Ik vind inderdaad dat REDNED en de daarbij aangesloten Reddingsbrigades moeten professionaliseren. En je hebt (zoals bij HOGE) vaak meer aan minder leden, die gemotiveerd zijn, dan aan ontzettend veel leden, maar die alleen maar komen om te kletsen en voor de rest er niet zo'n zin in hebben. Het is natuurlijk ook goed dat deze mensen er zijn, ze betalen namelijk wel contributie
, maar voor de uitvoering van de Reddingsbrigade taak heb je ze niet echt nodig.
Ook lees ik dat het prijskaartje dat aan professionaliseren maar aan de gemeenteraad wordt getoond. Bij onze gemeente helpt dat niet hoor! Ze betalen nauwelijks mee aan de veiligheid op het strand en het water bij ons. Wel heeft de brandweer hier nu ook een boot, maar ermee varen kunnen ze niet.
Ik zie in (ik hoop de nabije) toekomst de Reddingsbrigades beter gestructureerd door REDNED, maar nog wel apart van de KNRM maar een veel beter samenwerkingsverband. De KNRM voor de grote klussen vooral op zee, en de reddingsbrigades preventief, op het strand en op het water en ook hulpverleningen doen op het water als de KNRM niet toereikend is en assisteren. Ook een betere samenwerking met de brandweer is gewenst.
Verder zie ik dan de Reddingsbrigades meer ook als First-Responders met daarbij ook de nodige kennis, dus ook zuurstofhulp, AED, Spinal-care etc, maar daar kan Peter ons alles over vertellen