hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 23849 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #90 Gepost op: 8 december 2004, 12:23:55
Hierbij is prioriteiten stellen erg belangrijk nu zullen de verschillende leden op dit forum het anders stellen. De een vindt het varen door de branding belangrijker als het EHBO en andersom. We zullen een goede mix moeten maken aan opleidingen en trainingen voor goede strandwachten. Deze zaken moeten we stellen aan de hand van de risico's op het strand en niet naar op zich staande zaken.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #91 Gepost op: 8 december 2004, 15:12:48
Hierbij is prioriteiten stellen erg belangrijk nu zullen de verschillende leden op dit forum het anders stellen. De een vindt het varen door de branding belangrijker als het EHBO en andersom. We zullen een goede mix moeten maken aan opleidingen en trainingen voor goede strandwachten. Deze zaken moeten we stellen aan de hand van de risico's op het strand en niet naar op zich staande zaken.

9910001

Inderdaad en geconformeerd naar de kerntaken van de desbetreffende reddingsbrigade. Basaal zullen we niet veel van elkaar verschillen en de gemiddelde 19 jarige vrijwilliger zal wel een basis aantal certificaten en diploma's hebben, maar zoals ik al aanhaalde wat is de minimale eis, zodat elke hulpverlening gestructureerd verloopt.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 8 december 2004, 16:34:53
Natuurlijk is het niet nodig om al die diploma's te halen. En het hangt voor een groot deel af van de locatie waar je zit en de taken die je (van plan bent) doet/te gaan doen.
Ikzelf zit bijvoorbeeld niet bij een kustreddingsbrigade dus door de branding varen is voor mij alleen interessant als ik bij de kust kom.
Als je alleen opstapper bent, hoef je natuurlijk ook niet motordrijver te halen.
Wel vind ik dat iedereen die meedoet aan de bewaking/hulpverlening, en die niet op de achtergrond is (logistiek, centralist etc) z;n EHBO diploma heeft en KNBRD A.

En ook hangt het natuurlijk van het materiaal af, want als je geen auto hebt of erin gaat rijden, dan is een rijbewijs ook overbodig en daarmee ook de aanvullende modules.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #93 Gepost op: 8 december 2004, 16:50:13
Voor mij is hét diploma RN Strandwacht A.

Om dat te halen dien je 15 te zijn en te beschikken over het diploma Eerste Hulp (liever geen EM).

Ik vind dat iedereen dat als basis dient te hebben ook al heb je nog zoveel ervaring bij politie, brandweer of wat dan ook.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Albert Dijkstra

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 8 december 2004, 18:03:48
Probeer als uitgangspunt "zorg op maat" te kunnen leveren. Niet iedereen hoeft als voorbeeld chauffeur of centralist te zijn.  De basis moet er bij ons wel zijn, maar vanaf het moment van indiensttreding tot "zelfstandig" opererend teamlid duurt ongeveer 3 strandseizoenen. In Vlissingen kunnen alle strandwachten, naast aardig zwemmen, tenminste reanimeren en de AED bedienen ( gecertificeerd ) in het eerste jaar. De jaren daarna volgen diploma Eerstehulpverlener, vaarbewijs 1 en 2, marifoonbedieningscertificaat etc. Voorts diverse trainingen / oefeningen in de middelen die beschikbaar zijn op de strandposten. Overigens volgt in een later stadium de module EH bij waterongevallen waar momenteel hard aan wordt gewerkt. Dit alles draagt bij tot een betere kwaliteit van hulpverlening aan het water. . chauffeurs van de 4 WD moeten overigens beschikken over het diploma brandweerchauffeur om uit te kunnen / mogen rukken onder een prio 1 opdracht.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #95 Gepost op: 8 december 2004, 21:19:31
Citaat
diploma brandweerchauffeur

???
Is dat de opleiding voor het rijden met die grote en zware brandweervoertuigen zoals autoladders en zo? Dat lijkt mij nogal wat overkill.

En ik zou een gediplomeerd brandweerchauffeur niet zonder meer op onze strandambulance laten rijden, als hij geen strandervaring heeft tenminste, en al helemaal niet met toeters en bellen.

Het rijden op het strand wordt nog altijd onderschat vind ik. Tijd dat daar eens een richtlijn voor komt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Albert Dijkstra

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 8 december 2004, 21:28:54
Brandweer chauffeur groot betekend ook dat je met kleine voertuigen mag uitrukken.. De aangewezen chauffeurs zijn 24 uur p/d oproepbaar en oefenen de terreinvaardigheden tenminste eens per maand. Terreinrijden in recreatiegebieden is absoluut een niet te onderschatten punt van aandacht, momenteel wordt bekeken of het Nibra hieromtrent een oefenkaart voor vervaardigen kan.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #97 Gepost op: 8 december 2004, 21:32:32
Om het gat van brigadevoertuig chauffeur op te vullen zie ik als mogelijkheid dat bv. de CBR van de bond een richtlijn maakt en dat daarmee de brigades aan de slag kunnen.

Die richtlijn stelt de minimale toelatingseisen, zoals RN strandwacht A, diploma Eerste Hulp en oja... rijbewijs B.

Vervolgens volgt de te kennen minimum stof, zoals verkeerswetgeving.

Toetsing is aan de brigadebesturen samen met de politie of brandweercommandant waar de brigade onder valt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #98 Gepost op: 8 december 2004, 21:37:12
Goed nieuws dat de NIBRA specifiek aandacht besteed aan het rijden in terrein en een uitgelezen kans om dit samen met RN vorm te geven.

Hier ligt dus (weer) een voor de handliggende samenwerkingsgelegenheid.

Overigens valt bij de ANWB ook nog nodige informatie te halen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #99 Gepost op: 8 december 2004, 22:18:17
Brandweer chauffeur groot betekend ook dat je met kleine voertuigen mag uitrukken.. De aangewezen chauffeurs zijn 24 uur p/d oproepbaar en oefenen de terreinvaardigheden tenminste eens per maand. Terreinrijden in recreatiegebieden is absoluut een niet te onderschatten punt van aandacht, momenteel wordt bekeken of het Nibra hieromtrent een oefenkaart voor vervaardigen kan.
terreinrijden is heel wat anders dan op het strand rijden