Op de IC heb ik veel perfalgan gegeven en zeker niet alleen aan septische patienten.
De septische patient had vaak sufenta iv lopen en het zat er bij ons nog niet helemaal standaard in dat er een combi werd gegeven al heb ik daar wel veel moeite voor gedaan. De laatste jaren werd de combi wat meer de standaard. En dan was het ook nog zo dat er vaak voor een zetpil gekozen werd wegens de nadelen van PCM iv.
Dus juist bij de niet-septische patienten zagen we de tensiedalingen. Een bekende groep waren o.a. de sectio-patienten die even kwamen uitslapen als de recovery niet bemand was. Maar ook allerlei andere stabiele (lees niet septische) patienten.
Dan over preventief metoclopramide:
Bij mij wordt er nu ingehamerd (we hebben er zelfs een apart protocol voor ontwikkeld) dat metoclopramide bij fentanyl nooit preventief wordt gegeven tenzij de patient geplankt wordt. De extrapiramidale bijwerkingen schijnen ernstige vormen aan te kunnen nemen, aldus onze MMA (Medisch Manager Ambulancezorg) De truc is het langzaam toedienen van fentanyl(echt de twee minuten nemen die ervoor staan) en dan schijnt misselijkheid nauwelijks voor te komen. Bij metoclopramide kan trouwens ook MetHb voorkomen, al schijnt dat zeldzaam te zijn. Op de IC tweemaal gezien in 8,5 jaar.
Tensiedalingen op fentanyl heb ik ook nog niet echt gezien, al moet ik er wel bij vermelden: De VAS zal na fentanyl duidelijk afnemen en dus zal een stressgerelateerde -relatieve- hypertensie afnemen.
Ik vraag me nog steeds wel af of de PCM iv prehospitaal zoveel meerwaarde heeft tegen het werk en de risico's wat het met zich mee brengt. En met werk bedoel ik dat het vertragend werkt, het geeft meer iv-lijnen waardoor het risico bij transfers groter wordt en volgens mij is dan een absolute voorwaarde een perfusor op de auto (hebben we) maar dan zit je nog dat je het in twee spuiten moet optrekken. Of zijn er diensten die met een volumetrische pomp werken? Begrijp me niet verkeerd; als het absolute meerwaarde heeft dan wil ik me er zeker voor inzetten maar ik heb het idee dat als je fentanyl goed toepast het prima is dat PCM pas op de SEH volgt.
Gebruiken jullie Denilox / relivopan regelmatig?
Ik hoor rond mij heen toch eigenlijk dat het vrijwel nooit gebruikt wordt, vanwege alle contra-indicaties en praktische oogpunten. (denk ook aan het gebruik in gesloten ruimte = ambulance)
Ik zou me kunnen voorstellen dat het goed bruikbaar is bij patienten met een fractuur waarbij enige repositie moet plaats vinden om te kunnen spalken. Wat zijn jullie ervaringen?
(En inderdaad ontwikkeld dit topic zich tot een interessant verhaal met goede bijdrages!!!
)