OvD-RWS in het CoPI

Auteur Topic: OvD-RWS in het CoPI  (gelezen 8473 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Waterrat

  • Crisisbeheersing nat Rijkswaterstaat Noord Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Blub!
Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2011, 10:42:54
Zal ik hem nog even complexer maken? We krijgen ook nog een Ovd Water.

Die zal straks het Search and rescue (SAR) proces op zich moeten nemen, nautische werkzaamheden, waterkwaliteit (schoon water) en waterkwantiteit (waterpeil en keringen).

Het lijkt mij niet ondenkbaar dat die in de lead komt van een COPI. Wat ik me even afvraag: we komen als Rijkswaterstaat nu (eindelijk) als volwaardige organisatie het COPI binnen; heeft iemand ervaring met Rijkswaterstaat die het COPI voorzit? Want in zoverre ik het meemaak, tracht de brandweer meestal de macht te grijpen  ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2011, 10:50:43
Zal ik hem nog even complexer maken? We krijgen ook nog een Ovd Water.

Die zal straks het Search and rescue (SAR) proces op zich moeten nemen, nautische werkzaamheden, waterkwaliteit (schoon water) en waterkwantiteit (waterpeil en keringen).

Het lijkt mij niet ondenkbaar dat die in de lead komt van een COPI. Wat ik me even afvraag: we komen als Rijkswaterstaat nu (eindelijk) als volwaardige organisatie het COPI binnen; heeft iemand ervaring met Rijkswaterstaat die het COPI voorzit? Want in zoverre ik het meemaak, tracht de brandweer meestal de macht te grijpen  ;)

Het zal niet snel gebeuren dat een andere OvD het CoPI zal voorzitten. De reden dat de "brandweer" het CoPI voorzit is omdat vooralsnog alleen in de landelijke opleiding voor HOvD is opgenomen dat deze de rol van Leider CoPI kan vervullen. Dit is ook weer in het Besluit Personeel Veiligheidsregio's landelijk vastgelegd. Feitelijk zet een HOvD dan zijn brandweer-pet af en multi-pet op.

En we hebben al een OvD Water, althans met de implementatie van Waterrand kan die functie aan het CoPI worden toegevoegd. Alleen was RWS nog niet zover om ook daadwerkelijk functionarissen aangewezen en opgeleid te hebben. Dat is nu wel het geval, althans hier in Kennemerland hebben we recent al enkele oefeningen met een OvD Water gehad, en volgens mij in Noord-Holland Noord ook.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2011, 11:08:06
In aanvulling op Simon: bij het COPI heeft de HOVD van de brandweer vaak de voorzittersrol, maar ook niet meer dan dat. De OVD van de brandweer doet het brandweerdeel, de OVD politie het politiedeel en de OVDG het medische deel. De OVD RWS kan zich bezig houden met berging en doorstroming en de OVD RWS water met verontreiniging en andere watergerelateerde zaken. Dan is er ook nog de OVD rail van prorail en nemen bedrijven soms deel aan COPI's als zij er bij betrokken zijn (denk aan KPN, eneco, fabriek etc). Een copi kan dus heel divers zijn opgebouwd, afhankelijk van het incident en de betrokken partners.
Wout


Waterrat

  • Crisisbeheersing nat Rijkswaterstaat Noord Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Blub!
Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2011, 11:12:52
En we hebben al een OvD Water, althans met de implementatie van Waterrand kan die functie aan het CoPI worden toegevoegd. Alleen was RWS nog niet zover om ook daadwerkelijk functionarissen aangewezen en opgeleid te hebben. Dat is nu wel het geval, althans hier in Kennemerland hebben we recent al enkele oefeningen met een OvD Water gehad, en volgens mij in Noord-Holland Noord ook.

Wij zijn SCHULDIG!!

