Ok, ik heb wat achtergrond gevonden t.a.v. hypotensie en intraveneus paracetamol. Er is nog bar weinig over gepubliceerd (24 resultaten wanneer gezocht op Pubmed met de Mesh-termen "acetaminophen" en "hypotension" en die gaan er niet eens allemaal echt over).
Wel heb ik op Medscape een interessant artikel gevonden waarin ook wat achtergronden beschreven worden (
de link, wel even een gratis account aanmaken)
Het wordt vooral beschreven als voorkomend bij septische patiënten waarbij de gedachte is dat het meer het anti-pyretische (=tegen de koorts) effect is dat verantwoordelijk is voor deze daling.
Het zou dus voor trauma-patiënten niet direct relevant zijn.
In onze regio is de HA heel vaak de eerste schakel. Laat hem/haar dan al maar starten.
Dat vind de richtlijn ook, daarom wordt de huisarts ook geadviseerd Perfalgan in zijn/haar arsenaal op te nemen, naast het advies om fentanyl in de visite-tas te stoppen (i.p.v./naast morfine, wat nu iedere huisarts bij zich heeft)
Dat van die pijn = pijn = ... is natuurlijk wel wat kort door de bocht en ik snap je voorbeeld wel. Ik wil hiermee gewoon aangeven dat iedereen met pijn zo snel mogelijk pijnvrij wil/moet zijn.
Pijnvrij is een utopie, onder controle moet wel zo snel mogelijk gebeuren, liefst met zo min mogelijk bijwerkingen. Als je het niet bij septische patienten toepast is Perfalgan dus het middel met weinig bijwerkingen wat kan voorkomen dat er veel meer van het middel met veel bijwerkingen (=fentanyl) gegeven moet worden.