Hulpverlening (Hoogtereddingsteam Utrecht ingezet) Broekweg - Wijk bij Duurstede 07-06-2011

Auteur Topic: Hulpverlening (Hoogtereddingsteam Utrecht ingezet) Broekweg - Wijk bij Duurstede 07-06-2011  (gelezen 11897 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KoenL

• http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
    • Koen Laureij Fotografie
Een deel van het VRU hoogtereddingsteam was bezig met een Advanced Rescue Technician Course van Rescue3.  Ook deze mensen zijn tijdens de cursus gealarmeerd.  Het toeval was in de cursisten groep ook een ambulancehulpverlener was.,  De complete curcus groep inclusief de betrokken instructeurs aangevuld met andere teamleden van het VRU hoogtereddingsteam, die van huis of werk kwamen heeft de redding uitgevoerd uitgevoerd.
Door deze combi, hoefde het MMT en de reguliere ambulancedienst niet de gevaarlijke ruim te betreden en geen extra risico te nemen.
Vandaar dat je sommige teamleden ook nog in burger staan..

Bedankt voor de heldere toelichting.

Detail: de ambulancebroeders en een MMT arts zijn wel bij het slachtoffer beneden geweest, totdat het hoogtereddingsteam ter plaats kwam.

Hoe vaak oefent het HRT en hoeveel mensen worden dan getraind? Het team leek namelijk perfect op elkaar te zijn afgestemd, alsof het hun dagelijks werk was.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.

Rescue

• Senior gebruiker
Nogmaals: een RV en Roll-Gliss is geschikt (en gekeurd/gecertificeert) om dit soort werkzaamheden (patiententransport) te doen. En deze is prima toepasbaar voor een hoogte of een diepteredding.
Wil je een broeder mee hijsen, daar ontbreken de middelen voor en dan zal je uitkomen op het HRT. Alleen moet je je afvragen of het noodzakelijk is om een broeder mee te hijsen met het slachtoffer, of dat het slachtoffer niet gewoon minder dan een minuut alleen in de brancard ligt. Zo gaat dat tenslotte ook met de reguliere hoogte ass. aan de ambulancedienst.

Ben jij expert op het gebied van roll-gliss en hoogte redding ?,  want ik dacht dat ik er iets van begreep.. maar jij kent keuringen en certificeringen voor de rollgliss om te werken met rescue-loads ??  
je bedoelt vast niet de CE gecertificeerd : EN1496 klasse B  of  EN341 klasse A , want die beschrijven niet "rescueloads"
en "patient\victim transport" in een reddingsbrancard.

Wat is de normale breeksterkte van de rollgliss of de werklast ?,  en hoe verhoud zich dat tot "rescueloads".

Daarnaast heeft de rolgliss wel in industrieel gebruik wel voordelen en en kent ook zeker toepassingen voor normale rope access werkzaamheden of werkzaamheden in besloten ruimten, waarbij je redding van een collega, integreert in de betredingsprocedures.. etc..

Toch heeft de rollgliss voor rope rescue ook een flink aantal nadelen.  Een simpele nadeel, die in de praktijk voor heel veel problemen zal leveren. Veel verlies van hoogte onder je artifiele ankerpunt..
Naast een rolgliss moet je ook altijd een backup voorziening gebruiken

In dit geval gebruikte het HRT, een Arizona Vortex Multipod, en een rockexotica swivel katrol en een ik schat in een 5:1 hijs systeem, met een safetylijn.. ongeveer als in dit filmpje..

Arizona Vortex Multipod by Rock Exotica

Snyper

• Senior gebruiker
Je kan me wel gaan kleineren Resque en met mooie worden etc. komen maar wat mij betreft is dat in het geheel niet nodig......

Ik heb inmiddels voldoende personen afgehesen en uit dieptes gehaald om te concluderen dat dat prima volstaat. Daar zijn geen hrt voor nodig.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Mooie foto's alleen jammer dat je zo opvallend groot je naam er in hebt staan. Persoonlijk vind ik dat de foto's verprutsen. Ongetwijfeld zul je daar een een goede reden voor hebben, maar het verdient de schoonheidsprijs in mijn ogen niet. (maar dat is off topic)

KoenL

• http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
    • Koen Laureij Fotografie
Mooie foto's alleen jammer dat je zo opvallend groot je naam er in hebt staan. Persoonlijk vind ik dat de foto's verprutsen. Ongetwijfeld zul je daar een een goede reden voor hebben, maar het verdient de schoonheidsprijs in mijn ogen niet. (maar dat is off topic)

Dat ben ik helemaal met je eens. De reden ervoor is dat ik enkele weken terug foto's op een site aantrof, waar ik totaal geen weet van had. Op deze manier maak ik het voor nieuwssites minder aantrekkelijk om mijn foto's zonder overleg over te nemen. Mooi is het niet, maar wel effectief.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.

