KNRM nu ook op het strand in Wassenaar

Auteur Topic: KNRM nu ook op het strand in Wassenaar  (gelezen 4531 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Gepost op: 22 juni 2011, 21:58:30
Wassenaarse Reddingsbrigade (WRB) en Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) onderzoeken samenwerking




De Wassenaarse Reddingsbrigade en de KNRM zijn een onderzoek gestart naar een samenwerkingsvorm, waarin zij gebruik kunnen maken van wederzijdse ervaringen. Aanleiding hiervoor is dat de WRB naar vernieuwing zoekt in de bewaking van het Wassenaarse Slag.




De huidige werkwijze is door de tijd ingehaald en de opleidingen zijn zeer arbeidsintensief en sluiten niet volledig op de praktijk aan. In het kader van het project “De Kust Veilig” van de KNRM kan de WRB onderzoeken of dit internationaal georiënteerde strandbewakingsconcept beter aansluit bij de lokale Wassenaarse omstandigheden.





Als onderdeel van de verkenning tot samenwerking, is een pilot gestart met het opleidingstraject Beach Lifeguard van de ILSF (International Life Saving Federation). Op zondag 5 juni hebben 13 leden van de WRB met goed gevolg hun examen voor dit internationaal erkende lifeguard diploma afgelegd. In het zomerseizoen 2011 zal daarnaast een experiment plaatsvinden met het gebruik van nieuwe reddingsmiddelen, zoals de rescuetube, het rescueboard en een reddingwaterscooter.




De KNRM biedt op verzoek van de WRB haar kennis, ervaring en ondersteuningsorganisatie aan. Deze ervaring komt voort uit de strandbewaking die de KNRM in opdracht van de gemeenten uitvoert op de Waddeneilanden Terschelling, Schiermonnikoog en Vlieland. De KNRM richt zich bij strandbewaking vooral op gemarkeerde strandgedeelten, waar continu toezicht wordt gehouden door een kleine kern van betaalde lifeguards op de reddingpost en aan de waterlijn. Voor de opleiding van lifeguards maakt de KNRM in 2011 gebruik van de faciliteiten van de WRB. De WRB kan bij de KNRM gebruik maken van begeleiding, relevante opleidingen, kleine reddingmiddelen, onderhoud en reservematerieel.

Bij voldoende raakvlakken en als zowel de KNRM als de WRB de samenwerking willen voortzetten, zal het bestuur van de WRB in november 2011 de ledenvergadering toestemming vragen de samenwerking te formaliseren.

bron: website rb Wassenaar




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2011, 18:13:01
Draagt weer lekker bij aan de uniformiteit... ::)

Het zijn in het haagse roerige tijden voor de waterhulpverlening, zowel binnen als tussen verschillende organisaties. :-\ Ik hoop persoonlijk nog steeds op een stevige RVR organisatie met ondersteuning vanuit de VRH...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2011, 23:05:16
Ik word hier wel een beetje verdrietig van  :'(

Ze zullen er hopelijk wel goed over nagedacht hebben, maar vraag me toch af of het de oplossing is voor hun probleem. Ze geven aan dat ze een gebrek hebben aan gemotiveerde vrijwilligers en dat wordt nu voor ze opgelost doordat de KNRM mensen gaat betalen. Maar dan vraag ik me meteen af: waar komt dat extra geld dan vandaan? De reddingsbrigades doen het bijna overal vrijwillig, omdat de gemeentes niet kunnen/willen bijdragen aan betaalde toezichthouders op het strand. Daar heeft enkele jaren geleden nog een groot artikel over in VNG Magazine gestaan en is ook nu met de bezuinigingen weer actueel.

Zonder meteen weer in de calimero-modus te schieten, zie ik een paar opties:

  • de Wassenaarse reddingsbrigade had ergens nog een enorme zak geld liggen, maar kon onder de vlag van de Reddingsbrigade geen betaalde krachten vinden en kan dat via de KNRM nu wel (lijkt me sterk ;))
  • de gemeente wilde niet meer geld geven aan de Reddingsbrigade, maar nu het KNRM heet ineens wel (lijkt me ook heel sterk)
  • de KNRM betaalt de mensen uit eigen zak om zich 'in te kopen' op het strand (meest realistisch)

Dan vraag ik me meteen af: als dit hun strategie is en ze gaan dit overal proberen, hoe ziet hun lange-termijn-plan er dan uit? Ze kunnen toch niet voor eeuwig en altijd voor de hele Nederlandse kust de kosten van de strandbewaking gaan ophoesten. Of gaan ze de gemeenten onder druk zetten als ze eenmaal binnen zijn?

