Diagnose slachtoffer

Auteur Topic: Diagnose slachtoffer  (gelezen 6860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 2 december 2004, 21:12:25
equivalent = iets lijkend op of vergelijkbaars.

abstineren = laten sterven, maar vaak wordt bedoeld het "prettig of menswaardig" laten sterven zonder dat iemand pijn heeft of benauwd is maar niet proberen te rekken.
Dat is beter leesbaar. Dankjewel  :)

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 3 december 2004, 00:54:17

Gerrie, het lijkt mij meer een citaat uit een lesboek oid wat iedereen (ook jij en ik) kan schrijven en niet direkt wet en regelgeving. (daarom is het altijd handig om je bron vermelden bij dit soort discussies)

Verder staat er helemaal niet dat T4 alleen in oorlogsomstandigheden gebruikt wordt.
Er staat dat het alleen in buitengewone omstandigheden gebruikt wordt.
Oorlog wordt slechts als voorbeeld van een buitengewone omstandigheid genoemd, een verdere definitie van buitengewoon ontbreekt.

Het zou ook onverstandig zijn om een T4 slachtoffer te gaan behandelen in de wetenschap dat hij/zij toch niet te stabiliseren is (oorlog of geen oorlog). Dit slachtoffer gebruikt dan schaarse behandelcapaciteit die beter aan T1 slachtoffers besteed kan worden.
Maar het is ook niet zo dat je helemaal niets kan/moet/mag doen voor T4 slachtofffers, T4 wil zeggen je kunt ze niet stabiliseren, het blijft dan nog steeds mogelijk om (indien de vervoerscapacitieit het toelaat)  dit slachtoffer zonder stabilisatie af te laten voeren naar het ziekenhuis (scoop and run). Daar zal dan opnieuw getrieerd worden en mogelijk wordt er daar dan gewoon behandeld omdat de capaciteit en middelen daar wel aanwezig zijn (het wordt in het ziekenhuis dan alsnog een T1).

Ik las een paar reacties eerder dat het een optie was om T4 pas te behandelen of vervoeren na dat alle anderen slachtoffers behandeld zijn, maar dit lijkt me niet erg doordacht. Waarom zou je een T4 die schijnbaar toch nog een tijdje leeft pas gaan behandelen (of alleen vervoeren) na dat je alle T2 en T3's behandeld hebt ?
Die T3's en de meeste T2's kunnen best wel even wachten, dus als de T4 lang genoeg overleeft zou ik die na de T1's gaan behandelen (T2's die alsnog T1 worden gaan dan alsnog voor)

bron van het stukje wat ik heb bijgevoegd komt uit mijn lesboek die door het sigma wordt verstrekt...
hoc opleiding boek.....(geschreven door de SOSA)

ze bedoelen meer de slachtoffers die bijvoorbeeld door de midden ligt....en nog 5 minuten leven...of een overlevings kans hebben van nul..
dat daar geen tijd wordt aan besteed i.v.m. capiciteit..
maar ik vraag het nog wel even na...

kijk alleen maar goed deze discussie...leer ik weer van.... ;D ;D ;)

Citaat
WICHER
en met ''normale''rampomstandigheden heb je alleen maar t1 t2 en t3...

Beste GERRIE, ook in normale mstandigheden word het begrip T4 gebruikt, ook in Groningen word dat gedaan .
Ik begrijp niet hoe je hier op komt, bij de sigma opleiding krijg je ook uit leg over de termen T1 tm T4
En als ik bij een incident kom waar 1 T1 patiënt is en 1 T4 patiënt is krijgt de T1 toch voorang en komt er voor de T4 een andere auto(zwart) . Ten tweede een ambulance verpleegkundige mag vaststellen dat het om een T4 patiënt gaat.
Vraag het nog maar eens als je op een herhalingsavond komt van de sigma hoe dit nu precies zit bij de proffesionele hulpverlening

oke....daar heb je ook wel gelijk in...

gelukkig hoef ik die beslissing niet te maken...maar de pleeg....

sigmash

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 5 december 2004, 14:58:53
Dat is nu precies waar het om draait bij Triage: zo effectief mogelijke gebruik maken van de beschikbare middelen. "You can't save them all, save as many as you can" Dit is van de enekant logisch en zakelijk, maar van de anderkant ook kei en kei hard ! Want er is dus iemand (verpleegkundige 1e ambu of MMT arts) door de situatie gedwongen om te beslissen niet te vechten voor een slachoffers leven, zodat er in dezelfde tijd meerdere andere slachtoffers wel kunnen worden gered. Want als je de T2's te lang laat wachten worden dit ook T1's. Dan win je de slag, maar verlies je de oorlog. Daar komt het hele triageren ook vandaan, ik dacht dat het de Engelsen in WO I waren die dit hebben bedacht. Maar als iemand daar meer info over heeft graag.

Dan heb ik nog een aanvullende opmerking over het Duitse Triage systeem waar Lotus Bianca het over had met een extra blauwe categorie. Dat heeft een collega van het DRK mij ook uitgelegd en die zei dat wat bij ons T4 is bij en is opgesplitst in T4 blauw en T4 zwart. Zwart is reeds overleden en blauw kan onder de omstandigheden niet worden geholpen. Hij merkte er ook nog bij op dat dit als psychologisch aspect was gedaan voor de andere slachtoffers aanwezig in het gewondennest om niet aan een dode en een levende hetzelfde kaartje te hangen.

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 5 december 2004, 15:16:09
dat is eigelijk ook geen gek idee van het DRK.. :)

sigmash

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 5 december 2004, 15:50:35
De Wijzen kwamen toch ook uit het Oosten  ;)

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2005, 00:48:51
Triageren is niet helemaal correct nederlands, het is trieëren en komt van het franse triage wat sorteren betekend. Je sorteert de slachtoffer naar gelang hun verwonding.
En voor wat de T4 slachtoffers betreft kan ik mij wel een voorstelling maken dat dit gebruikt wordt (maar ik ben niet werkzaam binnen de spoedeisende hulpverlening, dus zeker weten doe ik het niet) maar als je toch een groot aantal slachtoffers hebt (ik noem maar als voorbeeld van de treinbotsing hier in het Roermondse een hele tijd geleden) kan ik mij voorstellen dat als er een slachtoffer is die bij aankomst 1e wagen ABC-instabiel is en geen pols meer heeft, als T4 wordt getrieërd. Gezien het grote patiëntenaanbod kun je het niet verkopen om een volledige geprotocolleerde reanimatie met twee ambuteams op te starten. Die hulp kunnen andere slachtoffer veel beter gebruiken, nog niet eens denkende aan het materiaal wat nodig is voor die ene.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2005, 09:37:55
Triageren is niet helemaal correct nederlands, het is trieëren en komt van het franse triage wat sorteren betekend. Je sorteert de slachtoffer naar gelang hun verwonding.
En voor wat de T4 slachtoffers betreft kan ik mij wel een voorstelling maken dat dit gebruikt wordt (maar ik ben niet werkzaam binnen de spoedeisende hulpverlening, dus zeker weten doe ik het niet) maar als je toch een groot aantal slachtoffers hebt (ik noem maar als voorbeeld van de treinbotsing hier in het Roermondse een hele tijd geleden) kan ik mij voorstellen dat als er een slachtoffer is die bij aankomst 1e wagen ABC-instabiel is en geen pols meer heeft, als T4 wordt getrieërd. Gezien het grote patiëntenaanbod kun je het niet verkopen om een volledige geprotocolleerde reanimatie met twee ambuteams op te starten. Die hulp kunnen andere slachtoffer veel beter gebruiken, nog niet eens denkende aan het materiaal wat nodig is voor die ene.

Luke

Helemaal correct. Alleen het materiaal is vaak het probleem niet... de extra handjes wel. En dat is dus exact de reden dat je soms gedwongen die keuze zult moeten maken en NIET alleen onder oorlogsomstandigheden.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2005, 13:00:28
En die keuze zal nooit makkelijk zijn :-\

Gelukkig ben ik (bijna) sigma lid, en geen pleeg ;)

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #28 Gepost op: 11 januari 2005, 14:43:31
En die keuze zal nooit makkelijk zijn :-\

Gelukkig ben ik (bijna) sigma lid, en geen pleeg ;)

Arjan

En toch kun je voor de keuze komen te staan. Stel dat je als EHBO-er als eerste bij een ongeval aankomt en je hebt 4 slachtoffers... je bent alleen...
Moet ik je het scenario nog geven ??? :-\