Derest laat ik graag over aan de brandweerlieden die ervoor gestudeerd hebben.
En dat is nu net het dilemma; "wij" brandweermensen zijn erin getraind dit soort zaken te herkennen, door weken, maandenlang theorie en praktijk te leren en dan nog duurt het even voor je voldoende ervaring heb. Ik ben bijvoorbeeld in 2002 vrijwilliger geworden en aardig wat branden meegemaakt, toch voelde ik me in 2008 een amateur toen ik startte met de oefenweek in Zweden... daar leerde ik meer dan al die jaren ervoor.
Met andere woorden dit is niet 1-2-3 op een forum uit te leggen.
Om toch een tipje van de sluier op te lichten zijn de belangrijkste gevaren:
- binnen in een object:
- plotselinge branduitbreiding door vlamover- of vlamterugslag;
- instorten/omvallen van constructies;
- explosies;
- buiten (en binnen):
- gevaarlijke stoffen;
- explosiegevaar;
- elektriciteit.
Als een persoon binnen is, achter een deur of raam, is het dus niet zonder risico's om deze in te slaan om een "grijpredding" uit te voeren. Zeker als het om (één van) de brandende ruimte(s) betreft! Is dat niet zo dan bevindt de persoon zich in een zekere "bufferzone".
Ik realiseer me dat het een dilemma is; hoelang duurt het voor de brandweer er is en hoelang kan de persoon relatief veilig in die ruimte blijven?
Dat kan een kwestie van minuten tot slechts enkele seconden zijn.
Het druist dus ook tegen mijn achtergrond in om "leken" een goed advies te geven hoe dit toch zelf te doen. Heel voorzichtig dus:
Als je als agent, of buurman of wat ook, toch besluit om die persoon eruit te halen voor de brandweer aanwezig is, zorg dan eerst dat de persoon laag bij de grond en op een afstandje van de deur of raam is voordat je deze openmaakt. Een eventuele flashover zal namelijk bovenlangs gaan. Denk dus ook dat jezelf laag blijft! Probeer zoveel mogelijk zelf buiten te blijven en laat de persoon zelf naar buiten komen. Dat zal deze ook snel genoeg willen.
Overigens kan het ook gewoon paniek zijn dat een persoon de deur niet open kan krijgen; sleutels worden verkeerd om gedraaid of extra grendels worden vergeten. Probeer de persoon met een rustige stem tot kalmte te manen en help hem/haar zelf de deur te openen.
En verder: schoenmaker blijf bij je leest. Bovenstaande gaat al wat ver, maar denk vooral ook aan de risico's voor jezelf.