Henk, er zijn verschillende manieren, concepten van duiken.
Het hangt er af hoe en waar je opgeleid bent..
Maar het principe is altijd duiken doe je niet alleen..
Nu heb je daar meerdere principes voor.
1, je neemt een buddy mee.. en bij slecht zicht gebruik je een buddy lijn.
2, je gebruikt een seinlijn, en je buddy staat op de wal of in de boot.. (of duikleider bediend de lijn en buddy staat klaar op in te grijpen..)
Dit zijn de twee basis principes.. er zijn meerdere variaties op dit thema's. op de veiligheid te vergroten..
de voorkeur voor welke methode je kiest hangt af hoe je opgeleid bent, wat voor type water, wat voor type bodemgesteldheid en voor voor type werkzaamheden je doet.
Voor beide methoden is wat te zeggen..
Methode 1 is eigenlijk alleen bruikbaar voor mensen die zich goed kunnen uittrimmen en de bodem eigenlijk niet hoeven aan te raken..
Methode 2, word door brandweer gebruikt. De dalen vaak af naar de bodem om daar hun werkzaamheden, voornamelijk op de tast te doen..
Er is voor beide methoden wat te zeggen..
Voor een auto te water, zou ik kiezen voor methode 2.
Voor een zeilboot onder water zou ik kiezen voor methode 1.
voor het zoeken naar een drenkeling in stilstaand water 1.
Voor zoeken in giertank. kies ik methode 2.
Voor het stromend water zou ik liever kiezen voor methode 1. maar ik zie vaak dat men methode 2 gebruikt..
De brandweer duikers zullen vaak methode 2 gebruiken omdat ze dat standaard aanleren.. maar mogelijk worden hier ook inmiddels verfijningen op de leerstof gedaan..
dus een simpel antwoord is niet mogelijk..
Ik heb zelf al een keer vast gezeten in een zeilboot onder water door dat de seinlijn vast bleef zitten..
maar bij echt 0 zicht.. zou ik kiezen voor een seinlijn.
maar het zicht in nederland valt over het algemeen erg mee.. maar dan moet er ook altijd een tweede buddy in het water liggen..
Een tip : Als je gebruik maakt van een seinlijn neem dan ook een spare-air mee.. (onafhankelijke reserve lucht)
En als je met volgelaatsmasker duikt, neem dan ook een spare air, en een octopus en normale masker mee. naast je normale uitrusting..