Politieman redt ''met gevaar voor eigen leven'' dienstauto bij autobrand - Heemstede 24-06-2011

Auteur Topic: Politieman redt ''met gevaar voor eigen leven'' dienstauto bij autobrand - Heemstede 24-06-2011  (gelezen 14994 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dimeg

• Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
Uit het besluit veiligheidsregio's, dit is het document dat een meer precieze uitwerking geeft van de wet:

§ 2 Opkomsttijden
Artikel 3.2.1

1. Het bestuur van de veiligheidsregio hanteert bij het vaststellen van de opkomstijden van een basisbrandweereenheid de volgende tijdnormen:
a. vijf minuten bij gebouwen met een winkelfunctie met een gesloten constructie, gebouwen met een woonfunctie boven een gebouw met een winkelfunctie of gebouwen met een celfunctie;
b. zes minuten bij portiekwoningen, portiekflats of gebouwen met een woonfunctie voor verminderd zelfredzamen;
c. acht minuten bij gebouwen met een andere woonfunctie dan bedoeld onder a en b, of met een winkelfunctie, gezondheidszorgfunctie, onderwijsfunctie of logiesfunctie, en
d. tien minuten bij gebouwen met een kantoorfunctie, industriefunctie, sportfunctie, bijeenkomstfunctie of een overige gebruiksfunctie.
2. Indien het bestuur van de veiligheidsregio voor bepaalde locaties opkomsttijden vaststelt die afwijken van de tijdnormen, motiveert het de keuze van de locatie en de mate van de afwijking.
3. Het bestuur van de veiligheidsregio stelt geen opkomsttijd vast die hoger is dan achttien minuten.

over het recht op het verhalen van de schade kan ik niets vinden, vanuit de wet zou dat bij het bestuur van de veiligheidsregio komen te liggen. Ik ben daar ook niet zo'n voorstander van. Eerst roepen dat de brandweer moet komen, en achteraf klagen dat het niet goed is. maargoed dat is weer een heel andere discussie ;)

OT: toffe actie van die agent! de baas mag trots op hem zijn..

asmo26

• Rode Kruis EHBO en O&V/Dierenambulance chauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
Scherp filmpje zeg! Ik ken de weg daar en dat zal ook een enorme verkeersopstopping hebben veroorzaakt.

Hulde aan de agent!

vesalius

• Senior gebruiker
Even de knuppel in het hoenderhok gooien.  >:D

Totaalschade nu:
-twee particuliere auto's total loss
-één politieauto met pak-em beet 1500 euro aan schade
-brandschade aan wegdek over ongeveer 25-50 meter?
-een brandende auto die enkele tientallen meters stuurloos rond"rijdt"

Als de agent zijn auto had laten staan:
-één particuliere en één politieauto total loss
-brandschade aan wegdek over 20-25 meter (in ieder geval minder)
-een brandende auto die vrij snel tot stilstand is gebracht

Ik weet in ieder geval één persoon die niet blij is met deze agent, daarnaast heeft de onveilige situatie van een rollende brandende auto langer geduurd.

Henkie

• Forum gebruiker

Totaalschade nu:

Ik weet in ieder geval één persoon die niet blij is met deze agent, daarnaast heeft de onveilige situatie van een rollende brandende auto langer geduurd.

25 tot 50 meter? beetje overdreven, die politieauto moest zich er tussen uit wringen, dus het zou hooguit 30 meter geweest zijn. Dus ook dat stuurloos rondrijden viel wel mee.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis

Totaalschade nu:

Tsja, je zou je natuurlijk ook af kunnen vragen welke auto duurder was ... Een noodhulpauto die pas twee maanden rondrijd, compleet opgebouwd en ingericht of een oude Peugeot  ::) De brandschade aan het wegdek is niet veel groter geworden, scheelt een meter of 2 ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

asmo26

• Rode Kruis EHBO en O&V/Dierenambulance chauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
Een auto kan ook een emotionele waarde hebben. Ik kan het stukje hierboven dus wel begrijpen. De verzekeraar betaald aan de eigenaar van de Peug misschien 1500 (dagwaarde auto), terwijl de politie zo een nieuwe auto heeft. De particulier is dus duurder uit.

tcf

• Senior gebruiker
Een auto kan ook een emotionele waarde hebben. Ik kan het stukje hierboven dus wel begrijpen. De verzekeraar betaald aan de eigenaar van de Peug misschien 1500 (dagwaarde auto), terwijl de politie zo een nieuwe auto heeft. De particulier is dus duurder uit.

Nou, ik kan je vertellen dat de politie niet ZO een nieuwe auto heeft hoor, daar kan maanden over heen gaan. Een voorbeeld: zelfs 9 maanden moeten wachten op een compleet nieuw en opgebouwd voertuig. Al die tijd het met 1 auto minder moeten doen en als het wagenpark dan al niet zo uitgebreid is heb je wel een probleem....

jeffrey010

• Senior gebruiker
Het zou ook nog zo kunnen zijn dat als die agent ze wagen had laten staan dat door de wind 3 voertuigen total loss waren geweest  ;)
Met Vriendelijke Groet.....

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Ik begrijp werkelijk niet waarom die agent dat gedaan heeft?
Een rijdende brandende auto vormt een gevaar dat zo vlug mogelijk gestopt moet worden. Het feit dat die brandende auto tegen de politieauto aankwam is alleen maar positief. De situatie was dan gestabiliseerd in afwachting van de brandweer.
Nu rijdt hij zijn auto weg waardoor het gevaar alleen maar verder kon uitbreiden. Wat overigens ook nog eens gebeurde.
Bovendien brengt hij volgens het persbericht zijn leven nog in gevaar. Het redden van een politieauto gaat toch niet boven het leven van een agent?

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Het persbericht is natuurlijk wel een beetje sensationeel. Het zal best even warm geweest zijn voor de agent, maar als dit 'met gevaar voor eigen leven' genoemd wordt lijkt me dat toch lichtelijk overdreven ;D

En voor de rest geef ik je gelijk: die auto blijft doorrijden. Nu stond er (gelukkig?) een andere auto in de weg, maar voor hetzelfde geld rijdt de brandende auto tegen een woning aan. En dat had pas echt 'gevaar voor levens' veroorzaakt. Maar goed, dit gebeurt in de hectiek van de situatie en ik denk niet dat de agent aan eventuele andere gevolgen gedacht heeft, die wilde gewoon (en begrijpelijk) zijn auto redden...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding