Ervaringen geo-informatiesystemen

Auteur Topic: Ervaringen geo-informatiesystemen  (gelezen 1825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Gepost op: 18 juli 2011, 07:28:46
Het gaat mij hier niet zozeer welke GIS-systemen gebruikt worden, maar vooral waarvoor deze in de verschillende meldkamers in het land gebruikt worden.
Wat zijn de ervaringen ermee? Waar zit de meerwaarde?

De aanleiding voor mijn vraag komt voort uit de geo-applicatie voor de crisisbeheersing, om te kijken of en hoe we deze inhoudelijk op elkaar kunnen laten aansluiten. Daarvoor wil ik graag weten waar GIS in de dagelijkse praktijk voor wordt gebruikt.




Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2011, 10:01:59
Het gaat mij hier niet zozeer welke GIS-systemen gebruikt worden, maar vooral waarvoor deze in de verschillende meldkamers in het land gebruikt worden.
Wat zijn de ervaringen ermee? Waar zit de meerwaarde?

De aanleiding voor mijn vraag komt voort uit de geo-applicatie voor de crisisbeheersing, om te kijken of en hoe we deze inhoudelijk op elkaar kunnen laten aansluiten. Daarvoor wil ik graag weten waar GIS in de dagelijkse praktijk voor wordt gebruikt.

Het GIS systeem bij ons op de meldkamer brandweer gebruik ik voor: het opzoeken van een brandkraan (waterwinning) voor een auto. Gegevens uit het kadaster, zodat ik precies een huis of een gebouw kan zoeken. Locatie van voertuigen of incident bekijken. Incidenten op de snelweg, spoorlijn of waterverbinding en een plot van de verspreiding van een rook- of gifwolk. Voor alle andere dingen gebruik ik google maps, omdat ik dat een veel fijner en vriendelijker programma vind. Het is makkelijker en sneller bedienbaar en objecten staan er bijna allemaal in. Wat ik ook af en toe gebruik zijn de 3D kaarten van bing maps.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2011, 04:53:01
Simon,

volgens mij ben je met de intocht van SailInn 2010 in de verbindingsruimte geweest van het SGBO op het MICK. Daar zag je een prachtig voorbeeld van diverse geo-applicaties in 1 systeem. Normaliter zie ik in GIS uitsluitend de locators van de BRW en Ambu eenheden. Nu was tevens Sherpa, Marine traffic en andere GPRS locators van reddingsbrigade eenheden toegevoegd. Hierdoor kon ik direct, ondanks discipline verschil, lokaliseren en tevens alle soorten eenheden aansturen.

Voordeel van bijvoorbeeld Marine traffic is een direct visueel plaatje van het vaartuig. Best wel makkelijk in een wirwar van boten en schepen op het Noordzeekanaal tijdens de SailInn 2010. Daarnaast was er een koppeling gemaakt, ik dacht "Port of Rotterdam", zodat ik van elk vrachtschip de lading kon zien. Stel dus dat je een incident hebt met een dergelijk vaartuig weet je in elk geval wat er aan boord is.

In geval van grootschalige medische incidenten gebruik je de GIS functie voor lokaliseren. Maar alle gegevens die je vervolgens bijvoorbeeld via Octopus, zoals ETA's van ambulances, van de RAM-server kan halen is bepalend voor de bovenregionale bijstand verzoek.

Andere applicatie die ik zelf frequent gebruik op de MKA is Planefinder. Deze geeft realtime de lokatie aan van een vliegtuig welke aanvliegend is op de Luchthaven Schiphol. Best welke makkelijk als er een VOS incident is met dat betreffende vliegtuig en de ambu van Schiphol is in de VU en de medic is bezig met . . . . .

Voordeel van GIS is dat wegopbrekingen ingevoerd kunnen worden. Daarbij kan je objecten tbv bijvoorbeeld evenementen makkelijk zichtbaar maken vanuit GMS. Tenminste als je daar de beheerfunctie van hebt. Verder gebruik ik dezelfde toepassingen, behalve de OBK, gelijk aan die van Jesse183.

Zeker voor het plaatje crisisbeheersing is een dergelijke samensmelting een verbetering. Nu de Sail voorbij is moet ik dus wisselen tussen GIS en Google en binnen Google ook weer met de verschillende applicaties. Want ook een programma als buienradar kan van belang zijn, denk maar aan Dance valley.
Elke hulpverlening start met communicatie.