Veiligheid in Schiphol spoortunnel

Auteur Topic: Veiligheid in Schiphol spoortunnel  (gelezen 6936 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 18 juni 2011, 10:24:26
'Groot risico voor treinreizigers'
AMSTERDAM - Treinreizigers lopen bij ongelukken in tunnels onnodig veel gevaar door de organisatie van de hulpverlening.
Dat meldt de NOS zaterdagochtend op basis van een rapport van het Platform Transportveiligheid. Het platform onderzocht de chaotische afhandeling van een incident in de Schipholtunnel in 2009.
Bij calamiteiten in spoortunnels is nu een belangrijke rol weggelegd voor de brandweer. Die is echter lang niet altijd binnen een kwartier ter plaatse, waardoor kostbare tijd verloren gaat.
Het platform adviseert verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD) om treinpersoneel in de eerste cruciale tien minuten van een ongeluk de leiding te geven.

Zelf beslissen
De machinist en conducteur moeten zelf kunnen beslissen of een trein doorrijdt of wordt ontruimd. De minister vindt dat de spoorbedrijven de aanbevelingen moeten overnemen.
Op 2 juli 2009 ontstond flinke rookontwikkeling in de Schipholtunnel. Honderden reizigers bleven door gebrekkige communicatie tussen hulpdiensten, verkeersleiding en treinpersoneel twintig minuten in de spoortunnel. In een uitgelekt rapport van NS Reizigers werd gesproken over een ramp waaraan de reizigers waren ontsnapt. De Tweede Kamer vroeg daarop om opheldering.

Meer bevoegdheden
Het personeel op een trein zou meer bevoegdheden moeten krijgen om in de eerste tien minuten na het uitbreken van een brand in een spoortunnel daadkrachtiger op te treden. Hierdoor zouden treinreizigers bij een incident in een spoortunnel minder risico lopen.
Dit is een aanbeveling die het Platform Transportveiligheid heeft gedaan aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) na een onderzoek naar de brand in een trein in de Schipholtunnel in juli 2009. Nu is bij dit soort incidenten nog een belangrijke rol weggelegd voor de brandweer, maar deze is vaak op dat moment nog niet op de plek van de brand aanwezig.

nu.nl




SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2011, 10:27:00
Treinreizigers lopen in tunnel te veel risico
 
Toegevoegd: zaterdag 18 jun 2011, 07:09

Door redacteur mobiliteit Ilan Sluis

Treinreizigers lopen bij een incident in een spoortunnel te veel risico. Door de manier waarop de hulpverlening nu is geregeld, kan het aantal slachtoffers onnodig oplopen. Dat staat in een studie (pdf) van de expertgroep Platform Transportveiligheid die de brand in de Schipholtunnel, in juli 2009, heeft onderzocht.

Machinisten en conducteurs moeten daarom de eerste tien minuten van een calamiteit de leiding krijgen. Ook moet de informatievoorziening van treinpersoneel naar reizigers beter, net als de communicatie over zaken als het gebruik van de noodrem. En heel belangrijk: om te oefenen met calamiteiten in treintunnels, moet er een opleidingscentrum komen.

Doorrijden
De eerste tien minuten zijn bij een ongeluk in een tunnel van cruciaal belang. Om mensenlevens te redden, moeten calamiteitenplannen daarom veel meer gericht zijn op de zelfredzaamheid van treinpersoneel en reizigers, staat in de studie.

Evacuaties moeten zo veel mogelijk worden voorkomen. Bij brand in een tunnel moet een machinist juist zo veel mogelijk doorrijden. De procedure die voorziet in het afschakelen van de bovenleiding moet dan ook worden aangepast, staat in het rapport en spoorbeheerder ProRail heeft dat naar aanleiding van dit rapport inmiddels gedaan.

Een machinist moet in geval van nood een rood sein kunnen negeren. Ook moet er bijvoorbeeld een noodremoverbrugging komen, waardoor de machinist in specifieke gevallen de noodrem kan negeren. Nieuwere treinen beschikken al over zo'n systeem.

Brandweer
In de huidige calamiteitenplannen wordt er volgens de onderzoekers te veel van uitgegaan dat de brandweer een belangrijke rol speelt bij een incident. Maar doordat de uitgerukte brandweerlieden de situatie in een tunnel niet kennen of niet weten wat de exacte locatie is van een incident, zijn ze vaak niet binnen de vereiste 15 minuten ter plekke, constateren de onderzoekers.

Uit de evaluatie van de brand in de Schipholtunnel blijkt bovendien dat bij de hulpverlening meestal eerst gedacht wordt aan het creëren van veilige werkomstandigheden voor de hulpverleners en niet aan het zo snel mogelijk in veiligheid brengen van passagiers. Zo is het stilzetten van een trein vaak wel het veiligst voor de opgeroepen brandweermensen, maar niet voor de treinpassagiers.

