Hmmm, apart, het jaarverslag komt niet overeen met de cijfers die ze zelf publiceren. Heb nu geen tijd om het aandachtig door te nemen. Vanavond probeer ik met een reactie te komen.
Ok, ik heb geprobeerd duidelijkheid te krijgen, helaas is het niet gelukt
Kijkend naar de geregistreerde cijfers laten ze in het algemeen een daling zien van het aantal ongevallen en het aantal slachtoffers, ook in de periode 2007-2009:
BRON Ministerie van Infrastuctuur en Milieu: -2007 -> 9.683 ziekenhuisopnames en 709 dodelijke slachtoffers
-2009 -> 7.028 ziekenhuisopnames en 644 dodelijke slachtoffers
Geregistreerde aantallen MAI+2 slachtoffers (Bron: IenM en DHD):-2007 -> 5.299 ernstig verkeersgewonde slachtoffers (MAIS 2+ dwz matig gewond t/m levensbedreigend)
-2009 -> 4.397 ernstig verkeersgewonde slachtoffers
Van de LMR (Landelijke Medische Registratie: waarbij de cijfers aan de hand van ongevalscodes gegenereerd worden) heb ik alleen de cijfers gevonden tot 2008 (Bron:
dit rapport tabel 8.1):
-2007 -> 13.746 ernstig verkeersgewonde slachtoffers
-2008 -> 14.847 ernstig verkeersgewonde slachtoffers
Dan doen ze vervolgens een analyse van de cijfers en gaan ze van daadwerkelijk geregistreerde naar het aantal geschatte ongevallen waarbij ze sinds 2009 een nieuwe methodiek hanteren die ze met terugwerkende kracht hebben toegepast en komen ze ineens uit op:
-2007 -> 16.643 ernstig verkeersgewonde slachtoffers
-2009 -> 18.576 ernstig verkeersgewonde slachtoffers
Waarbij ze de tabel overigens in mijn ogen misleidend noemen als
"Werkelijke omvang doden en ernstig verkeersgewonden naar vervoerswijze en leeftijd. Bron: CBS, IenM en DHD"Om deze laatste cijfers te krijgen worden behoorlijk ingewikkelde formules toegepast op het aantal geregistreerde ongevallen, welke in het rapport
"Ernstig verkeersgewonden in Nederland in 1993-2008: in het ziekenhuis opgenomen verkeersslachtoffers met een MAIS-score van ten minste 2"Wat mij alleen nog steeds verbaast en waar ik niet duidelijk antwoord op heb is dat het aantal geregistreerde slachtoffers in twee registraties duidelijk daalt en in één stijgt maar dat hun schattingen dan dus oplopen, ook lopen de schattingen dusdanig snel op dat ik het maar moeilijk kan geloven. Opvallend is ook dat de stijging eigenlijk alleen in de onderste twee MAIS-scores zitten.
Om ons dispuut op te lossen vind ik het allemaal niet duidelijk genoeg, wel heb ik in dit rapport gevonden dat dat de stijging in hun ogen voor het een belangrijk deel komt door de toename van slachtoffers bij ongevallen waarbij géén motorvoertuigen betrokken zijn