GRIP 1 Zeer grote brand (industrie) Hurks Geveltechniek - Veldhoven 16-06-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (industrie) Hurks Geveltechniek - Veldhoven 16-06-2011  (gelezen 7553 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
En weer gebruikte Brabant ZO de zeer ongebruikelijke en gewraakte status GRIP0!  :(

Lees topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34662.0
en de links eens door.  ::)

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
En weer gebruikte Brabant ZO de zeer ongebruikelijke en gewraakte status GRIP0!  :(
GRIP 0 is een normale zeer veel gebruikte status. GRIP 0 is namelijk de dagelijkse situatie. Er is dus alleen maar doorgegeven dat er geen GRIP 1 meer van kracht is maar dat het weer GRIP 0 (dagelijkse situatie) is. Dit  wordt door (bijna) elke regio via een alarmering gedaan

Maar in Brabant Zuid-Oost is GRIP 0 een soort 'GRIP 1-' (of GRIP 0+, zo u wenst). Bij deze vorm van GRIP 0 komen de OvDB/G/P ter plaatse en wordt er een CTPI (dus géén CoPI) geformeerd. Inderdaad anders dan andere regio's, maar het scheelt weer in de functionarissen en autootjes die ter plaatse komen ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Forumlid SniperEye heeft het niet over de GRIP 0 fase bij de áfschaling van het incident, zoals je bij veel regio's ziet, maar bij deze brand werd er GRIP 0 gegeven nog voor dat er Zeer grote brand - GRIP 1 was afgegeven.

p2kflex
14:50:25 16-06-11-ALPHA-PRIO 1 : BRAND INDUSTRIE: (nader bericht: grote brand) (grip: 0) Hurks Geveltechniek BV LOCHT 126 a VEL :
GB1104780BRW Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (GRIP 0)

Ik zie echter alleen de capcode voor GRIP 0, niet voor de OvDB/G/P's. Of hebben deze de capcode voor GRIP 0 standaard in de pager staan? ;-)

riesbruins

• Forum gebruiker
Maar in Brabant Zuid-Oost is GRIP 0 een soort 'GRIP 1-' (of GRIP 0+, zo u wenst). Bij deze vorm van GRIP 0 komen de OvDB/G/P ter plaatse en wordt er een CTPI (dus géén CoPI) geformeerd. Inderdaad anders dan andere regio's, maar het scheelt weer in de functionarissen en autootjes die ter plaatse komen ;)
Er is gewoon voor grip1 gealarmeerd:
p2kflex
15:12:05 16-06-11GROUP-1PRIO 1 : BRAND INDUSTRIE: (nader bericht: zeer grote brand) (grip: 1) Hurks Geveltechniek BV LOCHT 126 a VEL : 5691
p2kflex
15:13:10 16-06-11GROUP-1PRIO 1 : BRAND INDUSTRIE: (nader bericht: zeer grote brand) (grip: 1) Hurks Geveltechniek BV LOCHT 126 a VEL : 5062 5083

CTPI is eigenlijk een dagelijkse situatie als er een multidisciplinaire inzet is van een beetje omvang. er zal altijd multi afgestemd (moeten) worden. Dit is gewoon een GRIP 0 situatie.

Forumlid SniperEye heeft het niet over de GRIP 0 fase bij de áfschaling van het incident, zoals je bij veel regio's ziet, maar bij deze brand werd er GRIP 0 gegeven nog voor dat er Zeer grote brand - GRIP 1 was afgegeven.

p2kflex
14:50:25 16-06-11-ALPHA-PRIO 1 : BRAND INDUSTRIE: (nader bericht: grote brand) (grip: 0) Hurks Geveltechniek BV LOCHT 126 a VEL :
GB1104780BRW Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (GRIP 0)
Dit is een karakteristiek in GMS dit wil niets zeggen over het afkondigen van een grip niveau. Misschien heeft de centralist wel GMS neergezet dat en nog geen GRIP is (dus GRIP 0) GMS reageert daarop door de karakteristiek GRIP te vullen met de waarde 0. Deze gevulde karakteristiek wordt daarna standaard altijd meegestuurd met de alarmeringen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Dit is een karakteristiek in GMS dit wil niets zeggen over het afkondigen van een grip niveau. Misschien heeft de centralist wel GMS neergezet dat en nog geen GRIP is (dus GRIP 0) GMS reageert daarop door de karakteristiek GRIP te vullen met de waarde 0. Deze gevulde karakteristiek wordt daarna standaard altijd meegestuurd met de alarmeringen

Dit heeft heel vaak op dit forum gestaan, deze regio heeft wel degelijk een afwijkende werkwijze waarbij GRIP-0 een tussenstap is tussen "Geen GRIP" en GRIP-1. Hoe afwijkend het ook is, het zij zo. Google er eens op ;)

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker

Nee, dat is hoe het landelijk is geregeld. Zoals eerder gezegd is GRIP 0 in Brabant Zuid-Oost een aparte procedure die in de rest van het land niet op deze wijze voorkomt. Er is dus echt bewust 'opgeschaald' naar GRIP 0. ;)

Ik snap dat het verwarring wekt, omdat dit natuurlijk afwijkt van wat we gewend zijn, maar laat Brabant ook eens iets bijzonders hebben ;D
Er is gewoon voor grip1 gealarmeerd:

GRIP 1 is later gegeven. Er zijn de laatste maanden zat incidenten geweest waarbij alleen GRIP 0 gegeven werd.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

riesbruins

• Forum gebruiker
ik heb het een en ander gelezen en volgens mij zit er geen verschil in de GRIP regelingen. Het verschil is de interpertatie van het dagelijkse incidentbeheersings proces.

De meeste regios zien het CTPI als een onderdeel van het dagelijkse proces (dus GRIP 0) en er wordt niet voor GRIP 0 gelaarmeerd. In de officiele documentatie staat dat GRIP 0 de dagelijkse monodisciplinaire gang van zaken is. Echter kom je hier dus klem te zitten als er een multi incident is. Bij elk multi incident is namelijk afstemming tussen de disciplines nodig. De meeste regio's zien deze multidisciplinaire incidenten ook als dagelijkse gang van zaken

Eigenlijk is BZO dus de enige regio die het goed doet. Door het CTPI is het incident geen dagelijks proces meer. En daardoor geen GRIP 0 meer. Maar je kan geen GRIP 0,5 alarmeren.

Het lijkt er overigens op dat het alarmeren voor GRIP 0 ook een voorwaarschuwing is naar de mensen die bij GRIP 1 gealarmeerd wordt. De meeste regio's kennen geen voorwaarschuwing van GRIP 0 naar GRIP 1.

Mocht ik er naast zitten hoor ik het graag. Ben nooit te oud om te leren ;)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Dit heeft heel vaak op dit forum gestaan, deze regio heeft wel degelijk een afwijkende werkwijze waarbij GRIP-0 een tussenstap is tussen "Geen GRIP" en GRIP-1. Hoe afwijkend het ook is, het zij zo. Google er eens op ;)

Ik ken de situatie maar al te goed. Ik heb het rapport gelezen van OOV n.a.v. de brand op de Strabrechtseheide waar kritiek werd geuit op deze vreemde GRIP-status. Vandaar dat ik niet begrijp dat men deze nog steeds hanteert.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Ik weet dat de plotters sowieso in dienst komen dmv de GRIP-0 capcode. Dat lijkt me toch iets meer dan de dagelijkse routine?

Edwin112

• ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd