Luchtballon op drift geraakt - Harderwijk 09-06-2011

Auteur Topic: Luchtballon op drift geraakt - Harderwijk 09-06-2011  (gelezen 4195 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2011, 21:42:59
Ballon is geland aan de Batterijstraat in Elburg, piloot is ongedeerd  :)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2011, 22:28:58
Dit was ongeveer 1,5e minuut na de melding, ik woon nagenoeg naast de strandboulevard. Toen ik aankwam hing de condoom al hoog in de lucht:


Hier hing hij al nabij Nunspeet,
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2011, 03:03:06
Edit:
Er kwam net een oudere politie helicopter over terug richting a'dam

Wat ik wel vreemd vond is dat, de piloot vertelde op TV gelderland dat hij besloten had om niet op te stijgen...
Klopt niet (aldus mijn bron).. De passagiers die eerst in het mandje stonden moesten kort voor dat het touw brak uit de ballon, omdat de ballon dan beter recht op ging staan. Waarna de passagiers er weer in konden  en dan gelijk weer verder konden vliegen.. (Aldus een bron die het van zeer dichtbij mee maakte..)

Voor dat de melding op de pieper kwam, was de ballon al ruim 3á4 minuten in de lucht. In het begin zag het er niet zo best uit, want het leek als of de ballon, tot 2x toe, dubbel klapte. En hing het mandje er heel raar bij, maar nadat hij een goede hoogte had bereikt bleef de ballon wel in de goede vorm staan en voerde toen verder richting Elburg..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2011, 14:03:30
Op beeldmateriaal is te zien dat de piloot de brander ontsteekt op een gegeven moment. Daarmee warmt de lucht in de ballon op, die dan uitzet. Dat verklaart waarom de ballon eerst niet en later wel in de juiste vorm is. In feite is er niet zo heel erg veel mis gegaan, alleen is de ballon te vroeg los gekomen. Wanneer er meer mensen in de mand hadden gezeten was de ballon hoogstwaarschijnlijk niet los gekomen, of met "sprongen" voortuig gekomen. De afloop was dan een stuk slechter geweest.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2011, 15:36:52
Op beeldmateriaal is te zien dat de piloot de brander ontsteekt op een gegeven moment.
Dat is naar mijn mening ook het enig juiste wat de beste man kon doen.
Het touw brak terwijl de ballon nog niet de juiste vorm had. Het enige wat je als piloot op zo'n manier kan doen is door stijgen, om ruimte te creeeren voor jezelf en de omgeving niet in gevaar te brengen.
Vervolgens de ballon onder controle krijgen en daarna weer gecontroleerd aan de grond zetten.

Er wordt gedaan alsof er weet niet aan de hand was, maar naar mijn mening (en zoals ook Dokterwacht al schreef) viel het allemaal wel mee.


BV1980

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2011, 23:43:50
Edit:
Wat ik wel vreemd vond is dat, de piloot vertelde op TV gelderland dat hij besloten had om niet op te stijgen...
Klopt niet (aldus mijn bron).. De passagiers die eerst in het mandje stonden moesten kort voor dat het touw brak uit de ballon, omdat de ballon dan beter recht op ging staan. Waarna de passagiers er weer in konden  en dan gelijk weer verder konden vliegen.. (Aldus een bron die het van zeer dichtbij mee maakte..)

Voor dat de melding op de pieper kwam, was de ballon al ruim 3á4 minuten in de lucht. In het begin zag het er niet zo best uit, want het leek als of de ballon, tot 2x toe, dubbel klapte. En hing het mandje er heel raar bij, maar nadat hij een goede hoogte had bereikt bleef de ballon wel in de goede vorm staan en voerde toen verder richting Elburg..

Ik wil graag even wat recht zetten.
Ik was onderdeel van het ballonteam.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat we een vaart zouden gaan maken met 2 passagiers.
Toen het inflaten de eerste keer niet lukte door de stevige wind, hebben we besloten om het nog een keer te proberen.
Toen het nog steeds erg vlagerig was, hebben we besloten om niet op te stijgen, maar de ballon ter promotie overeind te zetten en daarna in te pakken.
Het verhaal dat de passagiers uit moesten stappen, was niet omdat we dan beter rechtop konden komen te staan, maar omdat de windvlagen te heftig waren. en wij geen risico's wilden nemen.
Dus al met al, we waren het niet van plan om daadwerkelijk het luchtruim te kiezen, helaas is dit toch op een heel vervelende manier gebeurd.
We zijn erg blij met deze goede afloop en zijn de adequate hulpverleners zeer dankbaar voor de prima begeleiding!


BV1980

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #17 Gepost op: 10 juni 2011, 23:48:57
Dat is naar mijn mening ook het enig juiste wat de beste man kon doen.
Het touw brak terwijl de ballon nog niet de juiste vorm had. Het enige wat je als piloot op zo'n manier kan doen is door stijgen, om ruimte te creeeren voor jezelf en de omgeving niet in gevaar te brengen.
Vervolgens de ballon onder controle krijgen en daarna weer gecontroleerd aan de grond zetten.

Er wordt gedaan alsof er weet niet aan de hand was, maar naar mijn mening (en zoals ook Dokterwacht al schreef) viel het allemaal wel mee.

Ook hier wil ik graag even op reageren.
Ik weet niet of je goed gekeken hebt, maar de piloot heeft de brander gebruikt om een gat in de plathangende ballon te stoken, maw een gat in de ballon te branden om er warmte in te kunnen krijgen, anders was hij afgekoeld en neergestort.
Deze actie was niet zonder gevolgen.
De ballon had ook compleet vlam kunnen vatten en dan was er geen hoop meer geweest.
De staalkabels waren helemaal zwart, dus ik denk dat je de ernst van de situatie niet goed begrijpt.
Dit was wel degelijk een noodsituatie, waar een mensenleven op het spel stond.
De mand heeft ook op zijn kant in de lucht gehangen, waarbij de piloot zich heel erg schrap heeft moeten zetten om niet uit de mand te vallen.
De piloot was gelukkig een zeer kundig man, die zijn verstand op dit moment er bij heeft kunnen houden en wel met een flink beschadigde ballon aan de grond is gekomen.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2011, 02:32:18
Oké, mijn excuses dan... Maar de bron waar ik het over had, waren bij jullie aanwezig (2 man v/d brandweer..)
Ik begreep ook dat gps en porto over boord waren gevallen, klopt dit dan wel of..?
Maar in ieder geval bedankt voor het berichtje.

Maar gelukkig is het goed afgelopen is met de piloot.. Het zag er namelijk heftig uit in het begin.. (iig voor een leek zijnde op dit gebied) Het leek of de ballon niet stabiel genoeg was, door de wind.
Wel heb ik nog een vraag over de vorm van de ballon, maakt dit nog uit qua stabiliteit in de lucht? Of maakt het niets uit hoe hij gevormd is?


Ik wil graag even wat recht zetten.
Ik was onderdeel van het ballonteam.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat we een vaart zouden gaan maken met 2 passagiers.
Toen het inflaten de eerste keer niet lukte door de stevige wind, hebben we besloten om het nog een keer te proberen.
Toen het nog steeds erg vlagerig was, hebben we besloten om niet op te stijgen, maar de ballon ter promotie overeind te zetten en daarna in te pakken.
Het verhaal dat de passagiers uit moesten stappen, was niet omdat we dan beter rechtop konden komen te staan, maar omdat de windvlagen te heftig waren. en wij geen risico's wilden nemen.
Dus al met al, we waren het niet van plan om daadwerkelijk het luchtruim te kiezen, helaas is dit toch op een heel vervelende manier gebeurd.
We zijn erg blij met deze goede afloop en zijn de adequate hulpverleners zeer dankbaar voor de prima begeleiding!
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


BV1980

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #19 Gepost op: 12 juni 2011, 02:37:59
Oké, mijn excuses dan... Maar de bron waar ik het over had, waren bij jullie aanwezig (2 man v/d brandweer..)
Ik begreep ook dat gps en porto over boord waren gevallen, klopt dit dan wel of..?
Maar in ieder geval bedankt voor het berichtje.

Maar gelukkig is het goed afgelopen is met de piloot.. Het zag er namelijk heftig uit in het begin.. (iig voor een leek zijnde op dit gebied) Het leek of de ballon niet stabiel genoeg was, door de wind.
Wel heb ik nog een vraag over de vorm van de ballon, maakt dit nog uit qua stabiliteit in de lucht? Of maakt het niets uit hoe hij gevormd is?

Hallo KJS,

Excuses aanvaard!

Wij hoeven ook niet te melden aan de brandweer als we besluiten dat we toch niet gaan varen.  ;)

GPS is aan boord gebleven, porto is wel uit de mand gevallen.
We hebben alleen heel kort mobiel contact gehad.
Hij wilde zich concentreren op de stabilisatie van de ballon.

Hij heeft er dan ook voor gekozen om enorm te gaan stijgen, omdat hij op hoogte meer kans en tijd had om de ballon stabiel te krijgen.
Uiteindelijk na een aantal minuten is het hem gelukt een gat te maken in de ballon, waardoor er eindelijk weer warme lucht in de ballon kon komen.
De mond van de ballon werd namelijk dichtgeknepen doordat de ballon horizontaal in de lucht hing.

Qua vorm is het het handigst om te varen met een ballon die een bollere vorm heeft dan de condoom ballon.
Zo'n ballon wordt al gauw instabiel en met die wind die we gisteren hadden en maarliefst 4 man crew, was ie niet goed in bedwang te houden.

Daarom dat we kort na de 1e poging besloten om niet te gaan varen.

Het is een vrij heftige ervaring geweest, zowel voor de piloot als voor ons als crew zijnde, we zijn ontzettend blij dat hij ongedeerd is gebleven, maar als je het mij vraagt was dit een deel bedrevenheid en een deel ontzettend veel mazzel!

Ik hoop dat ik je een beetje goed heb kunnen informeren!