Waarom de hulpverlening nog lang niet op pijl is?
En waarom de KNRM, REDNED in zijn geheel moet overnemen.
1. We hadden het over "de hulpverlening" op het strand. en de huidige rol van reddingsbrigades en waarom de hulpverlening naar mijn idee niet op peil is..De Hulpverlening op het strand is nog lang niet op peil is natuurlijk generaliserend, en zeker geen aanval om de inzet van de vrijwilligers..
maar wel een contatering dat het een erg gefragmenteeerde hulpverlening is, dat de meeste reddingsbrigades deze taak helemaal niet goed aankunnen en deels dat ook een oneigenlijke taak is.
in houdelijk, vind ik dat de hulpverlening op het strand niet gefragmenteerd zou moeten zijn, en onder de verantwoordelijkheid zou moeten vallen van de veiligheidsregio's.
De hulpverlening zou een geintegreerde aanpak moeten zijn van traditionele politie, brandweer en ambulance taken, drenkelingen redding, calamiteiten beheersing. daar waar dat kan verenigd in een strandwachttaak.
de strandwachttaak zo als ik die zie, bestaat uit een aantal functies, (die niet noodzakelijk in de zelfde persoon verenigd hoeven zijn)
* Toezichthouders taak (zowel preventief als repressief
* First Responder taak (BHV, EHBO, AED en zuurstof, spinal care, scene assesment, )
* medisch assisterende taak, (o.a. slachtoffer transport)
* intergrale beleidstaak (vergunning adviserend, preventie)
ik qua organisatie model met zowel beroeps als vrijwilligers, 7x24 uurs taken.
Laat ik het voorzichtig zeggen zo is het nog lang niet overall geregeld..
Verder vind ik de verenigingsstructuur niet passen bij de een adequate OOV- taak.
2. Mijn stelling was dat de KNRM REDNED in z'n geheel zou moeten overnemen.., en dat geen haarlemmer olie is en dat verenigingsstructuur niet zou helpen.Ik zie de toegevoegde van de huidige REDNED niet meer. De huidige uitsluitend facciliterende rol, is volstrekt onvoldoende het doet in ieder geval de OOV-taken ernstig te kort.
REDNED zelf als koepel organisatie werkt onvoldoende proffesioneel. en ieder geval zou een overname door bijvoorbeeld de KNRM centraal bureau, betekenen een integratie van opleidingsniveau's, een betere staff en technische diensten, stoppen van de ongebreidelde vrijheid van aangesloten vereningingen voor de OOV-taken, stoppen met tig keer het wiel uit vinden..
REDNED aangesloten verenigingen met uitsluitend zwemactiviteiten, zou je in een sportkoepel kunnen onderbrengen..
Let op : ik zie dit niet als haarlemmerolie, maar wel een stap opweg naar een serieuze werkende koepelorganisatie, die meer is, dan alleen faciliterend op afstand..
Aan de andere kant, zie ik reddingsbrigades volledig opgaan in een brandweer organisatie.. en dat is wat mij betreft ook een acceptabele ontwikkeling. maar dan mag je van mij de banden met REDNED helemaal doorsnijden.
Natuurlijk is er plaats voor nuance.. maar laten men hier eerst maar op reageren..