Dus mocht een evacuatie in een tunnel toch nodig zijn, dan moet het treinpersoneel daartoe zelfstandig en zonder toestemming kunnen besluiten, concludeert de expertgroep.

http://nos.nl/artikel/249300-treinreizigers-lopen-in-tunnel-te-veel-risico.html

Het rapport: http://content1b.omroep.nl/b5f203ad44cd155419f91d046652101b/4dfc6121/nos/docs/190611_conceptrapport_spoortunnels.pdf


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2011, 10:28:38
Het incident: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=30731.0
(wat dus alleen de aanleiding was)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2011, 10:44:31
Ander relevant bericht:

Calamiteit in de Schiphol spoortunnel

Rapport Calamiteit in de Schiphol spoortunnel
PDF document | 87 pagina's | 1,1 MB

Rapport | 12-04-2010 | VenJ

Er moeten éénduidige procedures en heldere informatie-uitwisseling komen voor incidenten in spoortunnels. Dit stelt minister Eurlings in reactie op het rapport over de brand in de Schipholspoortunnel op 2 juli 2009.

De brand in de Schipholspoortunnel op 2 juli 2009 is vanzelf uitgegaan. Er is geen sprake geweest van een gevaarlijke situatie, maar de rookontwikkeling is wel als bedreigend ervaren door reizigers en treinpersoneel. De spoorbedrijven blijken in de eerste tien minuten van het incident niet slagvaardig en effectief te zijn opgetreden. De informatie-uitwisseling tussen partijen die bij een incident betrokken zijn, dient te worden verbeterd.

Deze conclusies trekken de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid in hun rapport over het incident. Minister Eurlings benadrukt in zijn reactie, mede namens minister Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) dat het rapport bedoeld is om lering te trekken. Hij stelt vast dat alle betrokken partijen hun verantwoordelijkheid hebben genomen.

Uit het rapport blijkt dat de informatielijnen tijdens een acute fase van de bestrijding van een incident complex zijn. Het alarmeren gebeurt aan de hand van procedures die uit een groot aantal stappen bestaan. Er is onvoldoende regie over het alarmeringsproces en de communicatie en er zijn geen voorzieningen om de (versnipperde) informatie te bundelen.

Alle betrokkenen hebben inmiddels initiatieven genomen om de door Eurlings bepleite eenduidige procedures en heldere informatie-uitwisseling, te realiseren. De burgemeester van Haarlemmermeer heeft aangegeven dat alle meldkamers op Schiphol bij incidenten onder directe aansturing van de meldkamer van de Veiligheidsregio moeten opereren. Hij heeft inmiddels opdracht gegeven tot het onderzoeken en uitvoeren van de noodzakelijke aanpassingen om dat mogelijk te maken. De minister vraagt ProRail en NS een plan van aanpak te maken om treindienstleiders en treinpersoneel meer te betrekken bij oefeningen.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2010/04/12/calamiteit-in-de-schiphol-spoortunnel.html


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2011, 10:57:19
Mijn eigen reactie: het is een dilemma voor zowel de hulpverleningsdiensten als de spoorsector, maar in het geval van de Schipholspoortunnel ook de luchthaven.

Wanneer blijkt dat een brandmelding ook serieus is? Wie kan dat bepalen?
Ga je uit voorzorg alle treinen in de gehele tunnel ontruimen? Dat betekent dan dat er 10 – 20 treinen met honderden reizigers ontruimd gaan worden. Die moeten dan via de nooduitgangen naar buiten. En de meeste nooduitgangen komen uit op… air-side van Schiphol of vlak langs de drukke A4.
Wat is de rol van het treinpersoneel? Treinpersoneel is beperkt tot een minimum van 1 machinist en 1 conducteur… Gaan ze de oorzaak opzoeken en indien mogelijk bestrijden, of gaan ze de ontruiming begeleiden?

En waarom stranden al die treinen? Omdat door vervuiling van de brandmeldapparatuur het niet (altijd) eenvoudig is om de exacte brandlocatie te bepalen. Dus wordt er snel besloten de hele tunnel stil te leggen zodat brandweerpersoneel die kunnen uitzoeken. En dan heb je het over een 6 kilometer lange tunnel met 2 kokers met ieder 2 sporen…

Vervuiling tegengaan in een tunnel? Bezoek zelf eens een metrostation en kijk eens de koker in, dan zal je zien dat dit onbegonnen werk is…

De oplossing? Daar gaan we eens goed naar kijken…  8)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2011, 13:23:07
'Treinreizigers lopen onnodig gevaar in tunnels'

Treinreizigers lopen bij ongelukken in tunnels onnodig veel gevaar door de organisatie van de hulpverlening. Dat meldt de NOS zaterdagochtend op basis van een rapport van het Platform Transportveiligheid. Het platform onderzocht de chaotische afhandeling van een incident in de Schipholtunnel in 2009.

