Hulpverlening (Hoogtereddingsteam Utrecht ingezet) Broekweg - Wijk bij Duurstede 07-06-2011

Auteur Topic: Hulpverlening (Hoogtereddingsteam Utrecht ingezet) Broekweg - Wijk bij Duurstede 07-06-2011  (gelezen 11914 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Zeker niet de bedoeling om je te kleineren, maar een EN-certificering voor rescuelasten bestaat namelijk (nog) niet.. tenzij ik de laatste twee  maand niet heb opgelet...  
Wel zijn er internationaal test rapporten bekend waarbij schokbelastingen op rescueloads zijn getest, en daarmee weet je of een toolje incombinatie met de gebruikte technieken geschikt voor een bepaalde toepassing.
Wel zijn er arbo normen voor werken op hoogte, en die geven heel duidelijk aan wat wel of niet kan..  Alleen iemand aan een rollgliss hijsen zonder een adequate safetylijn, is uit de boze..  

Dat het veel gebeurd, wil niet zeggen dat het ook het meest veilige of optimale is.. Het zegt mij betreft veel over het kennis niveau wat daar dan gebruikt wordt..  En als het mis gaat, weet iedereen weer, waarom er wel spelregels voor zijn.

Als je een HRT hebt, dan zou ik die gebruiken, om dat die relatief snel beschikbaar zijn en je als bevelvoerder/ovd heel veel meer opties geven. die niet in het standaard brw boekje staan..
Ik ben niet ter plaatse en ken de situatie alleen uit de foto's van Koen geweest, dus ik weet niet of een RV handig geweest is..

hoe vaak de VRU-HRT gezamenlijk dit soort technieken traint weet ik niet,.. Van een aantal mensen uit het team wat de redding deed is het min of meer ook dagelijks werk.. ;

De bevestigingsogen op het ladderpakket van de autoladders uit de regio Hollands-Midden zijn allen officieele voor dat doeleinde bestemde ogen. De Roll Gliss inclusief alle toebehoren is gecertificeert & gekeurd.

Als ik jou goed begrijp vind jij dat naast de roll gliss een safety lijn gebruikt zou moeten worden? Kun je dat uitleggen hoe ik dat voor me moet zien i.c.m. de roll gliss?

Ik zie het HRT meer als specialisten voor complexe hoogte en diepte incidenten. Dan hebben ze naar mijn mening ook meerwaarde want ze weten meer dan een doorsnee brandweerman. Dus echt een aanvulling.
Maar gaat het om een eenvoudige af of ophijsing van een persoon met een roll gliss... dan schaar ik daar ik dat zeker niet eronder.

Volgens mij is een hrt vrijwel nooit snel terplaatse. Al helemaal niet in vergelijking met een RV. Simpelweg zijn er maar enkele regios met een hrt. Deze heeft dus voor alleen de eigen regio al een aardige aanrijdtijd, laat staan voor intergionale bijstand.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Zo ver ik gehoort heb was het RV was wel gealarmeerd maar kon er niet bij komen. dat is de reden dat het HRT ingezet is

Wat mij betreft prima dan, je moet toch wat als je RV er niet bijkan.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Valt me op dat er een ambu-verpleegkundige in de bus zit, en die zich samen met het slachtoffer naar boven laat hijsen. Is dit een verpleegkundige die toegevoegd is aan het HRT van de brandweer? En is deze dan ook gestationeerd op de hoofdpost van A'foort?

Vorig jaar was het nog een punt van discussie of er medisch personeel aan het HRT toegevoegd moest worden. Gezien deze rapportage, heb ik sterk de indruk dat er voor is gekozen om dit wel te doen. Deze ambumedewerker was mee op training naar het zich laat aanzien, dus je hebt best kans dat dit nog vrij nieuw is (maar dat is speculatie).

offtopic: zijn er HRT teams ingezet ten tijde van de amercentraleramp?

Nee, want die waren er toen nog niet binnen de brandweer.

Dat is overigens een gevoelig puntje geweest. Defensie had (en heeft) wel hoogtespecialisten en had ook ingezet kunnen worden. Inzet van defensie voor dit soort zaken was echter niet vanzelfsprekend. Defensie werd meer beschouwd als achtervang (kwantitatief) voor de gevallen waarin de civiele hulpdiensten tekort schoten. Denk aan zandzakken sjouwen ;) Pas later is men gaan kijken naar de kwaliteiten van defensie ter ondersteuning van de civiele hulpdiensten. Met de intrede van de Officier Veiligheidsregio als liaison bij de civiele hulpdiensten, heeft dat een vogelvlucht genomen. Je ziet nu regelmatig dat specialismen van defensie worden ingezet; de site van defensie staat er vol mee (jou als defensiemedewerker vast niet onbekend) O0

Bij de Amercentrale zijn uiteindelijk alpinisten ingevlogen om af te dalen in de centrale.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
De bevestigingsogen op het ladderpakket van de autoladders uit de regio Hollands-Midden zijn allen officieele voor dat doeleinde bestemde ogen. De Roll Gliss inclusief alle toebehoren is gecertificeert & gekeurd.
Heb je voor mij de norm, van de ankerpunten op die betreffende hoogwerker, en keuringsnorm en certificering..


Als ik jou goed begrijp vind jij dat naast de roll gliss een safety lijn gebruikt zou moeten worden? Kun je dat uitleggen hoe ik dat voor me moet zien i.c.m. de roll gliss?
Dat vind ik niet, dat vinden Irata, Rescue3 international, en de Arbowet in Nederland, Arbowetten Internationaal en alle nagenoeg alle internationale organisaties op gebied van dubbellijns-reddingstechnieken..  Enkel lijns technieken zijn bij Wet en wettelijke regeling in nederland niet toegestaan voor reddingsorganisaties, en werk organisaties..  


Ik zie het HRT meer als specialisten voor complexe hoogte en diepte incidenten. Dan hebben ze naar mijn mening ook meerwaarde want ze weten meer dan een doorsnee brandweerman. Dus echt een aanvulling.
Maar gaat het om een eenvoudige af of ophijsing van een persoon met een roll gliss... dan schaar ik daar ik dat zeker niet eronder.
Ik respecteer je mening, ik ben het alleen niet zo mee eens..

Volgens mij is een hrt vrijwel nooit snel terplaatse. Al helemaal niet in vergelijking met een RV. Simpelweg zijn er maar enkele regios met een hrt. Deze heeft dus voor alleen de eigen regio al een aardige aanrijdtijd, laat staan voor intergionale bijstand.

Ik had presies om die reden, de links en Video van het VRU laten zien, waarin alle vier de brandweer hoogtereddingsteams in Nederland bovenregionaal gaan samenwerken met de KLPD, om snel ter plaatse gebracht te worden met een KLPD heli.
Ja, je veranderd de "brandweer"wereld niet in een paar maanden.. en de politiek al helemaal niet..

Er zijn zaken die prima met een hoogwerker, afgehandeld kunnen worden..


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Ik had presies om die reden, de links en Video van het VRU laten zien, waarin alle vier de brandweer hoogtereddingsteams in Nederland bovenregionaal gaan samenwerken met de KLPD, om snel ter plaatse gebracht te worden met een KLPD heli.
Ja, je veranderd de "brandweer"wereld niet in een paar maanden.. en de politiek al helemaal niet..


Goede ontwikkeling......daarmee heb je inderdaad als BV/OvD een keuze in plaats van alleen de optie RV/brancard. Nu ook nog de Gaspakkenteams op deze manier opzetten, maar je merkt inderdaad terecht op dat de brandweerwereld niet in een paar maanden verandert;-)


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Heb je voor mij de norm, van de ankerpunten op die betreffende hoogwerker, en keuringsnorm en certificering..

Dat vind ik niet, dat vinden Irata, Rescue3 international, en de Arbowet in Nederland, Arbowetten Internationaal en alle nagenoeg alle internationale organisaties op gebied van dubbellijns-reddingstechnieken..  Enkel lijns technieken zijn bij Wet en wettelijke regeling in nederland niet toegestaan voor reddingsorganisaties, en werk organisaties..  

Ik respecteer je mening, ik ben het alleen niet zo mee eens..

Ik had presies om die reden, de links en Video van het VRU laten zien, waarin alle vier de brandweer hoogtereddingsteams in Nederland bovenregionaal gaan samenwerken met de KLPD, om snel ter plaatse gebracht te worden met een KLPD heli.
Ja, je veranderd de "brandweer"wereld niet in een paar maanden.. en de politiek al helemaal niet..

Er zijn zaken die prima met een hoogwerker, afgehandeld kunnen worden..

Keuring wordt door Aboma gedaan. Exact type keuring/codering heb ik hier thuis niet.

Als het volgens jou allemaal niet mag...... waarom wordt het dan wereldwijd verkocht door verschillende firma's?
Bijvoorbeeld door Honor.
http://www.honor-safety.nl/rg300_350/page.html

http://www.skyworks.nl/valbeveiliging/reddings-en-afdaalsystemen

http://www.rollgliss.org.uk/index2.html

http://www.hutter.nl/product/119/RollGliss_lier.html


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Keuring wordt door Aboma gedaan. Exact type keuring/codering heb ik hier thuis niet.

Als het volgens jou allemaal niet mag...... waarom wordt het dan wereldwijd verkocht door verschillende firma's?
Bijvoorbeeld door Honor.
http://www.honor-safety.nl/rg300_350/page.html

http://www.skyworks.nl/valbeveiliging/reddings-en-afdaalsystemen

http://www.rollgliss.org.uk/index2.html

http://www.hutter.nl/product/119/RollGliss_lier.html

Simpel voorbeeldje..  Als je de remmen van de normale 1400Kg auto keurt voor de APK.. Wil dat toch niet zeggen dat die remmen de veilige oplossing zijn, als die auto vollaad met extra gewicht, en er een zware trailer achter zet, en dan 200kilometer per uur over de duitse autobahn gaat rijden..  
Ja alles was gekeurd.. en het mocht toch verkocht worden..

