Signalering op voertuigen van de Verkeerspolitie

Auteur Topic: Signalering op voertuigen van de Verkeerspolitie  (gelezen 123487 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #140 Gepost op: 18 juli 2011, 17:42:36
Dit is ook wel een goeie optie ihkv de signalering binnen het vtg.

2012 Ford Police Interceptor from SEMA

Top! Ik ben voor.
Vooral die verlichting bovenin de voorruit is perfect!
Volgens mij moet dat ook wel in amber en blauw te leveren zijn...


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #141 Gepost op: 19 juli 2011, 20:42:19
Dat is het ook! Zelfs in dual color systemen. Alleen helaas nog niet leverbaar met typegoedkeuring in nl....


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #142 Gepost op: 24 juli 2011, 15:56:28
Nou, de meeste interieurflitsers zijn gewoon standaard grille flitsers met een andere behuizing en dan hebben ze een typegoedkeuring, ook voor klasse II.
Denk hierbij aan de TIR6, de LIN6, de M4, de M7

Daarnaast zijn de VROS auto's vrijgesteld van de ECE R65 klasse II en die mogen, dus, in theorie, alles erop schroeven wat men maar zinvol acht

Groeten, Ruud


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #143 Gepost op: 25 juli 2011, 11:13:31
Nou, de meeste interieurflitsers zijn gewoon standaard grille flitsers met een andere behuizing en dan hebben ze een typegoedkeuring, ook voor klasse II.
Denk hierbij aan de TIR6, de LIN6, de M4, de M7

Daarnaast zijn de VROS auto's vrijgesteld van de ECE R65 klasse II en die mogen, dus, in theorie, alles erop schroeven wat men maar zinvol acht

Groeten, Ruud

Waar staat gedefinieerd dat VROS voertuigen zijn vrijgesteld van de ECE R65 klasse II, en dus in theorie er alles op en aan mogen schroeven..........heb jij een link waar eea te lezen is ?


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #144 Gepost op: 25 juli 2011, 12:48:40
Waar staat gedefinieerd dat VROS voertuigen zijn vrijgesteld van de ECE R65 klasse II, en dus in theorie er alles op en aan mogen schroeven..........heb jij een link waar eea te lezen is ?

In de regeling optische en geluidssignalen staat dat de eisen voor blauwe signaalverlichting van toepassing zijn op de voertuigen zoals omschreven in o.a. artikel 5.2.51a van de Regeling Voertuigen. Lid 1 hiervan verwijst naar artikel 29 van het RVV waarin staat dat de eisen omtrent blauwe signaalverlichting kunnen worden vastgesteld bij ministeriele regeling (De Regeling Optische en Geluidssignalen, het cirkeltje is rond).
In lid 3 van art. 5.2.51a staat echter weer dat lid 1 (met verwijzing naar Art.29 RVV) niet van toepassing is op personenauto’s gedurende hun inzet voor onopvallende politietaken.

Het is even puzzelen, maar volgens mij is zo wel uit te leggen dat o.a. VROS-voertuigen niet hoeven te voldoen aan de eisen zoals gesteld in de Regeling Optische en Geluidssignalen.
Servo Per Amikeco


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #145 Gepost op: 25 juli 2011, 20:26:58
In de regeling optische en geluidssignalen staat dat de eisen voor blauwe signaalverlichting van toepassing zijn op de voertuigen zoals omschreven in o.a. artikel 5.2.51a van de Regeling Voertuigen. Lid 1 hiervan verwijst naar artikel 29 van het RVV waarin staat dat de eisen omtrent blauwe signaalverlichting kunnen worden vastgesteld bij ministeriele regeling (De Regeling Optische en Geluidssignalen, het cirkeltje is rond).
In lid 3 van art. 5.2.51a staat echter weer dat lid 1 (met verwijzing naar Art.29 RVV) niet van toepassing is op personenauto’s gedurende hun inzet voor onopvallende politietaken.

Het is even puzzelen, maar volgens mij is zo wel uit te leggen dat o.a. VROS-voertuigen niet hoeven te voldoen aan de eisen zoals gesteld in de Regeling Optische en Geluidssignalen.

Aha, op die fiets. En staan die onopvallende politietaken nog ergens omschreven ?


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #146 Gepost op: 26 juli 2011, 05:40:23
Dit staat volgens mij niet wettelijk omschreven, maar op de website www.politiestriping.nl staat hierover het volgende:

Uitzondering op de regel

De eisen uit de nieuwe Regeling Optische en Geluidssignalen gelden voor voorrangsvoertuigen van alle hulpverlenende diensten, met uitzondering van politievoertuigen tijdens hun inzet voor onopvallende politietaken. Het is aan de politie zelf om te bepalen welke taken dit precies zijn, maar er kan worden gedacht worden aan recherchetaken, taken in het kader van Video Registratie Onopvallende Surveillance (VROS) en taken van het arrestatieteam (AT) en het opsporingsteam (OT). Voor dit soort taken is het onverstandig om aan het ‘publiek’ te melden dat er politie aan het werk is. Bereikbaarheids- en beschikbaarheiddiensten die door politiefunctionarissen worden uitgevoerd, vallen daar dus niet onder. Vergelijkbare taken van de andere hulpverlenende diensten (brandweer en ambualance/GHOR) zoals de taken van officieren van dienst en voorlichters, behoren daar immers ook niet toe.
Servo Per Amikeco


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #147 Gepost op: 21 augustus 2011, 18:06:09
Bereikbaarheids- en beschikbaarheiddiensten die door politiefunctionarissen worden uitgevoerd, vallen daar dus niet onder. Vergelijkbare taken van de andere hulpverlenende diensten (brandweer en ambualance/GHOR) zoals de taken van officieren van dienst en voorlichters, behoren daar immers ook niet toe.

Dit is wel een leuke ::)
Men heeft niet bedacht dat een woutenbak voor de deur net wat gevoeliger is voor vandalisme, vervelende effecten kan hebben voor de bestuurder, enz. dan een ambulance- of brandweervoertuig.
 
Ik ken dan ook weinig piketvoertuigen in (primair) herkenbare uitvoering bij de politie. Feitelijk zou je bij een prio 1 rit een onopvallend piketvoertuig (voor niet onopvallende taken) dus ook uit moeten rusten met magneetplaten die voldoen aan:

Citaat
(...)Een voertuig van de in artikel 1 aangewezen diensten dat gebruikt wordt voor het vervullen van een dringende taak, is van de blauwe signaalverlichting voorzien als het aan weerszijden door middel van een embleem of naam van de dienst herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een embleem of naam van de dienst heeft een oppervlak van ten minste 314 cm2.
(art 5, lid 1, Regeling OGS)

Maar dat even terzijde... ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #148 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:01:58
Sorry hoor: woutenbak? Ik vind dit beledigend en respectloos >:(


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #149 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:28:27
Sorry hoor: woutenbak? Ik vind dit beledigend en respectloos >:(
Goh , zie ik ineens een mug veranderen in een olifant.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.