hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 24155 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 2 december 2004, 11:04:57
Kan het wel internationaal is niet ieder gebied verschillend waar we ook al achter waren. SPinal care is voor mijn gevoel een taak voor de ambulance, ik kan iemand op een bord vast knopen maar dan moet het slachtoffer nog steeds mee in de ambu. Waarom dan veel energie stoppen in zaken wleke iemand anders toch uitvoeren?? Hiernaast verwacht ik niet dat er veel slachtoffers op het strand zijn welke last van nek en rug letsel zullen hebben.

9910001
9910001

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #71 Gepost op: 2 december 2004, 11:11:06
SPinal care is voor mijn gevoel een taak voor de ambulance, ik kan iemand op een bord vast knopen maar dan moet het slachtoffer nog steeds mee in de ambu. Hiernaast verwacht ik niet dat er veel slachtoffers op het strand zijn welke last van nek en rug letsel zullen hebben.

9910001
Toch hebben wij elk jaar wel 2 tot 3 van dit soort gevallen waarbij iemand netjes 'gespind' van het strand afgaat. Ben het met je eens dat het een taak van de ambulance is, maar enige basis kennis in de materie is wel van belang. Bij ons is het een onderdeel van de EHBO herhalingslessen. Niet om volledig zelfstandig te kunnen spinnen, maar wel om genoeg basiskennis te hebben om het ambulance personeel efficient te kunnen ondersteunen. (geldt overigens voor meer medische handelingen, waarbij het niet gaat om zelfstandig te handelen, maar juist genoeg kennis te hebben het ambulance personeel te ondersteunen.)
[img]/img]

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 2 december 2004, 11:13:33
Ik kan op het strand en bij de diverse strandhuisjes, maar ook in zwembaden, en ook op het open water diverse incidenten verzinnen waarbij spinal care een issue is.

Op strand bij een strandhuis, kind valt van trapoline of wel ander evenement die bij strand is.

In de branding krijgteen kind, of een volwassene een met hoge kracht een surfplank tegen ze achterhoofd.

de bekende giek van een zeilboot..

Het voorover duiken in ondiepwater..

Tijdens een beachvolleybal toernooi, heeft al eens iemand zijn hoofd in een duikvlucht naar de bal zijn hoofd tegen zodanig hard tegen een paal gestoten. dat hij bleef liggen.

En dan moet je al first reponder wel degelijk weten wat je doet, wat handmatige immobilisatie is, wat een log-roll is, hoe je het slachtoffer uit het water haalt.  en hoe je het slachtoffer fixeert op een wervelplank.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 2 december 2004, 11:34:43
Ik zou het slachtoffer fixeren op het strand en niet op een bord. En het slachtoffer zo snel mogelijk uit de branding halen fixeren met een beetje branding zal toch nooit lukken.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 2 december 2004, 12:36:53
Hoe doe je dat als iemand in zwembad ligt dan ?, scherpe oever..

Hoe doe je dat als iemand van een pier is gevallen ?

Hoe doe je dat met volleyballer die met z'n gezicht in het zand blijft liggen..

Hoe hijs je iemand aan boord dan als die klap van de giek heeft gehad.

Je kunt moeilijk iemand in het water laten liggen tot de ambulance er is.  En met een paar relatief simpele handelingen kun je heel veel goed doen..

En dat vergt wel training en inzicht..

Albert Dijkstra

• Gast
Reactie #75 Gepost op: 2 december 2004, 15:52:43
Helemaal met Peter eens, juist aan het strand zijn ongevallen met nek of wervelletsel veelvoorkomend. Zo kan je toevoegen aan het rijtje val van paard, neerstorten Delta vlieger enz. enz.
Juist de duikbeweging van het lichaam, waarbij het hoofd dus als eerste een harde ondergrond raakt, is verantwoordelijk voor 75 % van dwarsleassies in Nederland. Ik voorspel dat het slechts  een kwestie van tijd is dat iedere strandpost in Nederland is toegerust met wervelplank / spin én de techniek beheerst hiermee op de juiste wijze om te gaan.  Helaas zie je vandaag de dag soms nog steeds slachtoffers het strand liggend verlaten op afgekeurde BB stretchers...

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 2 december 2004, 16:45:25
Ik voorspel dat het slechts  een kwestie van tijd is dat iedere strandpost in Nederland is toegerust met wervelplank / spin én de techniek beheerst hiermee op de juiste wijze om te gaan. 
Sinds een jaar of drie inderdaad standaard uitrusting van de strandauto. Ook de posten beschikken over een wervelplank. Helaas is het ook al enkele malen voorgekomen dat deze gebruikt is (spin dan) maar wel altijd in aanwezigheid met het ambulance personeel want het beleid is dat wij pas vervoeren als ambu personeel er is en we gezamenlijk so hebben gestabiliseerd (uitzonderingen, in de branding etc etc natuurlijk daargelaten)
[img]/img]

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 2 december 2004, 16:53:53
Waarom op alle posten en in alle vpertuigen een dergelijke plank neerleggen als je deze alleen mag gebruiken in het bijzijn van ambupersoneel?? Kan je beter de plank uit de ambu halen waardoor je ook niet je eigen bord terug hoeft te halen. Hierbij weet ik niet of het nu echt meerwaarde heeft om het zelf aan te schaffen. Volgens mij kan je een slachtoffer ook stabiel neerleggen op het strand zonder gebruik te maken van een spinal plank. Dit is wel een stuk uit de EHBO opleiding.

9910001
9910001

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 2 december 2004, 17:00:36
Waarom op alle posten en in alle vpertuigen een dergelijke plank neerleggen als je deze alleen mag gebruiken in het bijzijn van ambupersoneel?? Kan je beter de plank uit de ambu halen waardoor je ook niet je eigen bord terug hoeft te halen. Hierbij weet ik niet of het nu echt meerwaarde heeft om het zelf aan te schaffen. Volgens mij kan je een slachtoffer ook stabiel neerleggen op het strand zonder gebruik te maken van een spinal plank. Dit is wel een stuk uit de EHBO opleiding.

9910001
De plank kan namelijk ook zeer handig zijn bij niet rugletsel patienten die van het strand afmoeten of half in zee liggen....als je dan op de ambu gaat wachten...wij hebben namelijk geen schepbrancard meer (werkt ook slecht op het strand) en met de wervelpplank kan je snel en efficient (lockrol) iemand verplaatsen als dat noodzakelijk is

uit de ambu halen zou kunnen, maar vaak worden die met het tweede voertuig gebracht en is nog niet altijd 100% duidelijk wat er aan de hand is..vwb terughalen plank (geldt ook voor brancard) als zij die van ons meenemen houden wij die van de ambulance. Meestal wordt een en ander die dag (of een dagje later) weer netjes teruggeruild..(in geval van brancard)
[img]/img]

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 2 december 2004, 17:02:47

9910001

Dat je het niet zelf en niet zelfstandig mag gebruiken in volledig onzin.  Je moet alleen aanvullend getraind worden om het effectief te doen. En het is zeker niet moeilijk te leren..
Waarom zou je slachtoffer niet direct goed helpen, dan weer een interim device gebruiken. zoals de oude afgekeurde BB brancards..

Verder de wervelplank kan je ook goed gebruiken zonder spin.. en gebruiken met handmatige immobilisatie..