Dag oude CWK fractuur en nu?

Auteur Topic: Dag oude CWK fractuur en nu?  (gelezen 27174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 28 oktober 2011, 14:40:15
En toch is het belangrijk. Natuurlijk is er veel onderzoek voor handen met allerlei levels of evidence. En als je publicaties in serieuze vakbladen leest, met een hoge impactfactor, dan ziet men toch dat heel langzaam de gemeenschappelijke opinie veranderd en gaat kantelen. Die traagheid komt voort uit een soort intellectuele rigor versus de nulhypothese.

Zo is het voorbeeld dat jij aanhaalde over Permissive Hypotension een mooi voorbeeld. De eerste RTC over dat onderwerp verscheen al in 1994 in de NEJM, geschreven door William Bickel. Niet het miste tijdschrift. "No evidence" voor vullen "and at least some evidence" voor een restrictief volumebeleid in geval van een truncale hemorraghische shock. We zijn nu bijna twintig jaar verder en eindelijk durven we het woord "restrictief volumebeleid" voorzichtig in de mond te nemen.

Uitendelijk denk ik dat we met CWK immobilisatie dezelfde kant op zullen gaan. Een veel meer genuanceerd beleid. Dat zullen we uiteindelijk terugvinden in de richtlijnen.

Expert

Dat denk ik ook wel. Kijk, ik pleit niet voor het afschaffen van immobilisatie. Integendeel zelfs. Ik heb vorige week een mountainbiker opgehaald met een drukpijnlijke C2 en 3 en uitval in de vorm van tintelingen in de beide benen. Bij dit slachtoffer ga ik zeker niet leuk roepen: "Kom maar overeind, kerel!". Ik vind alleen dat het veel genuanceerder toegepast mag worden. Neem bijvoorbeeld afleidend letsel, dit is zo'n vaag begrip. Wat is het precies? Zou het echt een cwk/twk/lwk fractuur maskeren? Ik ben nogal nuchter in dit verhaal maar als ik weloverwogen een pt. presenteer zonder immobilisatie dan wordt er al geroepen: "ja, maar afleidend letsel...". Ik geloof er niet in, eerlijk gezegd (nou ben ik erg eerlijk...ik verwacht nu een hoop kritiek over me heen. Brand maar los.... ;D).
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 28 oktober 2011, 14:49:31
En dan te bedenken CM dat ik zojuist de TNCC cursus heb gedaan (maandje geleden) en het daar nog steeds zo wordt aangeleerd (ingestampt). Dus ja, een nieuweling zoals ik leer het wel op bijna dezelfde manier!  ::)

Dat vind ik wel een goeie.... Ik ga met de collega's in de VS babbelen hierover. Ik kom straks bij je terug..

CM

PS - voor diegene die het HVforum niet genoeg vindt, www.emtcity.com is een geweldige plek om nieuwe dingen te leren.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #102 Gepost op: 28 oktober 2011, 16:36:42
Het afleidende letsel is een vaak misbruikte werkdiagnose in de competentiestrijd annex delay-strategie van de SEH, bij patienten die door ambulance worden aangeleverd zonder immobilisatie noodzaak. En die door de ambulanceverpleegkundige goed is doordacht/overwogen. Dan wordt de patient zoals CM al eerder aangaf, van top tot teen eerst geimmobiliseerd en worden daarna pas allerlei onderzoek gedaan op de SEH, dat voor een groot deel (uitvragen en palperen etc.)al door de AVP is uitgevoerd waarna geen noodzaak werd gezien tot immobilisiatie...
En met de nieuwe evidence based aanwijzingen en fysiek onderzoek rond uitsluiten van CWK-letselsuit de USA kunnen veel onnodige immobilisaties worden voorkomen.  maar dan zullen die nieuwe aanwzijingen en onderzoekuitkomsten wel door de beleidsmakers en protocolschrijvers gelezen en aanvaard moeten worden. Het is namelijk altijd maar een kleine groep early adaptors die voor de muziek vooruit durft te lopen...en zeker in zaken waarbij juridische problematiek om de hoek kan komen...

Bij veel hulp- en zorgverleners zit meer de stress rond de vermijding van ieder risico tussen de oren dan dat het DNFH principe daar heerst.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 28 oktober 2011, 17:07:19
Het afleidende letsel is een vaak misbruikte werkdiagnose in de competentiestrijd annex delay-strategie van de SEH, bij patienten die door ambulance worden aangeleverd zonder immobilisatie noodzaa. En die door de ambulanceverpleegkundige goed is doordacht/overwogen. Dan wordt de patient zoals CM al eerder aangaf, van top tot teen eerst geimmobiliseerd en worden daarna pas allerlei onderzoek gedaan op de SEH, dat voor een groot deel (uitvragen en palperen etc.)al door de AVP is uitgevoerd waarna geen noodzaak werd gezien tot immobilisiatie...
En met de nieuwe evidence based aanwijzingen en fysiek onderzoek rond uitsluiten van CWK-letselsuit de USA kunnen veel onnodige immobilisaties worden voorkomen.
Bij veel hulp- en zorgverleners zit meer de stress rond de vermijding van ieder risico tussen de oren dan dat het DNFH principe daar heerst.

Vreemd, De grootste risico bij vermoeden of daadwerkelijk aanwezigheid van mogelijk wervelletsel.  Is in de eerste hulp fase, de reddingsfase en de transportfase naar het ziekenhuis.  Het risico op de SEH op ongewenste bewegingen is "heel heel heel veel" minder dan tijdens alle andere fasen...  
Op de SEH, zou wat mij betreft, in zeg maar 95% van de gevallen de immobilisatie verwijderd kunnen worden, en indien echt nodig vervangen word door een veel comfortabelere varianten.. Het bevreemd mij steeds meer, dan op de SEH zaken worden gebruikt die specifiek voor de ambulance-sector zijn ontworpen... Ik ken voor de ambulancesector ook nog wel betere nekkragen dan stiffneck series.. (die zijn alleen operationeel technisch alleen beperkter toepasbaar).   De oudere producties van de stifneck waren nog veel beter en die waren met wat kunstwerk met een schaar ook geschikt voor dwangstanden..

Ook zijn er veel betere voorzieningen dan de Ferno Faststrap of vergelijkbare spinnen, zeker in de SEH fase, na het direct lichamelijk onderzoek..  

Het is ook gek, dat sommige patienten meer dan 2 uur op een wervelplank liggen.    
De langste periode durende uit onze praktijk, was van het moment tot redding tot op de operatiekamer meer dan 8 uur, en dat alleen vanwege angst.. patient werd om 10:00 bij ons opgehaald door de ambulancedienst, en toen we 's avonds onze plank en spullen om 19:00 uur terug kwamen halen, lag de patient er nog steeds op, wachten op een beschikbare OK.. Dat is echt zinloos en onnodig patient onvriendelijk..

Geef die ambulancepleegen allemaal rontgen ogen, dat maakt het allemaal veel simpeler   ;D

Of een Star Track Medical Scanner (tri-corder voor trekkies)(die hadden ze jaren geleden al bij Star Trek, is volgens mij best een markt voor..)

Star Trek Medical Scanner