hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 24082 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ikzelf

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 22 november 2004, 13:00:43
Over het First Responder gedeelte, laat de bovenstaande discussie al zien dat er nog veel te verbeteren  valt, en dat reddingsbrigades besturen en gemeente besturen lang niet over de zelfde informatie beschikken. Daarover is duidelijk geen gemeenschappelijke visie..

Verder zijn ADHOC afspraken en protocollen voor mij niet het zelfde als een geintegreerde strandhulp organisatie..
En ik vind het gek dat de kop van NHN en kennemerland en Den Haag en Zeeland elke keer het wiel loopt uit te vinden..
 :(,

Met betrekking tot de politietaken,  vind ik dat een beachguard een onderdeel zou moeten zijn van het totale toezicht op het strand. In ieder geval een signaleringsfunctie en toezichthoudersfunctie op het strand moet bieden..  en indien ze het niet zelf kunnen oplossen snel de reguliere politie zou moeten inschakelen. Maar een paar senior medewerkers, beroepskrachten kunnen deze functie uitvoeren..

Maar is er uberhaupt een gemeenschappelijke gedeelde toekomst visie op strandhulpverlening ?
Ik zie in Den Haag, dat de gemeente daar wel een visie over heeft.. en daar ook een deel van de toezichthouderstaak beleg word bij de "reddingsbrigade medewerkers.."

Het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden.
Wij zijn naar Den Haag geweest, wij hebben alle stukken uit Den Haag, via internet worden wij op de hoogte gehouden van de stand van zaken in Kennermerland.
En ook hier weer spellt RedNed een informatieve rol, zij weten heel veel wat er achter de schermen gebeurt

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 22 november 2004, 19:08:08

Het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden.
Wij zijn naar Den Haag geweest, wij hebben alle stukken uit Den Haag, via internet worden wij op de hoogte gehouden van de stand van zaken in Kennermerland.
En ook hier weer spellt RedNed een informatieve rol, zij weten heel veel wat er achter de schermen gebeurt
,

Is er een reden waarom je niet onder eigen nickname reageert, Muisstroom. je had vast haast..
 ;)
Maar goed dat jullie om je heen kijken, en bijvoorbeeld in Den Haag zijn wezen kijken..
En ik ben er van overtuigd dat er veel mensen een hun best doen.
Ik ben er nog niet van overtuigd, dat REDNED ooit een proffesionele club zal worden.. maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel..

Een informatieve rol, is mij namelijk te vrijblijvend, ze kunnen een minsten een regie functie kunnen hebben en een gemeenschappelijke visie hebben over waterrescue, en searescue, beachrescue.. in de nabije toekomst.. en dat dit dus niet beperken tot reddend zwemmen, maar ook rescue-diving, swiftwater rescue. etc.. en de kracht van preventieve bewaking maar een beter on het licht brengen.

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #22 Gepost op: 22 november 2004, 20:13:54
bij een brigade wordt je opgeleid voor zowel waterrescue, searescue, beachrescue of te wel je bent gewoon redder, das logisch
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 23 november 2004, 09:27:49
Volgens mij is Waterrescue, heel wat meer dan alleen de lesstof die door nu door REDNED gegeven wordt.

Swiftwater rescue en rescue duiken behoren o.a. daar ook bij..
verder mis ik in de leerstof nog een flink aantal alternatieve grepen en manieren om iemand uit het water te halen..,

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 23 november 2004, 11:00:09
Het rescue duiken is  volgens mij in nederland bij de brandweer ondergebracht, waarom taken dubbel uitvoeren???? verder is de knbrd proffesioneel als instructie in het zwembad met opleiden. Dat er meer manieren zijn om iemand uit het water te dat kan prima maar voor de meeste walkanten staat er iets beschreven, alleen hoge kades niet. Voor de first responder taak zijn de meeste strand brigades wel op voorbereid aangezien ze tijdens bewakingen altijd als eerste ter plaatse zijn en hierop de afspraken hebben afgesteld met de andere hulpverleners. Of je ook een aed of zuurstof koffer hebt kan je over discusieren of dit altijd first responder is.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 23 november 2004, 23:00:34
Sea rescue geeft de REDNED in de leerstof maar een heel klein gedeelte.. er valt hier nog veel meer over te leren..

Rescue diving, is meer dan alleen brandweer duiken..

Swiftwater rescue en River rescue, is meer dan reddend zwemmen en verschillende oeverskanten werken..