Bij calamiteiten in spoortunnels is nu een belangrijke rol weggelegd voor de brandweer. Die is echter lang niet altijd binnen een kwartier ter plaatse, waardoor kostbare tijd verloren gaat.

Het platform adviseert verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD) om treinpersoneel in de eerste cruciale tien minuten van een ongeluk de leiding te geven. De machinist en conducteur moeten zelf kunnen beslissen of een trein doorrijdt of wordt ontruimd. De minister vindt dat de spoorbedrijven de aanbevelingen moeten overnemen.

Op 2 juli 2009 ontstond flinke rookontwikkeling in de Schipholtunnel. Honderden reizigers bleven door gebrekkige communicatie tussen hulpdiensten, verkeersleiding en treinpersoneel twintig minuten in de spoortunnel. In een uitgelekt rapport van NS Reizigers werd gesproken over een ramp waaraan de reizigers waren ontsnapt. De Tweede Kamer vroeg daarop om opheldering.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/449165/1/1/50/treinreizigers-lopen-onnodig-gevaar-in-tunnels.html

Dit incident dus: Middelbrand (GRIP 1) spoorwegtunnel - Luchthaven Schiphol 02-07-2009


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 16 november 2012, 16:39:03
Extern bureau onderzoekt veiligheid Schipholtunnel

SCHIPHOL Spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen schakelen een extern onderzoeksbureau in dat de veiligheid in de Schipholtunnel onder de loep moet nemen.

Deze week werd het treinverkeer in de tunnel tot drie keer toe stilgelegd op last van de brandweer na meldingen over brand en rook.

Vanochtend bleek een blokkerende rem van een trein de oorzaak en vermoedelijk was dat euvel ook in de andere twee gevallen de aanleiding om het treinverkeer stil te leggen, meldde een woordvoerder. "De tunnel is een enorm belangrijke levensader voor vakantiegangers, zakenmensen en woon-werkverkeer'', aldus de zegsman die het betreurt dat steeds duizenden treinreizigers de dupe zijn.

Volgens ProRail richt het onderzoek zich op de veiligheidsprocedures, het treinmaterieel, logistieke processen en de situatie in de bijna 6 kilometer lange tunnel zelf. Bij de rapportage worden externe experts zoals de brandweer betrokken. Welk bureau wordt ingeschakeld, kon de woordvoerder nog niet zeggen. "Het onderzoek moet antwoord geven op de vraag of we nog extra maatregelen kunnen nemen om het aantal meldingen van brand en rook omlaag te brengen.''
http://www.rtvnh.nl/nieuws/91581/Extern%20bureau%20onderzoekt%20veiligheid%20Schipholtunnel


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #7 Gepost op: 29 november 2013, 23:52:46
p2kflex
21:32:37 29-11-13GROUP-1PRIO 1 SCHIPHOLTUNNEL SCHIPHOL BRAND SPOORVERVOER [ 13HVASV 1293 341 BRW1AFO 340 ]
0108321BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Blusploeg)
0108382BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Lichtkrant)
0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (BRW1 AFO)
0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)


Tijdens bovenstaande melding viel het me op dat de treinen op het perron donker en leeg waren maar dat er gewoon passagiers op het perron stonden.
Ook nadat er nogmaals werd omgeroepen dat er brand in de Schipholtunnel was bleven er mensen staan en werd er niet ontruimd.

Weet iemand wat de procedures zijn?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2014, 21:49:05
Het is zo, dat wanneer de brandweer arriveert en het perron betreedt dat zij opdracht geven te ontruimen. Het is dan de bedoeling dat aanwezig NS-personeel ontruimt zodat de brandweer zich met de bronbestrijding bezig kan houden. KMar helpt daarnaast ook met ontruimen en opvangen van de mensen op Plaza aangezien deze dan ook erg druk wordt.
Daarnaast is zo'n ontruiming ook een redelijke chaos, treinen in de tunnel zouden namelijk de tunnel uit moeten rijden en de treinen aan het perron moeten leeggehaald worden. Tevens weten we ook dat mensen onrustig worden wanneer zij hun aansluiting (trein of vliegtuig) niet halen waardoor mensen rare activiteiten kunnen gaan ondernemen. Uit eerdere nabesprekingen over branden in de Schipholtunnel blijkt dat het personeel (NS) veelal moeite had de mensen in bedwang en onder controle te houden.

Ook blijkt dat het ontruimen tijdens spitstijd een ontruiming vanaf de melding dat de ontruiming is begonnen tot de melding dat de ontruiming geslaagd is een half uur duurt.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2014, 23:30:05
Citaat van: p2Elst link=msg=1252328 date=1395262145
Ook blijkt dat het ontruimen tijdens spitstijd een ontruiming vanaf de melding dat de ontruiming is begonnen tot de melding dat de ontruiming geslaagd is een half uur duurt.

Gelden hier, net als bij gebouwen, geen normen voor?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever