Ik zal proberen uit te leggen hoe ik bij mijn punten kom:
- Er werd genoemd dat iemand op een ic niet in staat is tot fysiek geweld, ik had hierbij mijn twijfels met als voorbeeld een delier. Want als iemand met een delier agressief kan zijn, kan een "boef" dat wellicht ook (opzettelijk of vanuit psychiatrie etc).
- Ik werd ongeveer afgeschoten toen ik benoemde dat in sommige situatie in een ziekenhuis iemand geboeid zou kunnen worden (buiten een ic) wanneer bewaking aan het bed vanwege privacy onwenselijk is. Maar toen las ik dat ook op een ic wel eens iemand gefixeerd wordt.
- Het geval van gijzeling en - of geweld richting personeel, vaker voorkomend op een SEH dan een ic, is aangehaald als voorbeeld van gelijke orde, op een andere setting, om de discussie ook vanuit andere perspectieven te belichten.
Mijn stelling is eigenlijk:
Zodra een gedetineerde fysiek in staat is tot een ontsnappingspoging / fysiek geweld / of ander onwenselijk gedrag, op welke afdeling dan ook, Ga met elkaar in gesprek (Bewaking en behandelaren) om te bepalen welk risico een bepaald persoon vormt (zware crimineel of kruimeldief etc) en bepaal welke middelen nodig zijn om de veiligheid in die specifieke situatie te waarborgen.
Ik denk niet dat standaard afspraken hier over van toepassing zijn op de verschillende situaties, en dit van persoon tot persoon bekeken moet worden.
DV&O heeft hierin ook zijn expertise, en het zou denk ik goed zijn als de behandelaar deze input meeweegt.
Tot slot:
Alle veronderstellingen over de zorg in een gevangenis of mijn persoonlijke kwaliteiten als verpleegkundige kunnen niet beoordeeld worden aan de hand van die paar bijdragen in dit topic. Het zou erg kortzichtig zijn (of je moet een bijzondere gave hebben) om je beeld hierop te baseren. Niemand van jullie heeft me ooit aan het werk gezien (denk ik) en ik veronderstel dat weinigen het werk in de gevangenis echt kennen. Derhalve kun je je afvragen of je hierin een helder beeld hebt van deze werkelijkheid (op gebieden: mijn persoon en gevangenis). Terughoudendheid in conclusies op dit gebied zou iemand sieren.