Markoio

• Forum gebruiker
Je kan me wel gaan kleineren Resque en met mooie worden etc. komen maar wat mij betreft is dat in het geheel niet nodig......

Ik heb inmiddels voldoende personen afgehesen en uit dieptes gehaald om te concluderen dat dat prima volstaat. Daar zijn geen hrt voor nodig.

Ik vraag me ook af of in dit geval het ook niet gewoon afgehandeld had kunnen worden met een kuipbrancard onder een RV. Een beetje analoog aan de verkeersongevallen beknelling..... de brandweer is zijn best aan het doen om de bevrijding technisch gezien zo perfect mogelijk uit te voeren en dus "veel" tijd er voor te nemen, terwijl de ambulancedienst steeds vaker zo snel mogelijk weg wil met het slachtoffer en hem/haar er met een sling uit haalt. Misschien is het doen van een redding/patienttransport op deze manier wel technisch gezien de meest perfecte, maar de combi RV/kuipbrancard het meest optimale. Het ziet er inderdaad als een uitstekende teamactie uit en er is m.i. prima gewerkt ter plaatse, maar zijn dit nu de klussen die je niet zonder een HRT zou kunnen doen?

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Mensen, het wel of niet inzetten van een HRT is hier een discussie die niet zinvol is mijns inziens. Ze waren beschikbaar en in de buurt dus waarom niet?!

Ja het kan wellicht ook met een RV en ja wellicht zijn er nog meer mogelijkheden maar ik denk dat een HRT net zo prima is in dit geval.
Bijdragen op persoonlijke titel.

riesbruins

• Forum gebruiker
Zo ver ik gehoort heb was het RV was wel gealarmeerd maar kon er niet bij komen. dat is de reden dat het HRT ingezet is
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Rescue

• Senior gebruiker

Zeker niet de bedoeling om je te kleineren, maar een EN-certificering voor rescuelasten bestaat namelijk (nog) niet.. tenzij ik de laatste twee  maand niet heb opgelet...  
Wel zijn er internationaal test rapporten bekend waarbij schokbelastingen op rescueloads zijn getest, en daarmee weet je of een toolje incombinatie met de gebruikte technieken geschikt voor een bepaalde toepassing.
Wel zijn er arbo normen voor werken op hoogte, en die geven heel duidelijk aan wat wel of niet kan..  Alleen iemand aan een rollgliss hijsen zonder een adequate safetylijn, is uit de boze..  

Dat het veel gebeurd, wil niet zeggen dat het ook het meest veilige of optimale is.. Het zegt mij betreft veel over het kennis niveau wat daar dan gebruikt wordt..  En als het mis gaat, weet iedereen weer, waarom er wel spelregels voor zijn.

Ik vraag me ook af of in dit geval het ook niet gewoon afgehandeld had kunnen worden met een kuipbrancard onder een RV. Een beetje analoog aan de verkeersongevallen beknelling..... de brandweer is zijn best aan het doen om de bevrijding technisch gezien zo perfect mogelijk uit te voeren en dus "veel" tijd er voor te nemen, terwijl de ambulancedienst steeds vaker zo snel mogelijk weg wil met het slachtoffer en hem/haar er met een sling uit haalt. Misschien is het doen van een redding/patienttransport op deze manier wel technisch gezien de meest perfecte, maar de combi RV/kuipbrancard het meest optimale. Het ziet er inderdaad als een uitstekende teamactie uit en er is m.i. prima gewerkt ter plaatse, maar zijn dit nu de klussen die je niet zonder een HRT zou kunnen doen?

Als je een HRT hebt, dan zou ik die gebruiken, om dat die relatief snel beschikbaar zijn en je als bevelvoerder/ovd heel veel meer opties geven. die niet in het standaard brw boekje staan..
Ik ben niet ter plaatse en ken de situatie alleen uit de foto's van Koen geweest, dus ik weet niet of een RV handig geweest is..

Hoe vaak oefent het HRT en hoeveel mensen worden dan getraind? Het team leek namelijk perfect op elkaar te zijn afgestemd, alsof het hun dagelijks werk was.

hoe vaak de VRU-HRT gezamenlijk dit soort technieken traint weet ik niet,.. Van een aantal mensen uit het team wat de redding deed is het min of meer ook dagelijks werk.. ;
http://www.vru.nl/actueel/413-hoogtereddingsteam-bundelen-krachten.html

De Bilt: Team Hoogteredding VRU oefent in De Bilt

Hoogtereddingsteam VRU.m4v

6 mensen uit het HRT team had als eerste nederlandse brandweerteam de zaterdag ervoor nog meegedaan aan Grimpday..    
Deze foto van het HRT team tijdens Grimpday vond ik op facebook.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
offtopic: zijn er HRT teams ingezet ten tijde van de amercentraleramp?
Bijdragen op persoonlijke titel.