Signalering op voertuigen van de Verkeerspolitie

Auteur Topic: Signalering op voertuigen van de Verkeerspolitie  (gelezen 123610 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #350 Gepost op: 19 januari 2013, 10:42:18
Geduld is een "schone" zaak !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #351 Gepost op: 19 januari 2013, 11:21:23
Hoop voor jullie dat het toch nog goed gaat komen mensen.
En ja 7131 geduld is een schone zaak maar dit had niet nodig geweest in mijn ogen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #352 Gepost op: 19 januari 2013, 21:58:15
Met alle respect maar uit die oudere AEB draailampen met een H1 lampje komt nog altijd meer licht uit dan uit die halve hockeypuck. Maandagmiddag, A10 noord, V70 oranje onderhelft aan, erachter RWS met oranje LEDjes aan. Die Vama sjoelschijf had net zo goed uit gekund.

Tsja, gisteren op de A2 een RWS auto zien staan met achter de volle verlichting aan en daarvoor een Freedom met de oranje lampjes aan maar die verbleekten toch wel heel erg vergeleken de RWS lichtbalk. De RWS lichtbalken zijn ook gewoon erg goed.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #353 Gepost op: 20 januari 2013, 00:54:11
En ja 7131 geduld is een schone zaak maar dit had niet nodig geweest in mijn ogen.

Idd, daar ben ik het mee eens. Maar zolang er "ballpoint chauffeurs"  over dit soort zaken beslissen zonder eerst  het veld in te gaan om eens te bezien wat er daadwereklijk nodig is, zul je dit soort bizarre situaties blijven mee maken. Wederom wordt het wiel opnieuw uitgevonden en wordt de belastingbetaler voor de zoveelste keer onnodig op kosten gejaagd en er is geen haan die er naar kraait, laat staan dat de verantwoordelijken ter verantwoording worden geroepen. Zichtbaarheid en dus veiligheid interresseert deze mensen kennelijk geen moer, waarom anders deze lamp en dan toch maar weer niet, en dan maar meteen iets geheel nieuws laten ontwikkelen ipv iets dat gewoon al op de plank ligt ?  En om dan maar te zwijgen over de striping die maar niet wordt aangepast.

Ach ja, die grote boze mensen wereld.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #354 Gepost op: 20 januari 2013, 02:50:37
Als jullie mij op die plek kunnen plaatsen voor het zelfde salaris waar deze prutser(sers) werken dan beloof ik je dat het beter wordt.
Mijn 1e werkdag is dan met jullie verkeersdienders van Amsterdam , Den Haag, Rotterdam en Utrecht aan 1 grote tafel zitten en alle wensen op papier zetten en daar met spoed een tekening van laten maken en met die tekening terugkomen of jullie die er mee moeten werken het goedkeuren.
Vervolg stap is alles als de sodemieter aanpassen en als de opbouwer daar dan 24 uur per dag voor moet gaan werken dan moet dat gewoon gebeuren.
Veiligheid MOET op de 1e plek staan en zo veel mogelijk gewaarborgd zijn en worden.
Dus niet lullen maar poetsen en de zweep erover.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #355 Gepost op: 20 januari 2013, 07:25:14
oooooo ik krijg heimwee naar kromme schijfremmen en wind-stille auto's  ;)

Per wanneer? Geen idee. Waarom? Ik noem geen namen  >:D maar er was ooit een "mannelijk" persoon die het/de/een KLPD wilde volgen want zij hadden die bak ook op het dak van de V50 dus dan is het goed (ofzo)

Dat het verstand van die man niet groter was dan zijn duim ......

Per wanneer? Voertuigen aangeschaft nadat de nieuwe eisen omtrent signalering zijn gaan gelden.
Waarom? Omdat voertuigen aan bepaalde eisen omtrent signaleringen moesten gaan voldoen. 360 graden zichtbaar amber, 360 graden zichtbaar blauw.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #356 Gepost op: 20 januari 2013, 10:03:49
Per wanneer? Voertuigen aangeschaft nadat de nieuwe eisen omtrent signalering zijn gaan gelden.
Waarom? Omdat voertuigen aan bepaalde eisen omtrent signaleringen moesten gaan voldoen. 360 graden zichtbaar amber, 360 graden zichtbaar blauw.