De zelfde vergelijking gaat vaak op (Dus ook niet altijd), voor systemen als de RollGlis en ankerpunten voor een hoogwerker..

De rollglis als systeem, met de juiste lijn, en gebruikt voor de juiste toepassing, kan een super tool zijn..   Echter als er een andere lijn in zet, is de Rollgliss wel gekeurd, maar niet het gehele systeem veilig...  Verder als je er een schroef karabiner inzet, die je metaal op metaal belast, gebruik je het systeem niet zo als bedoeld is..

Als je een artifiele ankerpunt keurt volgens de norm van persoonlijke valbeveiliging, is dat bedoeld dat 1 iemand er in kan vallen..   Als je dat zelfde ankerpunt gebruikt als omlooppunt, cq. richtingverandering, (krachtenverdubbelaar op het ankerpunt), vermenigvulig je de kracht op dat ankerpunt..  dus ipv werklast van 100Kg komt er nu minsten 200Kg op..

Als je dat artifiele ankerpunt keurt volgens de norm voor (dode last) hijsen, word daar een veiligheidfactor 1:5 gebruikt..  Bij werken en redden op hoogte geld een veiligheidsnorm van 1:10..

In de "oude biza" kit, zal een oranje 8 millimeter lijn met een petzl autostop..,  indertijd een super apparaat, als je voldoende getraind mee bent, alleen Petzl had indertijd al gezegd in de gebruiksaanwijzing, dat het apparaat alleen gebruikt mag worden met een 10,5mm -13mm lijn..  Na een paar ongevallen en bijna ongevallen van brandweer mensen, zonder adequate training was dit tooltje was het onveilig apparaat..   Het apparaat werd verkeerd gebruikt, zonder adequate training, met een daarvoor ongeschikte type lijn..

De rollgliss heb ik al in verschillende toepassingen gezien, en ook al regelmatig tegen de gebruiksaanwijzing zien gebruiken, en ook dat karabiners die niet geschikt zijn voor langdurige metaal op metaal, zien dwarsbelasten..


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Leuke discussie.

In Hollands Midden wordt wel de Roll Gliss gebruikt voor het takelen van patienten icm met een AL. We hebben zelfs een procedure voor het takelen van patienten tot 250 KG. Het systeem werkt al jaren volgens verwachting. Door juist periodiek onderhoud blijft het ook functioneren.

grt

Arjan


HR

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Als je goed kijkt op de foto zie je dat het HRT van Utrecht een Arizona Vortex driepoot gebruikt.
Deze is, in tegenstelling tot wat jij beweert, wel te gebruiken als vast punt boven het ruim.
Ik denk alleen dat ze hier niet voor hebben gekozen omdat je dan weer zit te rommelen om het slachtoffer binnen te halen. Voor zover ik op de foto's heb kunnen zien is er voor gekozen om het slachtoffer te laten begeleiden door een ambulancebroeder. Deze kan de brancard dan op zin bovenbenen laten rusten en boven rustig over de rand begeleiden. Met een hoogwerker heb je ook het probleem dat je het slachtoffer boven het ruim weg moet zien te krijgen wat weer beweging voor het slachtoffer teweeg brengt.

Tevens ben je in Nederland verplicht tijdens het redden altijd met een 2 lijns systeem te werken. Dit ivm het feit dat er altijd iets kan gebeuren met een van de lijnen, danwel een systeem. En ja, ook met de roll glis kan iets gebeuren en daar hang je dan zonder veiligheidslijn.
Ik wil best geloven dat je het al vaker hebt toegepast en dat het werkt. En het zal ook best vaak goed gaan. Maar die ene keer dat het even tegenzit is een veiligheidslijn toch wel lekker!

Tevens kwam het stukje snelheid naar voren in dit topic. Ik denk dat brandweermensen en politieagenten eens moeten gaan beseffen dat snelheid niet altijd noodzakelijk is. Zoals op de foto's te zien is, waren de ambulances en de OvD geneeskunde snel ter plaatse. Zij zullen echt wel overlegd hebben met de OvD brandweer of het slachtoffer stabiel is en of er wel of geen haast is geboden. Vaak is een slachtoffer meer gebaat bij een rustige en zeer stabiele verplaatsing dan een snelle.
Ik ben zelf ook brandweerman en als die poepies gaat voor een HV klus wil ik ook gelijk aan het werk en die mensen helpen! Maar vaak is het beter om even rustig een helikopterview te doen en dan rustig aan het werk te gaan. Of er moet echt een acute levensbedreigende situatie zijn.

Voor de rest ben ik het met de meeste mensen eens hier, van wat ik op de foto's kan zien is dit een zeer professioneel team dat weet waar ze mee bezig zijn!

Grote klasse...