Luchtballon op drift geraakt - Harderwijk 09-06-2011

Auteur Topic: Luchtballon op drift geraakt - Harderwijk 09-06-2011  (gelezen 4179 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #20 Gepost op: 12 juni 2011, 03:27:31
Begrijpelijk, zij waren in dit geval ook 'maar' toeschouwer (alleen dan van iets dichterbij..)
Ik heb ze eerlijk gezegt niet gezien vanaf het evenementen terein..

Maar ik las dat de piloot hoogte wou/ging maken om de ballon stabiel te maken, d.m.v. een 'noodgat' te maken met de brander, toch?
Is het juist niet gevaarlijker op grote hoogte dit te doen? Als de ballon geheel zou ontbranden, zoals u eerder beschreef in dit topic, dan zou de val naar beneden veel groter zijn dan als je dit lager doet bij de grond of heeft dit te maken met andere factoren?

Bedankt voor het beantwoorden van deze vragen en wens jullie nog veel veilig vlieguren :)

Hallo KJS,

Excuses aanvaard!

Wij hoeven ook niet te melden aan de brandweer als we besluiten dat we toch niet gaan varen.  ;)

GPS is aan boord gebleven, porto is wel uit de mand gevallen.
We hebben alleen heel kort mobiel contact gehad.
Hij wilde zich concentreren op de stabilisatie van de ballon.

Hij heeft er dan ook voor gekozen om enorm te gaan stijgen, omdat hij op hoogte meer kans en tijd had om de ballon stabiel te krijgen.
Uiteindelijk na een aantal minuten is het hem gelukt een gat te maken in de ballon, waardoor er eindelijk weer warme lucht in de ballon kon komen.
De mond van de ballon werd namelijk dichtgeknepen doordat de ballon horizontaal in de lucht hing.

Qua vorm is het het handigst om te varen met een ballon die een bollere vorm heeft dan de condoom ballon.
Zo'n ballon wordt al gauw instabiel en met die wind die we gisteren hadden en maarliefst 4 man crew, was ie niet goed in bedwang te houden.

Daarom dat we kort na de 1e poging besloten om niet te gaan varen.

Het is een vrij heftige ervaring geweest, zowel voor de piloot als voor ons als crew zijnde, we zijn ontzettend blij dat hij ongedeerd is gebleven, maar als je het mij vraagt was dit een deel bedrevenheid en een deel ontzettend veel mazzel!

Ik hoop dat ik je een beetje goed heb kunnen informeren!
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


BV1980

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #21 Gepost op: 12 juni 2011, 12:07:45
Begrijpelijk, zij waren in dit geval ook 'maar' toeschouwer (alleen dan van iets dichterbij..)
Ik heb ze eerlijk gezegt niet gezien vanaf het evenementen terein..

Maar ik las dat de piloot hoogte wou/ging maken om de ballon stabiel te maken, d.m.v. een 'noodgat' te maken met de brander, toch?
Is het juist niet gevaarlijker op grote hoogte dit te doen? Als de ballon geheel zou ontbranden, zoals u eerder beschreef in dit topic, dan zou de val naar beneden veel groter zijn dan als je dit lager doet bij de grond of heeft dit te maken met andere factoren?

Bedankt voor het beantwoorden van deze vragen en wens jullie nog veel veilig vlieguren :)

Hij heeft ervoor gekozen om dit op grote hoogte te doen, zodat hij veel meer tijd zou hebben om de ballon te stabiliseren.
Deze piloot handelde in een adrenaline rush en was zeer bedreven.

Een ballon kan in principe heel veel hebben qua hitte.
Hij heeft ook echt moeite moeten doen om door het doek heen te komen.
Als je het met beleid doet, dan zou je ballon niet in de fik mogen vliegen.
Dit was de enige kans die hij had, want de ballon koelde teveel af en zou dus met een noodgang naar beneden komen.
En op zo'n moment probeer je te redden wat er te redden valt!  8)

Ik heb gisteren zelf weer op het veld gestaan om te gaan ballonvaren en ik was blij dat de wind erg zwak was. want de schrik zat nog steeds wel een beetje in de benen.