hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 24079 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 1 december 2004, 11:08:10
Functioneel overleg tussen de kustbrigades ontbreekt inderdaad, dit komt omdat andere brigades zich gepaseerd voelen als ze er niet bij mogen zijn en dan wordt de groep weer te groot en einde verhaal.

9910001
9910001

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #51 Gepost op: 1 december 2004, 11:26:33
Functioneel overleg tussen de kustbrigades ontbreekt inderdaad, dit komt omdat andere brigades zich gepaseerd voelen als ze er niet bij mogen zijn en dan wordt de groep weer te groot en einde verhaal.

9910001
Toch is dat er wel jarenlang geweest. De CBR (contactcommissie bewakende reddingsbrigades) had als voorloper een overleg van kustbrigades en volgens de verhalen daarover was dat voor de meeste brigades erg nuttig
[img]/img]

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 1 december 2004, 11:31:25

En Henk, ondertussen worden steeds meer constructies gesmeed tussen reddingsbrigades en de Brandweer, waardoor de reddingsbrigades steeds meer verschillend worden. Zodat er uiteindelijk totaal geen overzicht meer is te krijgen en de ALV van RN KNBRD een gezellig team overleg kan gaan worden van Brandweer commandanten van nautische plaatsen. Hoeven ze in elk geval de 150 zwembrigades niet uit te nodigen!

Rolf, je verwoordt weer precies wat ik bedoel: en erger nog; de brandweercommandanten zullen zich niets aantrekken van van REDNED. Ik ben benieuwd naar de indruk die de heren van deze bond hebben, maar het zal me niets verbazen als ze niet zo'n hoge dunk ervan zouden hebben. Het overleg over de reddingsbrigades zal een onderdeel gaan formen van het interregionale overleg van de brandweer, misschien met iemand van de reddingsbrigades voor advies aanwezig.

Een paar jaar geleden kreeg ik weer eens met iedereen ruzie omdat ik op de post van een reddingsbrigade mij liet ontvallen dat ik dacht dat de rol van de REDNED reddingsbrigade ten einde liep voor wat betreft de incident management taak. Zeker met de komst van de KNRM naar onze gebieden. Ik had dat natuurlijk nooit mogen zeggen. Nu ben ik bang dat er toch een strijd gaande is tussen de brandweer en de KNRM waarbij net als bij stratego de stukken in stelling worden gebracht terwijl REDNED in slaap is gedommeld.
De reddingsbrigades worden zonder dat ze het zelf in de gaten hebben strategisch over het bord geschoven. De uitslag van de "game" verwacht ik zo rond de definitieve vorming van de veiligheids regio's.

Henk

Gast

• Gast
Reactie #53 Gepost op: 1 december 2004, 11:37:21
Hier is dan gelijk het probleem van alle reddingsbrigades. In de stuctuur hoe we nu werken zijn we een te logge organisatie. Waar niet snel dingen afgesproken kunnen worden. En als RN dan afspraken heeft gemaakt is het de vraag nog maar of de reddingsbrigades deze afspraken na komen want zij hoeven weer niet naar RN te luisten.

Ik denk als je een goede hulpverlening op het water wil. Dat je de per regio afspaken moet maken en dat je per regio een RN regio bestuur krijg (dit bestuur bestaat uit leden van de brigades en andere reddings organisaties) die de afspaken maken met derden. En tijdens een hulpverlenig bepalen welke boot waar naar toe gaat. Dus dat je 1 centrale post krijg voor heel de regio en deze centrale post. De contacten onderhoud met derden. Zo weet iedereen waar ze moeten wezen als ze afspraken willen maken en niet met  lossen Reddingsbrigades. Op deze manier kan je heel veel problemen aan pakken die we nu als reddingsbrigades hebben. Dit is ook de kracht van de knrm het is een landelijke organisatie die 1 aanspareek punt heeft.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #54 Gepost op: 1 december 2004, 11:45:48
Citaat

In Kennemerland functioneert alweer een aantal jaren het overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland. Met daarin alle brigades in de regio. Alle deelnemers weten dat de nadruk ligt op de OOV-taken en dit gaat prima.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 1 december 2004, 11:49:12
Zo zal er meer regionaal overleg plaats gaan vinden, of dit onder leiding van brandweer gebeurd of uit naam van een andere club maakt niet gek veel uit. Wat ik niet verwacht dat er 1 centrale post gaat komen voor een regio omdat langs het strand niet voor de hand ligt. Mogelijk op de randmeren wel mogelijk maar daar is de situatie wel anders als langs de kust. Verder verwacht ik geen concurentie tussen brandweer en knrm omdat deze toch wel behoorlijk verschillen, ik denk zelf dat er goed onderling samenrgewerkt kan worden.

9910001
9910001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #56 Gepost op: 1 december 2004, 11:51:27
Omdat er meer eenheid moet komen in de werkwijzen van de brigades heb ik mijn bedenkingen bij het aansluiten onder de lokale brandweercommandant. Ik ben bang dat de verschillen tussen twee buurbrigades die allebei onder een andere brandweercommandant vallen eerder groter dan kleiner zullen worden.

Het lijkt mij veel beter om onder de regionaal commandant brandweer te vallen. Bij een rampeninzet is dit trouwens ook al het geval.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 1 december 2004, 12:10:00
Het is momenteel de taak van de locale commandant en daarom zal deze de organisatie op zich moeten nemen. In de toekomst kan het mogelijk regionaal maar zelf heb ik de voorkeur om eerst onder de gemeentelijke commandant te vallen en dan mogelijk in een later stadium over naar regionaal, dit om het gelijdelijk door te voeren.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 1 december 2004, 12:37:10
Hier is dan gelijk het probleem van alle reddingsbrigades. In de stuctuur hoe we nu werken zijn we een te logge organisatie. Waar niet snel dingen afgesproken kunnen worden. En als RN dan afspraken heeft gemaakt is het de vraag nog maar of de reddingsbrigades deze afspraken na komen want zij hoeven weer niet naar RN te luisten.

Ik denk als je een goede hulpverlening op het water wil. Dat je de per regio afspaken moet maken en dat je per regio een RN regio bestuur krijg (dit bestuur bestaat uit leden van de brigades en andere reddings organisaties) die de afspaken maken met derden. En tijdens een hulpverlenig bepalen welke boot waar naar toe gaat. Dus dat je 1 centrale post krijg voor heel de regio en deze centrale post. De contacten onderhoud met derden. Zo weet iedereen waar ze moeten wezen als ze afspraken willen maken en niet met  lossen Reddingsbrigades. Op deze manier kan je heel veel problemen aan pakken die we nu als reddingsbrigades hebben. Dit is ook de kracht van de knrm het is een landelijke organisatie die 1 aanspareek punt heeft.

Natuurlijk kan het wel snel. Als je een goed idee hebt als redned moet je niet je kruiwagen volladen, maar de boer op. Individueel afspraken maken met gelijkgestemde brigades. Zoek eerst de overeenkomsten tussen bv Zandvoort in stuctuur en brigades als Blaricum en Andijk. In kleine kring kijken wat wenslijk is vanuit landelijk oov oogpunt bezien en dan kijken wat zíj willen en dat inpassen zover als mogelijk. Hoewel ik wel denk dat dat nu inmiddels een gepasseerd station is. Losse, verdeelde reddingsbrigades zijn makkelijker door de brandweer naar hun hand te zetten als reddingsbrigades met een hechte band met REDNED met een "tot hier en niet verder" mentaliteit.

Tenzij REDNED een snelle inhaalslag maakt is haar rol voor bewakende, zich professionaliserende reddingsbrigades uitgespeeld.

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 1 december 2004, 13:47:51
De rol raakt niet uitgespeeld natuurlijk binnen het opleiding verhaal blijven ze een rol houden en ook voor de landelijke rampen taak blijft er een aansturende taak.

9910001
9910001