Het afleidende letsel is een vaak misbruikte werkdiagnose in de competentiestrijd annex delay-strategie van de SEH, bij patienten die door ambulance worden aangeleverd zonder immobilisatie noodzaa. En die door de ambulanceverpleegkundige goed is doordacht/overwogen. Dan wordt de patient zoals CM al eerder aangaf, van top tot teen eerst geimmobiliseerd en worden daarna pas allerlei onderzoek gedaan op de SEH, dat voor een groot deel (uitvragen en palperen etc.)al door de AVP is uitgevoerd waarna geen noodzaak werd gezien tot immobilisiatie...
En met de nieuwe evidence based aanwijzingen en fysiek onderzoek rond uitsluiten van CWK-letselsuit de USA kunnen veel onnodige immobilisaties worden voorkomen.
Bij veel hulp- en zorgverleners zit meer de stress rond de vermijding van ieder risico tussen de oren dan dat het DNFH principe daar heerst.
Vreemd, De grootste risico bij vermoeden of daadwerkelijk aanwezigheid van mogelijk wervelletsel. Is in de eerste hulp fase, de reddingsfase en de transportfase naar het ziekenhuis. Het risico op de SEH op ongewenste bewegingen is "heel heel heel veel" minder dan tijdens alle andere fasen...
Op de SEH, zou wat mij betreft, in zeg maar 95% van de gevallen de immobilisatie verwijderd kunnen worden, en indien echt nodig vervangen word door een veel comfortabelere varianten.. Het bevreemd mij steeds meer, dan op de SEH zaken worden gebruikt die specifiek voor de ambulance-sector zijn ontworpen... Ik ken voor de ambulancesector ook nog wel betere nekkragen dan stiffneck series.. (die zijn alleen operationeel technisch alleen beperkter toepasbaar). De oudere producties van de stifneck waren nog veel beter en die waren met wat kunstwerk met een schaar ook geschikt voor dwangstanden..
Ook zijn er veel betere voorzieningen dan de Ferno Faststrap of vergelijkbare spinnen, zeker in de SEH fase, na het direct lichamelijk onderzoek..
Het is ook gek, dat sommige patienten meer dan 2 uur op een wervelplank liggen.
De langste periode durende uit onze praktijk, was van het moment tot redding tot op de operatiekamer meer dan 8 uur, en dat alleen vanwege angst.. patient werd om 10:00 bij ons opgehaald door de ambulancedienst, en toen we 's avonds onze plank en spullen om 19:00 uur terug kwamen halen, lag de patient er nog steeds op, wachten op een beschikbare OK.. Dat is echt zinloos en onnodig patient onvriendelijk.. Geef die ambulancepleegen allemaal rontgen ogen, dat maakt het allemaal veel simpeler
Of een Star Track Medical Scanner (
tri-corder voor trekkies)(die hadden ze jaren geleden al bij Star Trek, is volgens mij best een markt voor..)
Star Trek Medical Scanner