Hulpverlening (Hoogtereddingsteam Utrecht ingezet) Broekweg - Wijk bij Duurstede 07-06-2011

Auteur Topic: Hulpverlening (Hoogtereddingsteam Utrecht ingezet) Broekweg - Wijk bij Duurstede 07-06-2011  (gelezen 11921 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Was iemand of het mogelijk was geweest een RV naast het schip op te stellen?

Via dit weggetje, had de ladderwagen misschien naast het schip komen. Ik moet toegeven, het is erg krap en smal. Uiteindelijk is de ambulance naast het schip neergezet. Met de brancard door de modder onder aan dat weggetje, is natuurlijk ook niet ideaal.

Even voor de duidelijkheid, ik licht alleen één en ander toe. Het is niet bedoeld als kritiek of 'ik zou het anders doen'.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Via dit weggetje, had de ladderwagen misschien naast het schip komen. Ik moet toegeven, het is erg krap en smal. Uiteindelijk is de ambulance naast het schip neergezet. Met de brancard door de modder onder aan dat weggetje, is natuurlijk ook niet ideaal.

Even voor de duidelijkheid, ik licht alleen één en ander toe. Het is niet bedoeld als kritiek of 'ik zou het anders doen'.

En dan is vraag 2: heeft de regio Utrecht het Roll Gliss syteem op de redvoertuigen liggen?

In dat geval had je met dat systeem het persoon uit het ruim kunnen hijsen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
vermoedelijk niet, maar het HRT heeft hier zeer waarschijnlijk natuurlijk wel beschikking over. Hoe dan ook. het ingezette team heeft zijn nut blijkbaar weer bewezen. Hijzen aan een hoogwerker kan natuurlijk wel maar is ook niet prachtig natuurlijk. misschien was deze oplossing wel de beste.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Het lastige met die driepoot is dat deze niet boven het ruim kan fungeren als vast punt waaran je dan je roll gliss hangt.
Hang je je korf van je rv boven het ruim, incl. roll gliss erboven dan heb je beter vast punt. Je hebt ook meer werkruimte omdat je het vaste punt een stuk hoger kunt maken dan dat de driepoot is. Bij een driepoot sta je (zeker het laatste stukje) toch wat te rommelen om de brancard goed boven te krijgen.
Maargoed zoals het nu is gegaan is het ook een manier.

kijk hier: http://brandweeralphenaandenrijn.web-log.nl/mijn_weblog/2010/04/oefening-hoogte.html voor wat meer plaatjes over de roll gliss voor de beeldvorming.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Het lastige met die driepoot is dat deze niet boven het ruim kan fungeren als vast punt waaran je dan je roll gliss hangt.
Hang je je korf van je rv boven het ruim, incl. roll gliss erboven dan heb je beter vast punt. Je hebt ook meer werkruimte omdat je het vaste punt een stuk hoger kunt maken dan dat de driepoot is. Bij een driepoot sta je (zeker het laatste stukje) toch wat te rommelen om de brancard goed boven te krijgen.
Maargoed zoals het nu is gegaan is het ook een manier.

kijk hier: http://brandweeralphenaandenrijn.web-log.nl/mijn_weblog/2010/04/oefening-hoogte.html voor wat meer plaatjes over de roll gliss voor de beeldvorming.

mooi systeem had ik nog niet van gehoord. Het redvoertuig van Neerijnen (gld-z) kan bij mijn weten 8 meter naar beneden. Maar wanneer je specialisten in je regio hebt die hier handig mee zijn zou ik die zeker inzetten. Het blijft toch altijd een aparte klus!


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
En nog enkele filmbeelden van de actie in Wijk bij Duurstede. Volgens mij komen er totaal 7 man uit het busje + de benodigde materialen. Bizar dat het erin past.

Ongeval Broekweg bij Wijk bij Duurstede 07-06-11
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Meer foto's staan op m'n site: http://bit.ly/izEIPG

Mooie foto die met die ambu en op de achtergrond die lifeliner  O0

Mooi om dat team zo te zien. Bam, uitstappen, ik wil de driepoot hebben. Nummer 2 loopt er al mee en ondertussen, "wat is de situatie". mooi om te zien hoe z'n team samen werkt als het er op aan komt! Klasse!
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Valt me op dat er een ambu-verpleegkundige in de bus zit, en die zich samen met het slachtoffer naar boven laat hijsen. Is dit een verpleegkundige die toegevoegd is aan het HRT van de brandweer? En is deze dan ook gestationeerd op de hoofdpost van A'foort?
Mister Livingstone, I presume?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
En dan is vraag 2: heeft de regio Utrecht het Roll Gliss syteem op de redvoertuigen liggen?

In dat geval had je met dat systeem het persoon uit het ruim kunnen hijsen.

Een rollgliss  is niet gemaakt voor een rescuelast, maar alleen voor werken op hoogte.. en collega rescue..   Niet voor een combinatie redder, brancard, die over een rand gehaald moet woren..

Een hoogwerker is niet een gecertificeerd ankerpunt voor hoogte redding..  Er is hier gekozen voor een Arizona Vortex een zxeer snelle en mobiele multipoot die ook over de rand kan werken,  en veel toepassingen kent dan een simpele driepoot.
Een Arizona vortex komt ook veel hoger dan een normale driepoot, en je verliest nauwelijks hoogte als je er een katrollen(omlooppunten) inhangt..  Hier word gebruik gemaakt van rockexotica katrollen met ingebouwde swivel..  Dus je creeert de meeste flexibiliteit en hebt veel minder hoogte verlies tenopzichte van tools als een rollgliss..
Een 5 staat tot 1 takel systeem, beidt met deze mankracht een veel snellere en veiliger  oplossing.  
Verder word er altijd gewerkt met dubbele lijnen,  dus een werklijn en een safetylijn..

De systematiek die ze bij het hoogtereddingteam gebruiken is nagenoeg in alle zeer complexe ruimten, hoogten en diepte te gebruiken, vaak snel en effectief en meest veilig..   Het vergt alleen meer kennis en kunde van team, dan van een gemiddeld brandweerman.

Valt me op dat er een ambu-verpleegkundige in de bus zit, en die zich samen met het slachtoffer naar boven laat hijsen. Is dit een verpleegkundige die toegevoegd is aan het HRT van de brandweer? En is deze dan ook gestationeerd op de hoofdpost van A'foort?

Een deel van het VRU hoogtereddingsteam was bezig met een Advanced Rescue Technician Course van Rescue3.  Ook deze mensen zijn tijdens de cursus gealarmeerd.  Het toeval was in de cursisten groep ook een ambulancehulpverlener was.,  De complete curcus groep inclusief de betrokken instructeurs aangevuld met andere teamleden van het VRU hoogtereddingsteam, die van huis of werk kwamen heeft de redding uitgevoerd uitgevoerd.
Door deze combi, hoefde het MMT en de reguliere ambulancedienst niet de gevaarlijke ruim te betreden en geen extra risico te nemen.
Vandaar dat je sommige teamleden ook nog in burger staan..


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Een rollgliss  is niet gemaakt voor een rescuelast, maar alleen voor werken op hoogte.. en collega rescue..   Niet voor een combinatie redder, brancard, die over een rand gehaald moet woren..

Een hoogwerker is niet een gecertificeerd ankerpunt voor hoogte redding..  Er is hier gekozen voor een Arizona Vortex een zxeer snelle en mobiele multipoot die ook over de rand kan werken,  en veel toepassingen kent dan een simpele driepoot.
Een Arizona vortex komt ook veel hoger dan een normale driepoot, en je verliest nauwelijks hoogte als je er een katrollen(omlooppunten) inhangt..  Hier word gebruik gemaakt van rockexotica katrollen met ingebouwde swivel..  Dus je creeert de meeste flexibiliteit en hebt veel minder hoogte verlies tenopzichte van tools als een rollgliss..
Een 5 staat tot 1 takel systeem, beidt met deze mankracht een veel snellere en veiliger  oplossing.  
Verder word er altijd gewerkt met dubbele lijnen,  dus een werklijn en een safetylijn..

De systematiek die ze bij het hoogtereddingteam gebruiken is nagenoeg in alle zeer complexe ruimten, hoogten en diepte te gebruiken, vaak snel en effectief en meest veilig..   Het vergt alleen meer kennis en kunde van team, dan van een gemiddeld brandweerman.

Een deel van het VRU hoogtereddingsteam was bezig met een Advanced Rescue Technician Course van Rescue3.  Ook deze mensen zijn tijdens de cursus gealarmeerd.  Het toeval was in de cursisten groep ook een ambulancehulpverlener was.,  De complete curcus groep inclusief de betrokken instructeurs aangevuld met andere teamleden van het VRU hoogtereddingsteam, die van huis of werk kwamen heeft de redding uitgevoerd uitgevoerd.
Door deze combi, hoefde het MMT en de reguliere ambulancedienst niet de gevaarlijke ruim te betreden en geen extra risico te nemen.
Vandaar dat je sommige teamleden ook nog in burger staan..

Nogmaals: een RV en Roll-Gliss is geschikt (en gekeurd/gecertificeert) om dit soort werkzaamheden (patiententransport) te doen. En deze is prima toepasbaar voor een hoogte of een diepteredding.
Wil je een broeder mee hijsen, daar ontbreken de middelen voor en dan zal je uitkomen op het HRT. Alleen moet je je afvragen of het noodzakelijk is om een broeder mee te hijsen met het slachtoffer, of dat het slachtoffer niet gewoon minder dan een minuut alleen in de brancard ligt. Zo gaat dat tenslotte ook met de reguliere hoogte ass. aan de ambulancedienst.