Ik ben benieuwd!  998765
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2011, 08:30:40
Ik verwacht dat de kosten van het personeel worden doorberekend aan de gemeente. Er ligt een pakket dit kost strandbewaking in uw gemeente wij bieden er zoveel posten voor met dit als materiaal. Is er iets stuk komt er nieuw of vervanging. Door het lamndelijk op te pakken kan je reserve materiaal klaar zetten en zo naar binnen rijden.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2011, 10:15:18
Ik verwacht dat de kosten van het personeel worden doorberekend aan de gemeente. Er ligt een pakket dit kost strandbewaking in uw gemeente wij bieden er zoveel posten voor met dit als materiaal. Is er iets stuk komt er nieuw of vervanging. Door het lamndelijk op te pakken kan je reserve materiaal klaar zetten en zo naar binnen rijden.

9910001

Ik vraag me dat af: ik werk als adviseur voor gemeenten en juist in dit soort zaken kunnen ze heel moeilijk doen over geld. Voetbalclubs redden is geen probleem, maar als de kosten van de strandbewaking verdubbelen omdat de vrijwilligers ineens betaald personeel worden, ik denk dat de gemeenteraad dan gaat steigeren....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2011, 11:50:29
Als aangetoont kan worden dat een brigade het niet meer red met alleen vrijwilligers is de enige optie voor een veilig strand betaalde krachten. Dit is niet nieuw langs de nederlandse kust, mijn verwachting is dat over 4 jaar de gehele kust betaalde krachten inzet.

9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2011, 13:51:46
Ik hoop dat de nieuwe zwemwater wet, die waarschijnlijk in 2012 ingevoerd gaat worden, het een en ander gaat verbeteren. Wij willen hier eigenlijk ook naar uurvergoedingen toe. Maar daar wil de gemeente niet in mee, zij willen liever bezuinigen op ons...  

Maar een argument is duidelijk... De KNRM kan nooit goedkoper zijn dan de Reddingsbrigade. Alleen het investeren in zaken ter verbetering en duurzaamheid schijnt nogal moeilijk te zijn in de politiek. :-X


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2011, 22:36:39
via Twitter en wat doorklikken op de grote internets kwam ik nog wel iets interessants tegen: het concept 'de kust veilig' van de KNRM, wat hun masterplan is voor strandbewaking gaat uit van: "De KNRM richt zich bij strandbewaking vooral op gemarkeerde strandgedeelten, waar continu toezicht wordt gehouden door een kleine kern van betaalde lifeguards op de reddingpost en aan de waterlijn."

Zo kun je het wel betaalbaar houden: voor het bedrag waar voorheen door de Reddingsbrigade de hele kustlijn van een gemeente werd gedaan, soms vele kilometers strand, kun je inderdaad ook een paar honderd meter met betaalde krachten doen. Krijg hier een beetje nare ideeen bij: tussen de lijntjes word je gered, daar buiten zoek je het maar uit. En over een paar jaar komt een gemeente op het idee om langs die lijn een hek te zetten met kassapoortjes en voila: een betaald zwemstrand met toezicht!

En de rest van de kust is voor al die mensen die het niet kunnen betalen, daarom ook geen zwemles kunnen nemen etc.

Ik probeer heel erg hard om niet op voorhand negatief te gaan doen over ieder ding waar de KNRM mee komt, maar ik ben zo bang dat gemeenten hier in het kader van de bezuinigingen met 2 benen vol in trappen....

Zoals ik al zei ken ik de gemeenten een beetje en die gaan heel vaak voor 'een goed verhaal', vooral als dat gaat over minder kosten. En als de Reddingsbrigades ergens slecht in zijn, is het wel uitleggen wat ze eigenlijk doen en waarom dat belangrijk is. De KNRM komt met mooie verhaaltjes, plaatjes en presentaties en hup: in plaats van 5 kilometer bewaakt strand is er ineens nog maar 500 meter bewaakt strand, maar wel goedkoper  :-\
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2011, 10:07:33
Afgelopen weekend in België geweest in Knokke, bij het verpachte strand twee rood gele beach vlaggen, een verhoogde stoel en een boot. Bij het gedeelte waar ruimte is om te zitten borden die zwemmen verbieden (dat denk ik het zijn erg onduidelijke borden).  

9910001
9910001


Gamie11

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2011, 01:16:53
In België is er een mix van het systeem dat de KNRM toepast en het systeem van de reddingsbrigades. Er zijn wel bepaalde plekken waar gevraagd wordt niet te zwemmen, maar deze stukken strand vallen wel degelijk onder de verantwoordelijkheid van de reddingsdienst, en worden dan ook in de gaten gehouden. Het Belgische systeem is dan ook compleet anders, zo delen alle kustgemeenten mee in de kosten van 1 centrale organisatie (die enkel met betaalde krachten werkt) die instaat voor de strandbewaking langs de volledige kust.