En First Responder is meer dan EHBO, BHV, AED en Zuurstof set..

Maar we hadden het over een visie.. wat is jou nabije toekomst visie dan 9910001... want schijnbaar hoeft er van jou niets verbeterd te worden... want alles is geregeld ? (en kom nu niet met de striping van een voertuig, dat heeft helemaal niets met visie te maken..)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 24 november 2004, 11:18:03
Mijn visie is dat de bewaking op veel plaatsen wel goed gaat maar er zijn altijd verbeterpunten. Een eerste verbeterpunt is meer eenheid tussen de brigades in werkwijze en taakverdeling, deze zal meer vanuit de gemeentes moeten komen als opdrachtgevers en subsidie gevers. Om dit te realiseren zou niet redned de sturing moeten nemen maar Biza of de gemeenten zelf. Hiernaast moet er meer een interdiciplinaire samenwerking komen op het strand. Het belangrijkste voor de brigades is het blijven werken aan prventieve taken als leren zwemmen, leren reddend zwemmen maar vooral ook toezicht en waarschuwen bij gevaarlijke situaties.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 24 november 2004, 12:34:30
Visie gaat over de toekomst. En niet over het nu of morgen gaat...

Mijn vraag is hoe ziet de hulpverlening op het water of op het strand er over 5 jaar uit en welke ontwikkelingen zie je..

Ik zie zelf zie diverse ontwikkelingen rond :
Veiligheidsregio's :
In de erg nabije toekomst gaan de locale overheden samenwerken in de veiligheidsregio's, dus niet alleen de gemeenten, maar ook waterschappen etc. en de hulpverleneningsregios'.. Dus qua opdrachtgeversschap gaat er in de nabije toekomst wat veranderen..

First Responders (Opgeleid tot Intermediate Life Support)

Rescueswimmer Steeds meer mensen krijg door dat Swift Water Rescue ook in Nederland nodig is. Dat Brandweerduikers ook iets moeten doen rond oppervlakte redding (mede naar aanleiding incident almere)

Rescue diving : Steeds meer mensen zien dat brandweer duiken, op diverse fronten aangepast zou moeten worden.

Varende eenheden :, Ik denk dat de BIZA vlet geheel verdwijnt. en dat aan Reddingsboten aanvullende eisen gesteld gaan worden, in verband met de continuiteit en veiligheid van medewerkers.
Ik zie steeds meer het standpunt dat 1 reddingsboot geen reddingsboot is..

Organisatie structuur vrijwilligers, Ik denk dat de verenigingsstructuur zijn tijd gehad heeft, en dat er meer stichtingen voor vrijwilligers worden opgericht met minder vrijblijvende deelneme.

Commercie, Ik denk er ook voor strandwachten, de commercie een veel grotere rol gaat spelen. Ik denk dat er zelfs openbare aanbestedingstrajecten voor gaan gelden.

Opleidingen, Ik denk dat men veel vaker naar externe opleiders gaat kijken, dan intern opleiden..

Internationalisatie, Ik denk dat er veel meer aangesloten gaat worden op wereldwijde koepels. Dat bijvoorbeeld de ILS meer gaat doen rond certificering, en als REDNED niet oppast komt er een andere nederlandse partij ook zich bij de ILS gaat aansluiten.

Ik geef maar een paar voorbeelden.
Visie is wat mij betreft, over je eigen grensen heen kijken en welke ontwikkelingen er nog meer gebeuren en waar staan we bijvoorbeeld over 5 jaar..

Dus geef je visie, dan maar.. want jou beeld geeft meer (ik chargeer voor de discussie ;) ) een meer pappen en nat houden visie..

