Veiligheid luchtvaart model voor gezondheidszorg

Auteur Topic: Veiligheid luchtvaart model voor gezondheidszorg  (gelezen 3448 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 22 juni 2011, 11:27:25
IC UMC St Radboud werkt volgens de veiligheidsnormen van de luchtvaart

De afdeling Intensive Care van het UMC St Radboud werkt met Crew Resource Management (CRM), een managementsysteem uit de luchtvaart. Volgens het St Radboud als eerste IC in Nederland.
De veiligheidstraining CRM richt zich op het maken en strikt naleven van afspraken over communicatie en samenwerking, waarbij de traditionele gezagsverhoudingen buiten spel gezet worden. De training is ontwikkeld na het vliegtuigongeluk in Tenerife in 1977 dat werd veroorzaakt door de slechte communicatie tussen gezagvoerder en copiloten in de cockpit. Vanwege de toepasbaarheid in ziekenhuizen is het CRM-systeem vertaald naar de zorg.

Pompstanden
Op de IC van het UMC St Radboud werken medewerkers inmiddels via de CRM-principes. Alle 300 IC-medewerkers hebben hiervoor een tweedaagse training gevolgd. Vervolgens hebben ze met elkaar procedures opgesteld die communicatiefouten tot een minimum moeten terugbrengen. Voorbeeld: bij het doorgeven of controleren van pompstanden en medicatie herhaalt de ontvanger ter verificatie de boodschap hardop. Ook worden bij belangrijke procedures checklisten gebruikt, zodat niets vergeten wordt.

Iedereen gelijk
Verder is een wezenlijk kenmerk van CRM dat iedere zorgverlener de bevoegdheid én de plicht heeft om anderen te wijzen op eventuele fouten. Zo houden alle betrokkenen elkaar bij de les op momenten dat het er echt toe doet. Regel één daarbij is dat iedereen gelijk is. Een leerling-verpleegkundige die ziet dat een intensivist in de hectiek iets vergeet, mag en moet hem of haar daarop aanspreken. Ook zijn er duidelijke afspraken voor acute situaties zoals een reanimatie. Dan is het muisstil en heeft één persoon de leiding, zodat er zo min mogelijk ruis ontstaat.
http://www.mednet.nl/nieuws/id5224-ic-umc-st-radboud-werkt-volgens-de-veiligheidsnormen-van-de-luchtvaart.html




Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2011, 11:31:41
CRM is al jaren een bijzonder goed instrument in de cockpit, het bevordert de onderlinge controle zonder de angst om iets te zeggen tegen een meerdere. In een 2-mans cockpit (het grootste deel van de normale passagiers-luchtvaart) is elkaar kunnen aanspreken en afchecken de belangrijkste tool ter voorkoming van, en oplossing van, mogelijke problemen. Bij elke crew-refresher en simulator-sessie wordt veel aandacht besteed aan CRM.
Een afgeleide vorm van CRM wordt ook bij de Luchtverkeersleiding gehanteerd, in die zin dat al vanaf dag één van de opleiding van verkeersleiders wordt aangeleerd om mee te luisteren en daar waar nodig de ander te double-checken. Denk aan een verkeerd teruggelezen klaring door een vlieger, een verkeerd ingetypt getal in het radarlabel.

Goed te lezen dat CRM ook in de medische wereld een vorm gaat krijgen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2011, 11:36:07
Naast de IC is met name het OK-complex een plaats waar deze methode toegepast wordt / gaat worden.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2011, 11:56:41
CRM is geen nieuwe fenomeen in de gezondheidszorg in Nederland. De ambulancezorg werkt er al een aantal jaren mee. Het meest prominente onderdeel is de profcheck waarbij wij getoetst worden in noodsituaties. Net als bij de luchtvaart. Ook zijn wij laagdrempelig met elkaar wijzen op eventuele fouten. Ik zou hopen dat mijn collega mij terecht wijst bij een verkeerde medicatie dosering. Andersom ook als ik zijn rijstijl onplezierig vind.

C.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2011, 13:04:00
Wel knap dat ze nu iets invoeren naar aanleiding vaniets wat 34 jaar geleden gebeurde.
Dan ben je in elk geval niet over 1 nacht ijs gegaan.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Gast

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2011, 17:22:32
Het concept CRM is al veel eerder ontwikkeld, het nieuwsbericht leest inderdaad alsof het concept CRM voor de medische wereld al 34 jaar in ontwikkeling is. Ik denk dat je het dient te lezen als, CRM is na de ramp in Tenerife ontwikkeld voor de luchtvaart, voor de medische wereld is het pas recent in een toepasbaar jasje gegoten.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2011, 19:51:16
Het concept CRM is al veel eerder ontwikkeld, het nieuwsbericht leest inderdaad alsof het concept CRM voor de medische wereld al 34 jaar in ontwikkeling is. Ik denk dat je het dient te lezen als, CRM is na de ramp in Tenerife ontwikkeld voor de luchtvaart, voor de medische wereld is het pas recent in een toepasbaar jasje gegoten.

Recent als in de afgelopen vijf jaar hoor  ;)

Ze hebben bij het St Radboud waarschijnlijk een goede persberichtenschrijver zitten en dat wordt dan klakkeloos overgenomen.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2011, 17:15:32
Idem net als dat nu in de zorg overal klinische paden cq zorgpaden worden ingevoerd
ook iets wat al jaren geleden in de industrie bedacht is, al een aantal jaren geleden in België prima verliep ( Sermeus)
en nu ook "Hot" de zorg binnen komt