EHBO-posten langs het water

Auteur Topic: EHBO-posten langs het water  (gelezen 6298 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

petre

• Forum gebruiker
Gepost op: 16 juni 2011, 19:23:22
Ik weet dat er in Monster (langs de Westlandse kust) een Rode Kruis EHBO-post staat èn natuurlijk die naast de Scheveningse pier in Den Haag. Zijn er meer Rode Kruis afdelingen die een vaste EHBO-post bemannen langs het water?

petre

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2011, 19:24:35
Nieuwsbericht vanuit Den Haag:
Citaat
Drukke start strandseizoen Haagse Rode Kruis

Voor het 51e jaar verzorgen vrijwilligers van strandpost de eerste hulp voor een deel van het Scheveningse strand. Dit jaar ging de post eerder open vanwege het warme weer. Niet voor niets want de vrijwilligers hebben het druk  In de eerste 5 dagen dat de EHBO-post naast de Scheveningse pier open was, zijn 46 personen geholpen aan hun verwondingen.

Opvallend is dat de vrijwilligers van het Rode Kruis veel kwallenbeten tegenkomen; soms meerdere op een dag. De afgelopen jaren gaven kwallen pas verderop in het seizoen problemen. Het warme weer betekent dat mensen eerderde zee ingaan. Gelukkig zijn de hulpverleners goed getraind in het behandelen van allerlei strandletsels.

De grootste boosdoeners zijn echter nog niet gesignaleerd op het strand: bijen en wespen. Jaarlijks zorgen steken van deze insecten voor de meeste patiënten bij de EHBO-post. Opde voetgevolgd door snijwonden van achtergebleven glaswerk en schelpen.

De vrijwilligers van het Haagse Rode Kruis verzorgen dit seizoen tijdens de zomerweekenden en tijdens de zomervakantie eerste hulp nabij de pier en werken hierbij samen met politie, ambulancedienst, reddingsbrigade en brandweer.
(bron)

dannyknaap

• Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #2 Gepost op: 18 september 2012, 18:58:40
Dacht dat Reddingsbrigades daarvoor dienden.....  ;)
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2012, 19:23:54
Dacht dat Reddingsbrigades daarvoor dienden.....  ;)

Over het algemeen is de reddingsbrigade de enige beschikbare EHBO voorziening op het strand. In Den Haag heb je echter een aparte situatie waarbij 5 RB posten niet genoeg is om te voorzien in de hulpvraag op drukke dagen. Het is namelijk een behoorlijk stuk lopen vanaf pier-zuid naar 4 of 5. Overigens is het RK alleen maar een eerste hulp post, de strandpolitie en reddingsbrigade treden op als firstresponder bij incidenten.

Er zijn in het verleden op andere plekken ook samenwerkingsvormen tussen het RK en de RB geweest, maar de bevindingen daaruit zijn niet al te best, voor zover ik op de hoogte ben...

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2012, 21:29:24
Over het algemeen is de reddingsbrigade de enige beschikbare EHBO voorziening op het strand. In Den Haag heb je echter een aparte situatie waarbij 5 RB posten niet genoeg is om te voorzien in de hulpvraag op drukke dagen. Het is namelijk een behoorlijk stuk lopen vanaf pier-zuid naar 4 of 5. Overigens is het RK alleen maar een eerste hulp post, de strandpolitie en reddingsbrigade treden op als firstresponder bij incidenten.

Er zijn in het verleden op andere plekken ook samenwerkingsvormen tussen het RK en de RB geweest, maar de bevindingen daaruit zijn niet al te best, voor zover ik op de hoogte ben...
[/b][/i]

Ik vind je berichtgeving suggestief. De Reddingsbrigade heeft de verantwoordelijkheid van het First Responder werk tot de boulevardgrens, want tot daar loopt de grens. Daarbuiten is dit de verantwoordelijkheid van de politie en de reguliere ambulancedienst (uiteraard zullen jullie ook weleens op de boulevard zijn ingezet). "Alleen maar" klinkt nogal denigrerend, ik ga er vanuit dat jij dit niet zo bedoeld. Het "alleen maar" vangt veel Eerste Hulp weg bij de Reddingsbrigade die zich daardoor weer meer kunnen richten op hun core-business, namelijk strandbewaking en reddingen.

M.b.t. het laatste punt: Waar haal jij deze wijsheid vandaan? ik heb meer dan eens mogen samenwerken met de Reddingsbrigade bij evenementen en dit verliep zeer soepel. ik sluit niet uit dat de samenwerking in de toekomst weer opgezocht wordt aangezien beide partijen een veilig strand voor ogen hebben en beide partijen krap zitten in vrijwilligers. Kortom net als bij de "professionals"hebben wij samen een klus te klaren.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2012, 21:47:58

M.b.t. het laatste punt: Waar haal jij deze wijsheid vandaan? ik heb meer dan eens mogen samenwerken met de Reddingsbrigade bij evenementen en dit verliep zeer soepel. ik sluit niet uit dat de samenwerking in de toekomst weer opgezocht wordt aangezien beide partijen een veilig strand voor ogen hebben en beide partijen krap zitten in vrijwilligers. Kortom net als bij de "professionals"hebben wij samen een klus te klaren.

RemRoof

Als iedereen weet waar het om gaat, dan klaar je de hulpverleningen met elkaar.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 september 2012, 22:18:47
Citaat
Ik vind je berichtgeving suggestief. De Reddingsbrigade heeft de verantwoordelijkheid van het First Responder werk tot de boulevardgrens, want tot daar loopt de grens. Daarbuiten is dit de verantwoordelijkheid van de politie en de reguliere ambulancedienst (uiteraard zullen jullie ook weleens op de boulevard zijn ingezet). "Alleen maar" klinkt nogal denigrerend, ik ga er vanuit dat jij dit niet zo bedoeld. Het "alleen maar" vangt veel Eerste Hulp weg bij de Reddingsbrigade die zich daardoor weer meer kunnen richten op hun core-business, namelijk strandbewaking en reddingen.

Het "alleen maar" is niet denigerend bedoelt, jullie doen prima werk daar! O0 Het is even als beeldvorming voor een 'collega' bedoelt. Over de exacte afspraken in Den Haag ben ik niet precies op de hoogte, maar de FR-taak van de RB loopt vaak tot veel verder dat 'het strand'  ;)

Over de tweede opmerking heeft RemRoof een PM met uitleg, dit gaat om enkele afdelingen waar het e.e.a. niet zo lekker geregeld is. Hierdoor is bij bepaalde brigades nogal een negatieve houding tegenover het NRK ontstaan, verder ga ik hier niet op in omdat dit interne informatie betreft. Vandaar de, niet geheel verstandige, suggestieve opmerking ;)

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 18 september 2012, 22:28:50
Het "alleen maar" is niet denigerend bedoelt, jullie doen prima werk daar! O0 Het is even als beeldvorming voor een 'collega' bedoelt. Over de exacte afspraken in Den Haag ben ik niet precies op de hoogte, maar de FR-taak van de RB loopt vaak tot veel verder dat 'het strand'  ;)

Over de tweede opmerking heeft RemRoof een PM met uitleg, dit gaat om enkele afdelingen waar het e.e.a. niet zo lekker geregeld is. Hierdoor is bij bepaalde brigades nogal een negatieve houding tegenover het NRK ontstaan, verder ga ik hier niet op in omdat dit interne informatie betreft. Vandaar de, niet geheel verstandige, suggestieve opmerking ;)

Joost,

Bedankt voor je PM. Maakt e.e.a. duidelijker. Laten wij het er maar gewoon op houden dat wij gezamenlijk een klus te klaren hebben O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.