Dat de voertuigen na de nieuwe eisen zijn aangeschaft is bekend, maakt ook niks uit. Het is de invulling van die eisen waar geen barst van klopt. Wat 7131 ook zal bevestigen: blauwlicht zichtbaar rondom kan je op verschillende manieren bereiken. Eén daarvan is een enorme lichtbak op een dak monteren, een andere manier is meer lampen.
Een van de eisen is dat het blauw/amberlicht zichtbaar is op een afstand van 30 meter buiten de bebouwde kom. 30 meter! Als ik met mijn tuf tuf op de A10 rij en ik tuf 90 km/u dan rij ik dus 25 meter per seconde. Dus tegen de tijd dat ik een blauwe/amberlampje zie ben ik al zo dichtbij die de lamp dat ik nooit meer op tijd stil kan staan  O0
En maar vasthouden aan die "nieuwe eisen", terwijl het een minimale eis is, dus waarom niet meer meters als eis stellen? Juist verkeerspolitie voertuigen moeten opvallen, en bijkomend voordeel is dat er geen sprake is van hinder voor buurtbewoners. Dus meer licht, meer geluid en meer reflectie. En dat zou dan ook gelijk een reden kunnen zijn om de VP-wagens uit te rusten met een ander stukje techniek: ruimte meting. Hoe meer ruimte om de auto, hoe harder het geluid en hoe meer licht. Dat stukje techniek zit zelfs op mijn huis-tuin en keuken audio apparatuur.

En vergeet niet:
  • regels zijn regels, maar regels zijn geen wetten
  • regels en wetten kan/mag je overtreden als je aantoont dat je het gedaan hebt omdat het beter is/was om je niet aan die regels/ wetten te houden
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #357 Gepost op: 20 januari 2013, 16:44:21
Een van de eisen is dat het blauw/amberlicht zichtbaar is op een afstand van 30 meter buiten de bebouwde kom. 30 meter! Als ik met mijn tuf tuf op de A10 rij en ik tuf 90 km/u dan rij ik dus 25 meter per seconde. Dus tegen de tijd dat ik een blauwe/amberlampje zie ben ik al zo dichtbij die de lamp dat ik nooit meer op tijd stil kan staan  O0

Waar heb je dit vandaan? :) Mocht je het op het reglement OGS 2009 beschouwen, dan is onderstaande het enige wat ik hierover kan vinden dat enigszins in de buurt komt van jouw uitspraak. Mocht je het ergens anders op baseren, dan kun je onderstaand verhaal als niet geplaatst beschouwen 0098

Citaat van: Regeling Optische- en Geluidssignalen, artikel 5, lid 1
Het licht is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m boven het wegdek

Daarmee wordt - volgens mij - bedoeld dat je dat zwaailicht vanaf die 20 meter moet kunnen zien, niet dat dit de minimale afstand is die het licht moet uitstralen. Anders gezegd: binnen die 20 meter hoef je het niet te kunnen zien, wat voor hogere voertuigen best eens het geval kan zijn.

Hoe ver het licht moet kunnen stralen is bepaald in de ECE richtlijn. Welke afstand dat is weet ik niet (zal waarschijnlijk ook niet uitgedrukt zijn in meters), daar hebben anderen meer verstand van.

In ieder geval, zoals ik de regelgeving interpreteer, is dit dus niet de minimale afstand die het licht moet kunnen uitstralen, maar de minimale afstand waarbinnen het licht waargenomen moet kunnen worden. Een wezenlijk verschil. En ik mag hopen dat de opbouwers het ook als zodanig interpreteren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #358 Gepost op: 20 januari 2013, 17:22:11
Dat de voertuigen na de nieuwe eisen zijn aangeschaft is bekend, maakt ook niks uit. Het is de invulling van die eisen waar geen barst van klopt.

Ik geef alleen aan wanneer de AEB pit is vervangen voor een lichtbalk en wat de achterliggende gedachte daarachter geweest is.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat de huidige voertuigen goed zichtbaar zijn en dat er niet véél betere oplossingen te bedenken zijn. Ik durf van mezelf best te zeggen dat ik redelijk op de hoogte ben wat er te koop is in de wereld aan signalering en ik heb al vaker gezegd dat vtsPN de plank aardig mis blijft slaan met dit soort dingen.

Ook heb ik al vaker geroepen dat ik mij verbaas over het feit dat men weigert om innovatie's door te voeren op dit gebied in plaats van achter de muziek aan te lopen.

Het zou mooi zijn om een signaleringspakket te kunnen gaan samenstellen zonder dat men vast blijft houden aan het ''een merk per voertuig''. Wensen zijn er genoeg!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #359 Gepost op: 21 januari 2013, 17:50:09
@maarten: de 30 meter komt uit mijn hoofd, en dat was kennelijk al te enthousiast  :-\ want het is maar 20meter (nog erger dus!). Ik heb mij ooit blauw gezocht naar ECE reglement 65 waarin al die eisen staan. Uiteindelijk wel gevonden, maar in het Engels en het is zón enorme lap met tekst dat ik daar niet aan begonnen ben.

Ik heb jouw tekst [qoute] Het licht is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m boven het wegdek [/quote] geloof ik wel 10x gelezen en ik begrijp jouw uitleg maar het komt op hetzelfde neer. En als de opbouwers de minimum eis aanhouden verklaard dat waarom de huidige lampen op een afstand van 20 meter op een hoogte van 1,5 meter absoluut niet zichtbaar zijn. Geef mij een adres en tijd en ik laat het je zien  >:D Gap een V70 van de baas en kom ff pronken  ;D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens