lijkt me wel leuk om mee te oefenen. ;D : ""Hier spreekt de OVD..""

Wordt dan: "Hier preekt de OVD". ;D :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 20 maart 2005, 10:09:52
Die protocollen (zo noem ik het maar ff) moeten op de preekstoel liggen, zodat iedereen ze kan pakken. Ik ga er niet vanuit dat ze het uit hun hoofd leren, dus gewoon oplezen is toch goed te doen?


Christian
en jij denkt dat dat gaat werken?ik denk het dus van niet.Op het moment dat er wat mis is,is er toch sprake van een panieksituatie.Probeer jij dan maar eens een stuk voor te lzezen wat je al niet kent  ;)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #74 Gepost op: 21 maart 2005, 16:44:29
Ik weet niet of het oplezen/zeggen van zo'n protocol een taak is van de predikant, persoonlijk denk ik van niet. Daarvoor is er naar mijn mening te vaak een gastpredikant.

Wat mij betreft ligt zoiets bij de koster of eventueel kerkvoogden/kerkrentmeesters (zij zijn bij ons namelijk ook BHV'ers)

Hoe en waar je dan het beste moet gaan staan zal weer helemaal van de situatie afhangen. (wel of geen stroom, waar is het incident/ongeval)

(trouwens de OvD vind ik wel aardig gevonden. en dat spreekdinges, tj,. het is iets van Kateder of zoiets.... ::)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #75 Gepost op: 21 maart 2005, 17:04:16
Het is inderdaad een kateder (niet te verwarren met een catether  ;D).

De predikant is wel vaak de eerste die in de gaten heeft dat er iets loos is. Vanuit zijn positie heeft hij als eerste in de gaten dat er iemand onwel is.

Maar het zal per kerk verschillen. Bij ons (en ook bij Christian) is vrijwel altijd dezelfde predikant en als die er niet is, dan is er een OVD-K die de dienst leidt.
Als je met wisselende predikanten te maken hebt, dan is het wellicht handig om een heel klein protocolletje te maken. De dienstdoende predikant kan dat onder het zingen van het eerste versje doornemen en hij weet wie hij moet waarschuwen of wat hij moet zeggen ingeval van nood.

RAdeR


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #76 Gepost op: 23 maart 2005, 01:07:58
Het is ''katheder'' , en dat komt van het latijnse ''ex cathedra'' oftewel, vanaf de kansel ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #77 Gepost op: 24 maart 2005, 23:48:59
Wellicht lezen die mensen die de BHV opzetten hier ook mee, want er is al zoiets gemaakt. De dominee of ouderling leest voor (in opdracht van de koster) dat er iets is gebeurd en dat iedereen moet gaan staan. Dan neemt de koster het over en zorgt hij dat iedereen kalm blijft (hopen ze) en stuurt alles aan. Er wordt wellicht ook een megafoon gekocht (ivm stroomuitval).

Christian


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #78 Gepost op: 25 maart 2005, 01:35:25
Wellicht lezen die mensen die de BHV opzetten hier ook mee, want er is al zoiets gemaakt. De dominee of ouderling leest voor (in opdracht van de koster) dat er iets is gebeurd en dat iedereen moet gaan staan. Dan neemt de koster het over en zorgt hij dat iedereen kalm blijft (hopen ze) en stuurt alles aan. Er wordt wellicht ook een megafoon gekocht (ivm stroomuitval).

Christian
Ik denk dat in vele gevallen de koster druk in de weer zal zijn met eerste hulp verlenen cq. brand bestrijden en dat anderen evacuatie of overige maatregelen op zich moeten nemen zoals vrijmaken van aanrijroute en openen van en begeleiden bij vluchtwegen. Kan mooi onder leiding van de OVD en andere ambtsdragers en de BHV- en EHV- ers van de kerk. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #79 Gepost op: 26 maart 2005, 03:28:03
De opstellers van het BHV plan waren van mening dat de koster en op de kansel kon staan en leiding kan geven aan de BHVers. Na veel gepraat zagen ze toch ook wel in dat dit niet kan, dus wordt er een tweede persoon ingeschakeld mocht het zover in.
Kortzichtig was het allemaal wel, maar dat raak je gewend. Oefenen is niet nodig. Ze zagen uiteindelijk ook wel in dat het toch wel handig kan zijn en het is natuurlijk ook verplicht. En zo nog meer van die stomme dingen. Maar vooruit, het wordt opgezet en het plan mocht nog worden aangepast, maar je vraagt je wel eens af waar het verstand van sommige mensen zit. ::)

Christian