Keuring wordt door Aboma gedaan. Exact type keuring/codering heb ik hier thuis niet.
Als het volgens jou allemaal niet mag...... waarom wordt het dan wereldwijd verkocht door verschillende firma's?
Bijvoorbeeld door Honor.
http://www.honor-safety.nl/rg300_350/page.html
http://www.skyworks.nl/valbeveiliging/reddings-en-afdaalsystemen
http://www.rollgliss.org.uk/index2.html
http://www.hutter.nl/product/119/RollGliss_lier.html
Simpel voorbeeldje.. Als je de remmen van de normale 1400Kg auto keurt voor de APK.. Wil dat toch niet zeggen dat die remmen de veilige oplossing zijn, als die auto vollaad met extra gewicht, en er een zware trailer achter zet, en dan 200kilometer per uur over de duitse autobahn gaat rijden..
Ja alles was gekeurd.. en het mocht toch verkocht worden..
De zelfde vergelijking gaat vaak op (Dus ook niet altijd), voor systemen als de RollGlis en ankerpunten voor een hoogwerker..
De rollglis als systeem, met de juiste lijn, en gebruikt voor de juiste toepassing, kan een super tool zijn.. Echter als er een andere lijn in zet, is de Rollgliss wel gekeurd, maar niet het gehele systeem veilig... Verder als je er een schroef karabiner inzet, die je metaal op metaal belast, gebruik je het systeem niet zo als bedoeld is..
Als je een artifiele ankerpunt keurt volgens de norm van persoonlijke valbeveiliging, is dat bedoeld dat 1 iemand er in kan vallen.. Als je dat zelfde ankerpunt gebruikt als omlooppunt, cq. richtingverandering, (krachtenverdubbelaar op het ankerpunt), vermenigvulig je de kracht op dat ankerpunt.. dus ipv werklast van 100Kg komt er nu minsten 200Kg op..
Als je dat artifiele ankerpunt keurt volgens de norm voor (dode last) hijsen, word daar een veiligheidfactor 1:5 gebruikt.. Bij werken en redden op hoogte geld een veiligheidsnorm van 1:10..
In de "oude biza" kit, zal een oranje 8 millimeter lijn met een petzl autostop.., indertijd een super apparaat, als je voldoende getraind mee bent, alleen Petzl had indertijd al gezegd in de gebruiksaanwijzing, dat het apparaat alleen gebruikt mag worden met een 10,5mm -13mm lijn.. Na een paar ongevallen en bijna ongevallen van brandweer mensen, zonder adequate training was dit tooltje was het onveilig apparaat.. Het apparaat werd verkeerd gebruikt, zonder adequate training, met een daarvoor ongeschikte type lijn..
De rollgliss heb ik al in verschillende toepassingen gezien, en ook al regelmatig tegen de gebruiksaanwijzing zien gebruiken, en ook dat karabiners die niet geschikt zijn voor langdurige metaal op metaal, zien dwarsbelasten..