Pijnstilling bij traumapatiënten

Auteur Topic: Pijnstilling bij traumapatiënten  (gelezen 19003 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SayCet

• Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2011, 21:07:04
Ik werk op een PACU (per anesthetic care unit), waarbij pijn een groot dilemma is dag in dag uit.
Ook wij zien postoperatief patienten die ontzettend veel pijn aangeven (met name na remifentanyl of antagoneren met naloxon), maar daarnaast ook hypotensief zijn.
In mijn (weinige) ervaring treed dan na toediening van de PCM zelden een tensiedaling op, maar de acute pijn wordt ook niet bestreden met de paracetamol.

Eerste keus bij de acute pijn is dan vervolgens opiaten, titrerend, op geleide van voornamelijk de tensie en pijnscore van een patiënt.
Mocht het zo zijn dat de tensie hierop toch daalt wordt er overgegaan op ketamine (wat zelfs een inotropische bijwerking heeft).

Mijn ervaring met paracetamol bij acute pijn is dat het niet werkt, of in geringe mate.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 29 juni 2011, 21:32:01
Ik weet niet wat Hoefhaan zijn ervaringen zijn maar mijn hypotensieve pten waren zeker niet allemaal in sepsis. Dat het antipyretische effect (en dus ook vasodilatatie) een factor is die meespeelt wil ik gerust aannemen maar ik stel mij maar de vraag of die factor een vlag is die de volledige lading dekt. Ik vrees ervoor...
Ik vind het eigenlijk frappant dat het effect zo weinig bekend is.  ??? Maak jullie geen zorgen, er zijn er hopen die er nog nooit van gehoord hebben, laat staan dat ze het al ervaren hebben. Maar toch...

@ Vesalius: het pijnvrij krijgen van iemand is een streven naar. Pijn is wat de pt zegt dat het is.

Ik heb alleen het gevoel dat dit je er sterk van weerhoudt om het te gebruiken? In onderstaande studie komen ze op een incidentie van 1,33% van de iv PCM toedieningen op een ICU, van deze 1,33% had 80% sepsis of septische shock.

Citaat
Acetaminophene-induced hypotension in intensive care unit: a prospective study
Mrozek S, Constantin JM, Futier E, Zenut M, Ghardes G, Cayot-Constantin S, Bonnard M, Ait-Bensaid N, Eschalier A, Bazin JE.
Annales françaises d'anesthèsie et de rèanimation 2009 May;28(5):448-53

Abstract
OBJECTIVES:
The aim of this study was to evaluate the incidence of paracetamol-induced hypotension in intensive care unit (ICU). The secondary end-point was the description of pathophysiologic phenomenon during this hypotension and risk factors.

STUDY DESIGN:
An observational study in three ICU of a French teaching hospital.

PATIENTS AND METHODS:
All consecutives patients whom benefit from intravenous paracetamol administration were included in the study. When a 20% droop in arterial blood pressure occurred, plasma samples were obtained and tryptases were measured at 6 and 48 hours. Clinical, biological characteristics and paracetamol administration duration were prospectively monitored.

RESULTS:
During a 2-months period, 127 ICU patients were included in the study with 1507 paracetamol administration. Twenty droops in arterial blood pressure were recorded in ICU. The incidence rate was 1.33%. Administration duration was 32+/-9 min. No respiratory nor cutaneous manifestations occurred during hypotensions. A specific treatment was administrated in half of the patients. Hypotension incidence was higher (3.9%) in patients with brain injury. Eighty percent of patients with hypotension have a severe sepsis or a septic shock.

CONCLUSION:
In this cohort of ICU patients, hypotension incidence was higher than reported in drug legal mentions. Immunoallergic phenomenon was excluded. Brain injury and sepsis seems to be risk factors.

Tegelijkertijd is bij fentanyl sprake van:
-misselijkheid en braken in 26% van de gevallen
-respiratoire problemen in 3% van de gevallen
-hypotensie in 8% van de gevallen
-bradycardie in 6% van de gevallen

(Bron)

Gek genoeg ageer je daar niet tegen in deze richtlijn  ::)

@Saycet, de gedachte is ook niet dat PCM alleen afdoende is bij acute pijn, echter aangetoond is wel dat het de opiaatbehoefte fors doet afnemen.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2011, 21:52:07
Het heeft lang geduurd voor je met die cijfers kwam.  ;D
Neen, ik ageer niet tegen de Fentanyl. Reden? Ik heb er nog geen enkel gehad die hypotens werd na toediening. Niet dat ik mij strak aan het protocol houd: ik geef zowel meer als heel soms minder dan het protocol aangeeft. Misschien ben ik een lucky boy dat ik er nog niet ben tegenaan gelopen, dat kan best.  998765
Hebben andere collegae wel regelmatig hypotensies op Fentanyl meegemaakt?

PS: Ik vind dit samen met het dak af één van de interessantste discussies van de voorbije jaren.

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2011, 21:54:48

McCaffrey (1983).

Ahh... dat zijn mooie herinneringen. Dit leren wij op dag één van de verpleegkundig opleiding...

Wil je zeggen dat ik oud aan het worden ben?  >:D

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2011, 21:59:45

Anders ik wel!

En ja, wij herleven oude tijden hier. Leuke, felle discussies op basis van gelijkwaardigheid! Moge er nog veel meer komen...
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2011, 22:08:57

Nee joh, als je leeftijd klopt in je profiel zaten wij pas net op school...

Anders ik wel!

998765

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2011, 22:10:55
Het heeft lang geduurd voor je met die cijfers kwam.  ;D
Neen, ik ageer niet tegen de Fentanyl. Reden? Ik heb er nog geen enkel gehad die hypotens werd na toediening. Niet dat ik mij strak aan het protocol houd: ik geef zowel meer als heel soms minder dan het protocol aangeeft. Misschien ben ik een lucky boy dat ik er nog niet ben tegenaan gelopen, dat kan best.  998765
Hebben andere collegae wel regelmatig hypotensies op Fentanyl meegemaakt?

PS: Ik vind dit samen met het dak af één van de interessantste discussies van de voorbije jaren.

Misselijk? Bradycardie? Ademdepressie? Ook nog nooit meegemaakt?

Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag, als PCM in je protocol komt weerhoudt dit je dan om het toe te dienen?

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 29 juni 2011, 22:19:04
Citaat

Misselijkheid: dit kun je grotendeels voorkomen door langzaam in te spuiten. Toch verdient het de voorkeur om ook een anti-emeticum toe te dienen. Noem het maar, "best practice".

Bradycardie: nee, nooit. Vergeet ook niet dat het geen anesthesie doseringen zijn.

Ademdepressie: zie punt 1. Als je met beleid inspuit dan is het zeldzaam. Meestal kun je ook de patient "helpen" herinneren dat ze een ademteug nemen.

Dit neemt niet weg dat ik zelf wel een voorstander van pcm ben. Het is veilige middel dat de opiaten potentieert waardooe het effect toch iets sterker is. De clou is om ze samen te geven.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 29 juni 2011, 22:53:19

Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag, als PCM in je protocol komt weerhoudt dit je dan om het toe te dienen?

- Misselijkheid en braken: nope => apart protocol waarbij we preventief Primperan (metoclopramide) 10mg IV geven. Zoals CM zegt: niet te snel geven en je hebt er weinig gezeik, pardon, weinig gekots mee.
- Ademdepressie? Ja, maar nooit in die mate dat ze er mee ophielden. Niets dat niet met een snuifje O2 opgelost kon worden of door de pt een por te geven en eens diep te laten doorademen. Er dondert er af en toe eentje in slaap bij mij maar op zich verontrust mij dat niet. Ik hou het wel in de gaten, dat wel  :)
- Bradycardie? nope.

Of ik geef iedereen zonder dat ik het besef consequent een placebo of ik heb tot nu toe veel geluk gehad.

En stel dat PCM toegevoegd wordt aan de protocollen? Dan zal ik er bijzonder omzichtig mee omgaan.

PS: de cijfers van de bijsluiter van Fentanyl: over welke doseringen spreken we dan als ze gebruikt werden voor anesthesie? Dat vind je namelijk niet terug. Er staat enkel dat er op zijn minst 1 dosis gegeven werd. Ik vind de data moeilijk te beoordelen op deze manier. Kan Vesalius niets aan doen, dat weet ik wel...  ;)

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 29 juni 2011, 22:56:08
Nee joh, als je leeftijd klopt in je profiel zaten wij pas net op school...

998765

Wij? Samen? Welke school?  0098
Leeftijd klopt wel, daar niet van.