Visie gaat over de toekomst. En niet over het nu of morgen gaat...
Mijn vraag is hoe ziet de hulpverlening op het water of op het strand er over 5 jaar uit en welke ontwikkelingen zie je..
Ik zie zelf zie diverse ontwikkelingen rond :
Veiligheidsregio's :In de erg nabije toekomst gaan de locale overheden samenwerken in de veiligheidsregio's, dus niet alleen de gemeenten, maar ook waterschappen etc. en de hulpverleneningsregios'.. Dus qua opdrachtgeversschap gaat er in de nabije toekomst wat veranderen..
First Responders (Opgeleid tot Intermediate Life Support)
Rescueswimmer Steeds meer mensen krijg door dat Swift Water Rescue ook in Nederland nodig is. Dat Brandweerduikers ook iets moeten doen rond oppervlakte redding (mede naar aanleiding incident almere)
Rescue diving : Steeds meer mensen zien dat brandweer duiken, op diverse fronten aangepast zou moeten worden.
Varende eenheden :, Ik denk dat de BIZA vlet geheel verdwijnt. en dat aan Reddingsboten aanvullende eisen gesteld gaan worden, in verband met de continuiteit en veiligheid van medewerkers.
Ik zie steeds meer het standpunt dat 1 reddingsboot geen reddingsboot is..
Organisatie structuur vrijwilligers, Ik denk dat de verenigingsstructuur zijn tijd gehad heeft, en dat er meer stichtingen voor vrijwilligers worden opgericht met minder vrijblijvende deelneme.
Commercie, Ik denk er ook voor strandwachten, de commercie een veel grotere rol gaat spelen. Ik denk dat er zelfs openbare aanbestedingstrajecten voor gaan gelden.
Opleidingen, Ik denk dat men veel vaker naar externe opleiders gaat kijken, dan intern opleiden..
Internationalisatie, Ik denk dat er veel meer aangesloten gaat worden op wereldwijde koepels. Dat bijvoorbeeld de ILS meer gaat doen rond certificering, en als REDNED niet oppast komt er een andere nederlandse partij ook zich bij de ILS gaat aansluiten.
Ik geef maar een paar voorbeelden.
Visie is wat mij betreft, over je eigen grensen heen kijken en welke ontwikkelingen er nog meer gebeuren en waar staan we bijvoorbeeld over 5 jaar..
Dus geef je visie, dan maar.. want jou beeld geeft meer (ik chargeer voor de discussie
) een meer pappen en nat houden visie..