hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 23841 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #110 Gepost op: 11 december 2004, 15:18:01
Op de site van de Varend Redden Commissie van RN staan  de nieuwe diploma eisen. Ze blijven er bij dat je eerst moet leren roeien en dan kan je de diploma's opstapper. motordrijver en schipper gaan halen. De diploma eisen zien er geen eens zo slech uit, maar er zijn weinig veranderingen met de oude eisen. Dus zal er nog steeds niks veranderen.
Naar mijn mening ligt een gedeelte van de opleiding gewoon bij de brigade zelf die een rampeneenheid heeft en moeten ze er gewoon meer ermee gaan varen en hem minder gebruiken voor sinterklaas of carnaval, want daar zie ik heel veel foto's van maar foto's oefeningen bestaan volgens mij bijn aniet.

hier de link
http://www.reddingsbrigade.net/cvr
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 11 december 2004, 19:42:44
Maar Martijn,

welke diploma's zie jij als overbodig?

Reddingsbrigade:Strandwacht A, B, Varend redden Motordrijver/Schipper, Aantekening Snelle Boot, Bondsschipper
Medisch:Advanced First Aid/ Oranje kruis EHBO +, AED, O2, Basic Spinal Care, PBLS, SOSA
Logistiek:Rijbewijs B, BE, C, D, chauffeurs diploma Brandweer licht/ zwaar, SOSA chauffeur, CCVR, ADR
Leidinghebbend:Sociale training, GHOR basis leerstof, Brandwacht



Het rare is dat een centralist van jou geen EHBO hoeft te hebben. Dus als hij/zij iemand aan de telefoon krijgt en krijgt te horen dat de persoon bij inspanning een drukkend gevoel op de borst krijgt die uitstraalt naar de kaaklijn en naar z'n linker arm, gaan geen bellen rinkelen, want enige medische kennis vind jij overbodig.

Als een patrouille jou meldt een traumatische amputatie van een bovenarm, wie gaat die centralist dan bellen,  . . . . . .  een huisarts?

Ik vind dit lichtelijk overdreven. En ik dacht dat we het over minimale eisen hadden? Ik heb volgens mij juist laten merken dat ik er juist voor ben om beter opgeleide mensen bij de reddingsbrigades te krijgen!
Bovendien is het een en ander afhankelijk van de locatie van de reddingsbrigade en de taken die er uitgevoerd worden.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #112 Gepost op: 15 december 2004, 09:21:37
Martijn,

de inzet van de verschillende reddingsbrigades is inderdaad regio gebonden. Bij de gebonden regio behoort ook een bepaald vastgelegd inzetplan en inzetcriteria. Daarbij spelen vele faktoren een rol. Daarom is het ook zo moeilijk om een minimale eis vast te leggen voor reddingsbrigade leden met een operationele en preventieve taak. En daarom geef ik aan jou de keuze om maar te gaan strepen in het lijstje met certificaten en diploma's, omdat je dan ziet dat je de certificaten en diploma's overhoudt die voor jou regio van enig nut hebben.

Bijvoorbeeld:
Citaat
Medisch:Advanced First Aid/ Oranje kruis EHBO +, AED, O2, Basic Spinal Care, PBLS, SOSA

Als je geen AED en geen zuurstof en geen wervelplank hebt, waarom dan deze certificaten. SOSA is een beroeps-opleiding, maar daarbij ben ik wel gerechtigd om met een voertuig dat in opdracht van de CPA met ritnummer met OGS over de weg te rijden.

Citaat
Logistiek:Rijbewijs B, BE, C, D, chauffeurs diploma Brandweer licht/ zwaar, SOSA chauffeur, CCVR, ADR

Indien je op het binnen water vaart met een boot als van Andijk of HOGÉ, en je moet over de weg heb je naast je B ook je BE nodig. Indien een reddingsbrigade onder de noemer van de Brandweer rijd, dan moet de chauffeur voor 1-1-2007 zijn Brandweer chauffeurscertificaat hebben.

Zo zie je maar dat de minimale eis per regio en zelfs per lokale reddingsbrigade aardig kan gaan verschillen. Vandaar de vraag: Welke diploma's zie jij als overbodig?
Elke hulpverlening start met communicatie.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #113 Gepost op: 15 december 2004, 12:44:20
Ik denk dat je meerdere mensen moet hebben met verschillende opleidingen, ze moeten natuurlijk wel onderling kunnen wisselen of er moet een backup zijn, Dus een leiding gevende heeft een opleiding om als leiding gevende te functioneren en de chauffeur heeft veel ervaring en een korte opleiding om te rijden.
En iedereen heeft dus als basis EHBO maar dus geen Basis spinal care, maar dit vind ik alleen voor het strand gelden.
Over de varend redden diploma's van RN zullen we het maar niet hebben, want die zijn nou niet echt hun titel waard, zoals ook een aantal mensen die ze halen.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #114 Gepost op: 15 december 2004, 17:19:23
Ik denk dat je meerdere mensen moet hebben met verschillende opleidingen, ze moeten natuurlijk wel onderling kunnen wisselen of er moet een backup zijn, Dus een leiding gevende heeft een opleiding om als leiding gevende te functioneren en de chauffeur heeft veel ervaring en een korte opleiding om te rijden.
En iedereen heeft dus als basis EHBO maar dus geen Basis spinal care, maar dit vind ik alleen voor het strand gelden.
Over de varend redden diploma's van RN zullen we het maar niet hebben, want die zijn nou niet echt hun titel waard, zoals ook een aantal mensen die ze halen.


