Misschien is de lokale bekendheid van de melder wel beter dan die van de centralist. Ze zouden het in ieder geval mee kunnen nemen in de overweging denk ik.
Er kunnen ook fouten of grijze gebieden in de software van de meldkamer zitten, die door de melder ingevuld kunnen worden. Verder denk ik niet dat een melder invloed zou moeten hebben.
En hier sla je de spijker op zijn kop. De melder had de lokale bekendheid die de centralist niet had en vroeg daarom specifiek om brandweer Benthuizen, omdat dat samen met Oosterheem de kazerne is die het dichst bij de plek van het ongeval ligt (ZT-OH 2,8 km, BHN 3,1 km) maar omdat Oosterheem alleen de WO kan bemannen moet er dus een andere TS komen. Bleiswijk reed zelf al, maar in de alarmering werd ook om een TS uit Haaglanden gevraagd, die is 7 (!!) minuten na Bleiswijk gealarmeerd en moest van Zoetermeer-Stadshart komen.
Die 1,5 minuut gaat zo op om de GMK HM te bellen, informeren en laten alarmeren en dan moeten de vrijwilligers ook nog naar de post komen.
Dan is Bleiswijk toch sneller denk ik zo.
Je rekent verkeerd. Die 1,5 minuut is niet het daadwerkelijke verschil tussen Benthuizen en Bleiswijk. En als we naar de afstand kijken (BHN 3,1 km, BWK 5,3 km) lijkt het me niet waarschijnlijk dat Benthuizen daar niet sneller is. Bovendien komen de vrijwilligers van Benthuizen bovengemiddeld snel op.
Wil je op deze weg een goed inzetvoorstel, dan moet je eigenlijk een interregionale KVT hebben met als 1e TS Oosterheem (dichtst bij en beroepskazerne), als 2e Benthuizen en 3e Bleiswijk. Nu werd de TS Stadshart gepiept, en pas na 7 minuten. Dat is kostbare tijd verknoeien.
En laat ik het dan nog maar niet hebben over het HV-team van Rotterdam-Frobenstraat. Dan is Gouda nog sneller (HV-2 met kraan en lier), terwijl Zoetermeer zelf ook een HV-2 heeft.
Ben wel benieuwd welke WO er kwam als er middel waterongeval gemaakt was.