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 24 november 2004, 13:38:35
De veiligheidsregio zal weinig invloed hebben op de strandbewaking dit omdat strandbewaking uitvoerend is en dus niet als regio taak geschikt is, de brandweer kazernes zullen niet verdwijnen door het vormen van regio's wel worden taken beter verdeeld over de regio maar bewaking van een strand zal gemeente gebonden blijven. Wel zal er meer samenwerking komen tussen de brigades in een regio, ook zullen de afspraken met andere hulpverleners gelijk worden aan de andere brigades in een gemeente. Vaste afspraken over assistentie ambulance, brandweer, politie en knrm. De brigades zijn al first responders omdat ze al als eerste op het strand reageren omdat ze tijdens bewakingen als eerste ter plaatse. Rescue swimmer en rescue diver zijn niet relevant voor kustbrigades als swimmers zijn ze goed opgeleid op het strand en voor op het binnenwater zijn brandweerduikers altijd eerder aanwezig. De structuur met het vrijblijvende zal minder worden en steeds meer op de achtergrond zal verdwijnen omdat het niet meer geaccepterd wordt hiernaast zullen er altijd boven de sterkte leden langs blijven komen om te helpen met mooi weer en deze hulp is dan ook altijd welkom wat mij betreft. In mijn visie zal redned steeds meer een vlub worden om de zwemmende brigades te dienen en niet de bewakende brigades en er meer organisatie zal er gaan naar de brandweer. De organisatie zal zijn dat de brandweer de subsidie zal verstrekken aan een brigade en zal kijken of ze waar krijgen voor het geld, ik zie niet dat andere instellingen de taken van de brigades over kunnen nemen omdat het commercieel niet intressant is, een comerciele brandweer zie ik ook niet snel gebeuren.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 24 november 2004, 20:11:33
De veiligheidsregio zal weinig invloed hebben op de strandbewaking dit omdat strandbewaking uitvoerend is en dus niet als regio taak geschikt is, de brandweer kazernes zullen niet verdwijnen door het vormen van regio's wel worden taken beter verdeeld over de regio maar bewaking van een strand zal gemeente gebonden blijven. Wel zal er meer samenwerking komen tussen de brigades in een regio, ook zullen de afspraken met andere hulpverleners gelijk worden aan de andere brigades in een gemeente. Vaste afspraken over assistentie ambulance, brandweer, politie en knrm.
Jouw uitleg over de veiligheidsregio's over 5 jaar niet de opdrachtgevers zou kunnen zijn snap ik niet.. en zoals jij het zegt is dat bijna morgen al zo. en niet over 5 jaar..
Volgens mij is dat niet in lijn met het kabinetstandpunt over de veiligheidsregio's

De brigades zijn al first responders omdat ze al als eerste op het strand reageren omdat ze tijdens bewakingen als eerste ter plaatse.
Ik heb uitgelegd wat ik versta onder een first responder en dat is niet uitsluitend eerst reagerende.., maar iemand die o.a  Intermediate Life support is opgeleid.. Dus jij ziet de diverse (echte) first responder initiatieven dus niet verder ontwikkelen, en ook geen plaats hebben op het strand ? Of denk jij dat men over 5 jaar genoegen neemt met iemand die alleen een EHBO diploma heeft..

Rescue swimmer en rescue diver zijn niet relevant voor kustbrigades als swimmers zijn ze goed opgeleid op het strand en voor op het binnenwater zijn brandweerduikers altijd eerder aanwezig.
Rescue-swimmers en rescue-divers zijn opleidingsniveau en andere manieren van inzet van zwemmer en duikers  en in mijn visie worden die binnen 5 jaar ook binnen de brandweer ingevoerd.

De structuur met het vrijblijvende zal minder worden en steeds meer op de achtergrond zal verdwijnen omdat het niet meer geaccepterd wordt hiernaast zullen er altijd boven de sterkte leden langs blijven komen om te helpen met mooi weer en deze hulp is dan ook altijd welkom wat mij betreft.
Begrijp ik goed dat de verenigingsstructuur volgens jou gehandhaaft blijft, zoals dat vandaag de dag is.. ?

In mijn visie zal redned steeds meer een vlub worden om de zwemmende brigades te dienen en niet de bewakende brigades en er meer organisatie zal er gaan naar de brandweer.
Deze ontwikkeling zie ook.. en ik zou dat eigenlijk jammer vinden, maar eigenlijk ook wel onvermijdelijk..

De organisatie zal zijn dat de brandweer de subsidie zal verstrekken aan een brigade en zal kijken of ze waar krijgen voor het geld,

Ik ben het met je eens, maar dat zie ik op veel lokaties al volgend jaar gebeuren..  maar ook dat de indentiteit van de brigades grotendeels weg is..

ik zie niet dat andere instellingen de taken van de brigades over kunnen nemen omdat het commercieel niet intressant is, een comerciele brandweer zie ik ook niet snel gebeuren.

9910001
Ik ken voorbeelden, vandaag de dag al, waar commerciele organisaties, de bewaking van evementen, stranden en waterrijke gebieden doen. (en dan heb ik niet over mijn toko..)

verder heb ik het gevoel dat de ontwikkelingen die jij noemt, binnen een jaar er al zijn. en over 5 jaar.. Of denk jij dat de ontwikkelingen langzamer zullen gaan..