Ja, heel goed, helemaal mee eens. Niet iedereen hoeft die spinal care te hebben, één aan boord is genoeg. Met zuurstof heb je er eerder twee voor nodig. Maar inderdaad, twee met een groot rijbewijs (of dan BE)binnen je vereniging is een must. Als wij over de openbare moeten met de boot op de trailer voor een inzet vragen we liever begeleiding aan dan dat je zelf met OGS rijdt. We hebben dit een keer gedaan met twee motoren, nou dat kun je zelf nooit zo mooi. Één rijdt steeds vooruit en zet het kruispunt stil, staat ie te gebaren dat je harder moet met je boot erachter. Mooi niet, het is geen viegtuig!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #115 Gepost op: 15 december 2004, 18:56:29
We kunnen wel een aparte topic starten over de KNBRD/REDNED opleidingen..

bedoel daar valt wel een boel over te vertellen. Geen eindtermen gedefinieerd, didactiek vorm erg ouderwets. nut en noodzaak van bijvoorbeeld vlet roeien, voordat je bondsschipper mag worden.. is echt niet van de tijd..

Maar de discussie ging over dat de aangesloten reddingsbrigades de hulpverlening op het strand nog lang niet op peil hebben naar de normen die we vandaag de dag mogen stellen..

Concluderend kan je het volgende  zeggen
  • Dat de opdrachtgevers (nu de gemeenten) slechte service niveau's hebben afgesproken.
  • Dat er verschillende verenigingen erg verschillende diensten leveren op heel verschillende niveau's.
  • Dat er verschil van inzicht is over de gewenste opleidingsniveau van medewerkers
  • Dat er verschil van inzicht is over leeftijdsgrensen
  • Dat er verschil is in de proffesionaliteit van reddingsbrigades

Hoe gaan we nu verder met deze discussie ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #116 Gepost op: 15 december 2004, 19:12:01
Kun je niet een minimale eis afspreken waaraan bijvoorbeeld een bootbemanning aan moeten voldoen? Minimaal één gespecialiseerde op een bepaald gebied. Waarom zouden ze allemaal het diploma "rescue swimmer" moeten hebben. Als er één echte rescue swimmer aan boord is en de rest heeft knbrd A bijvoorbeeld en dat als minimale eis...


Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #117 Gepost op: 16 december 2004, 10:08:55
Concluderend kan je het volgende  zeggen
  • Dat de opdrachtgevers (nu de gemeenten) slechte service niveau's hebben afgesproken.
  • Dat er verschillende verenigingen erg verschillende diensten leveren op heel verschillende niveau's.
  • Dat er verschil van inzicht is over de gewenste opleidingsniveau van medewerkers
  • Dat er verschil van inzicht is over leeftijdsgrensen
  • Dat er verschil is in de proffesionaliteit van reddingsbrigades

Peter,

reddingsbrigades zijn autonome verenigingen met een eigen identiteit, eigen belangen en eigen inzetcriteria. Deze criteria zijn een antwoord op de hulpvraag van de  zorgvrager/ strandgast/ binnenwaterschipper. Omdat er dus geen standaard inzetcriteria zijn, is er ook geen minimum of maximum, alleen de wettelijke norm. En zolang reddingsbrigades eigenlijk alleen maar omstanderhulp leveren, hoeven zij zich qua opleiding nergens aan te conformeren.

Dus resumé, reddingsbrigades leiden op naar eigen inzicht en is een antwoord op hun eigen inzicht in de hulpverlening. Oke, dat daar meer structuur in zou moeten komen ben ik geheel met je eens, maar zolang bijna elke reddingsbrigade het EHBO diploma, Strandwacht A als minimale eis heeft, zal daar de laagst drempel zijn!

Voor de breder opgeleide strandwachten kan je een breder scala aan opleidingen verzinnen, maar er is daar geen basis voor. Er staat nergens in de wet waar opmstanderhulp aan moet voldoen, dus . . . . . . .  . .
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #118 Gepost op: 16 december 2004, 16:50:22
Moeten is dwang, maar op vrijwillige basis kun je je een basis niveau aanmeten en dat benoemen. En danb jun je een schildje op hangen aan je post, deze reddingsbrigade voldoet aan de normen van de N.E.R.

(Nederlandse Erkende Reddingsbrigades). En dan een stoere wevelplank op de achtergrond ofzo. Er is toch al zo'n club die internationaal werkt?

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #119 Gepost op: 17 december 2004, 09:38:22
Moeten is dwang, maar op vrijwillige basis kun je je een basis niveau aanmeten en dat benoemen. En danb jun je een schildje op hangen aan je post, deze reddingsbrigade voldoet aan de normen van de N.E.R.

(Nederlandse Erkende Reddingsbrigades). En dan een stoere wevelplank op de achtergrond ofzo. Er is toch al zo'n club die internationaal werkt?

Henk

Henk,

Een Nederlandse Erkende Reddingsbrigade, aangesloten bij . . . . . . . . Begin dan bij Nederlandse Erkende Waterhulpverleningsdienst. Maar certificering op grond waarvan: Opleidingen, materiaal, bezetting of inzetcriteria?  Mi kan je dan idd veel beter alles op één grote hoop gooien en een compleet nieuwe organisatie starten met vastgestelde richtlijnen, opleidingsschemas en vastgelegde materiaalkeuzes. Dus opdoeken van RN KNBRD/ KNRM/ HOGÉ en al die andere private reddingsclubjes en dat onderbrengen in 1 organisatie, met een duidelijk hierarchie en opleidingsschema, inzetplan en materiaal keuze. Met bijvoorbeeld verdeling in preventie, preperatie en misschien zelfs pro-actie afdeling, maar een duidelijk structuur. Dan heb je ook de dillema's ook niet dat de één valt onder dde lokalebrandweercommandant, de ander onder de regionaal brandweercammandant, weer een ander is autonoom en de volgende wordt aangestuurd via Dokweg IJmuiden.
Elke hulpverlening start met communicatie.