Flinke rook bij brand bij Recydur; twee scholen dichtdoor Bert Felix vrijdag 17 juni 2011 | 08:51 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 17 juni 2011 | 09:27
Flinke rookontwikkeling bij de brand in het Apeldoornse recyclingbedrijf Recydur. Foto Pim Velthuizen
APELDOORN - Bij een brand in het Apeldoornse recyclingbedrijf Recydur is vrijdagmorgen veel rook ontstaan. De rook dreef over de naastgelegen wijk De Maten. Twee basisscholen, De Marke en de Ploeg, blijven tot nader order dicht.
De politie heeft drie straten afgezet. Diverse bedrijven in de buurt van het getroffen Recydur raakten onbereikbaar. Sommige zullen de hele dag dicht blijven, verwacht de politie.
Politie en brandweer hebben voortdurend metingen verricht. Het is nog onduidelijk of er gevaarlijke stoffen in de rook zaten. Met geluidswagens heeft de politie bewoners in de nabij gelegen buurten van woonwijk De Maten gewaarschuwd ramen en deuren dicht te houden. De politie zegt veel telefoontjes te hebben ontvangen van bezorgde burgers.
De brand werd vrijdagochtend om zes minuten over vijf gemeld. De brandweer rukte met vijf voertuigen uit, waaronder een schuimblusvoertuig van de post in Hoog Soeren. Later kreeg de brandweer nog versterking van een hoogwerker en van omliggende korpsen.
De brand woedde in een buitenopslag van afvalmaterialen. Recydur is gevestigd aan de Wilmersdorf in Apeldoorn-Zuid en verwerkt metalen en kunststoffen, waaronder elektronica. Naar verwachting zou het nablussen nog tot in de ochtend duren. Daarna gaat de brandweer over tot metingen in de omliggende bedrijven. Die moeten eerst vrij van rook zijn, alvorens ze door de brandweer worden vrijgegeven. Het afvalbedrijf is al vaker getroffen door brand.
De brand trok tientallen toeschouwers. Een deel van hen was op weg naar een van de bedrijven in de afgezette zone. Ook Martin Klunder uit Apeldoorn kwam vergeefs. Klunder is chauffeur bij Duursma Industrietechniek. Hij kreeg van de politie te horen dat zijn bedrijf mogelijk de hele dag onbereikbaar zal zijn. ,,Ik moet mijn bus ophalen om de filialen van ons bedrijf te bevoorraden. Normaal ben ik om acht uur al in Deventer en begin ik dan met mijn route. Ik denk dat een heleboel klanten raar staan te kijken vandaag'', aldus Klunder, die erop rekent dat andere filialen zoveel mogelijk in de bres zullen springen.
In de vijf jaar dat hij bij Duursma Techniek werkt, is het de twee of derde brand die hij meemaakt bij Recydur. ,,Maar dat we niet bij ons bedrijf kunnen, heb ik nog nooit meegemaakt. Ik laat het maar over me heen komen. Eerst maar eens afwachten wat de directeur zegt''.
Ook Hans Dannenberg uit Rijssen meldt zich vergeefs op de Wilmersdorf. Hij heeft net driekwartier in de auto gezeten als hij te horen krijgt dat zijn bedrijf Nijhuis Bouw waarschijnlijk de hele dag onbereikbaar zal zijn. Het gebouw van Nijhuis lag uren in de volle rook. Hij verwacht niet dat de blokkade veel overlast oplevert. ,,Alles kan wel een dag wachten, maar je moet het werk wel inhalen. De kantoormensen kunnen niet aan het werk, maar ik ben projectleider van de renovatie van de drie Gentiaan-flats. Ik kan ook daar werken'', zegt hij voor hij weer in zijn auto stapt.
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/8942143/Flinke-rook-bij-brand-bij-Recydur-twee-scholen-dicht.ece