(Onze eigen) Ovd Water is één van de twaalf die dit jaar de pilot opleiding heeft gedaan. September start de volgende opleiding, waar mijn kamergenoot naartoe gaat. Langzamerhand zal de kennis bijgebracht worden, hoewel mensen vanuit de praktijk al de Ovd functie bekleden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2011, 22:01:26
Wat ik me even afvraag: we komen als Rijkswaterstaat nu (eindelijk) als volwaardige organisatie het COPI binnen; heeft iemand ervaring met Rijkswaterstaat die het COPI voorzit? Want in zoverre ik het meemaak, tracht de brandweer meestal de macht te grijpen  ;)

Hier in de regio (Rotterdam-Rijnmond) wordt de functie van leider CoPI steeds verder 'ontkleurd'. Ook vanuit de andere kolommen komen / zijn er leiders CoPI. Rijkswaterstaat is (nog) niet een dusdanig structurele partner dat ook zij leiders CoPI leveren. Ik denk dat er ook best wat 'koudwatervrees' zal zijn, omdat Rijkswaterstaat lang niet altijd wordt beschouwd als hulpverlenende partij (en daarom de verantwoordelijkheid niet zou kunnen dragen, red.).

We hebben hier natuurlijk wel het havenbedrijf die standaard deel uitmaakt van het CoPI. Die kun je - op sommige fronten - denk ik aardig vergelijken met Rijkswaterstaat. Wellicht interessant om daar eens je licht op te steken :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


WvL

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2011, 11:21:15
Inderdaad, ALTIJD is de IM regeling van kracht bij incidenten op de snelweg, dit kan ook een pechgeval zijn. De meest IM incidenten worden mono door RWS afgehandeld (eventueel met een berger)
Wegverkeersleider bij Rijkswaterstaat


WvL

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2011, 11:24:45
Zie hier de bron van ons misverstand ;)

Het CoPI is niet hetzelfde als het motorkapoverleg. Het motorkapoverleg is een (informeel) overleg tussen de leidinggevenden van de aanwezige diensten. Er is dan (nog) geen sprake van een GRIP situatie.

Als er een CoPI is geformeerd, is er altijd sprake van een GRIP-situatie. Zonder GRIP geen CoPI.

Dat Rijkswaterstaat ook bij een rijksweg gerelateerde GRIP situatie haar taken zal moeten uitvoeren is logisch, maar dat plaatst hen niet automatisch in het CoPI. Het besluit veiligheidsregio's en de GRIP regeling bepalen namelijk anders. Het is dus de vraag wat leidend is en volgens mij is dat het besluit veiligheidsregio's, als hoogste wetgeving in dit verband.

Dit lijkt weer een typisch voorbeeld van regelgeving die tussen departementen onderling niet goed is afgestemd. Gelukkig zal dat voor de praktijk verder niet uitmaken, omdat die samenwerking doorgaans toch wel zal loslopen.

De beleidsregels IM spreken overigens nog van een CTPI, wat we in de GRIP structuur niet meer kennen. Vreemd dat dat in de laatste herziening in 2010 niet is meegenomen. Ook schrijven de beleidsregels IM dat de Inspectie VenW zal deelnemen aan het CTPI, maar dat heb ik nooit zien gebeuren... ::)

Dit is weliswaar een hele andere discussie geworden, maar volgens mij moeten de beleidsregels IM (weer) herzien worden. En in het hele GRIP verhaal zou de positie van RWS mijns inziens ook beter geborgd moeten worden.

Helaas ben je niet helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, IM wordt tegenwoordig op heel veel provincialewegen toegepast. De VMC van RWS neemt ook voor deze wegen de meldingen aan van de GMK en zet ze door naar de provincie...dus alle spelregels die op de snelweg van toepassing zijn voor IM gelden dan ook op een provincialeweg. De OvD RWS komt hier overigens niet tp!
Wegverkeersleider bij Rijkswaterstaat


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2011, 17:41:09
Op welk deel van mijn bericht doel je nu precies? Ik zie de relatie tussen jouw en mijn bericht niet helemaal :).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2011, 22:40:56
Berichten over de OvD OV hebben een eigen topicje gekregen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=53910.0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2011, 09:28:59
En vergeet de OvD-Bevolkingszorg niet (OvD-Bz)  :D
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation