GRIP 2 Grote hulpverlening (ongeval 1 dode meerdere gewonden) A2 L 185,8 - Maarheeze 28-06-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Grote hulpverlening (ongeval 1 dode meerdere gewonden) A2 L 185,8 - Maarheeze 28-06-2011  (gelezen 50227 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Inderdaad een heupgordel (tweepuntsgordel). De inzittende zit met zijn gezicht haaks op de rijrichting, met hoofdsteunen en zijschotten. Bij een klap van achteren wordt het voertuig eerst als het ware onder je vandaan gedrukt waardoor je aan de achterkant tegen je hoofdsteun/zijschot botst en vervolgens (als je lichaam gaat meebewegen) tegen de andere hoofdsteun/zijschot. Comfortabel is anders, maar je blijft in je eigen "vakje" en komt niet buiten de rolkooi. Op voorwaarde dat je de gordel draagt en je voeten gewoon op de laadvloer hebt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Ik lees in je reactie wat cynisme.  ;)
Maar ik ben echt van mening dat het onverantwoord is om manschappen in een onbeschermde truck te vervoeren.
Vervoer over de weg is in de jaren vele malen gevaarlijker geworden. (denk aan de oost-europese chauffeurs en de vele ongevallen)

Het vervoer over de weg dient m.i. gewoon in bussen te moeten plaatsvinden, daarbuiten (in het veld) kan het nog steeds via de wagens die nu gebruikt worden (hoeven ze ook niet afgeschaft te worden).
En het hoeven ook geen luxe bussen te zijn.  :P

Ehm, onderbuiksgevoelens als feit brengen is niet echt een nuttige bijdrage. De cijfers laten jaar na jaar juist een daling zien van ongevallen en verkeersdoden. Ter vergelijking, in 2009 vonden slechts 19.378 ongevallen met slachtoffers plaats tegenover 40.204 in 1993

Zie voor onderbouwing de websites van het CBS en de SWOV


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik denk dat je niet helemaal goed op de hoogte bent van wat er in het kort geleden jaarverslag van de SWOV staat.
Daarin staat juist dat het aantal ernstig gewonden terug is op het nivo van 1993.

http://www.swov.nl/rapport/jaarverslag/NL/SWOV_2010.pdf

Je hebt gelijk v.w.b. dat onderbuikgevoel. Maar dat klopt dus aardig met wat de SWOV presenteert.

 ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Hmmm, apart, het jaarverslag komt niet overeen met de cijfers die ze zelf publiceren. Heb nu geen tijd om het aandachtig door te nemen. Vanavond probeer ik met een reactie te komen.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Commandant Koninklijke Militaire School bedankt hulpverleners
Weert,  
Kolonel Piet van der Sar van de Koninklijke Militaire School (KMS) in Weert is de hulpverleningsdiensten en burgers die vorige
week steun verleenden bij het zware ongeval op de A2 dankbaar. Hierbij werd een militaire vrachtwagen aangereden met dertien
KMS-militairen in opleiding. De 35-jarige korporaal der eerste klasse Christian Kakisina kwam hierbij om het leven.
De anderen werden vervoerd naar verschillende ziekenhuizen in Eindhoven, Geldrop, Veldhoven, Weert en Maastricht.

“Ik ben de dagen na het tragische ongeval pauzeloos in de weer geweest om mijn leerlingen en hun aanhang in de verschillende ziekenhuizen en thuis te bezoeken”, zegt de commandant. “Zij waren enorm onderde indruk van het optreden van de
hulpverleningsdiensten en van de onbekende burgers die hen spontaan hielpen. Ook zij zijn hun zeer dankbaar. Erger is daarmee voorkomen.
Via deze helaas onpersoonlijke weg ben ik ze danook van harte dankbaar”.

Bron: Defensiekrant


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Hmmm, apart, het jaarverslag komt niet overeen met de cijfers die ze zelf publiceren. Heb nu geen tijd om het aandachtig door te nemen. Vanavond probeer ik met een reactie te komen.

Ok, ik heb geprobeerd duidelijkheid te krijgen, helaas is het niet gelukt  :-\

Kijkend naar de geregistreerde cijfers laten ze in het algemeen een daling zien van het aantal ongevallen en het aantal slachtoffers, ook in de periode 2007-2009:

BRON Ministerie van Infrastuctuur en Milieu:
-2007 -> 9.683 ziekenhuisopnames en 709 dodelijke slachtoffers
-2009 -> 7.028 ziekenhuisopnames en 644 dodelijke slachtoffers

Geregistreerde aantallen MAI+2 slachtoffers (Bron: IenM en DHD):
-2007 -> 5.299 ernstig verkeersgewonde slachtoffers (MAIS 2+ dwz matig gewond t/m levensbedreigend)
-2009 -> 4.397 ernstig verkeersgewonde slachtoffers

Van de LMR (Landelijke Medische Registratie: waarbij de cijfers aan de hand van ongevalscodes gegenereerd worden) heb ik alleen de cijfers gevonden tot 2008 (Bron:dit rapport tabel 8.1):
-2007 -> 13.746 ernstig verkeersgewonde slachtoffers
-2008 -> 14.847 ernstig verkeersgewonde slachtoffers


Dan doen ze vervolgens een analyse van de cijfers en gaan ze van daadwerkelijk geregistreerde naar het aantal geschatte ongevallen waarbij ze sinds 2009 een nieuwe methodiek hanteren die ze met terugwerkende kracht hebben toegepast en komen ze ineens uit op:
-2007 -> 16.643 ernstig verkeersgewonde slachtoffers
-2009 -> 18.576 ernstig verkeersgewonde slachtoffers
Waarbij ze de tabel overigens in mijn ogen misleidend noemen als "Werkelijke omvang doden en ernstig verkeersgewonden naar vervoerswijze en leeftijd. Bron: CBS, IenM en DHD"

Om deze laatste cijfers te krijgen worden behoorlijk ingewikkelde formules toegepast op het aantal geregistreerde ongevallen, welke in het rapport "Ernstig verkeersgewonden in Nederland in 1993-2008: in het ziekenhuis opgenomen verkeersslachtoffers met een MAIS-score van ten minste 2"

Wat mij alleen nog steeds verbaast en waar ik niet duidelijk antwoord op heb is dat het aantal geregistreerde slachtoffers in twee registraties duidelijk daalt en in één stijgt maar dat hun schattingen dan dus oplopen, ook lopen de schattingen dusdanig snel op dat ik het maar moeilijk kan geloven. Opvallend is ook dat de stijging eigenlijk alleen in de onderste twee MAIS-scores zitten.

Om ons dispuut op te lossen vind ik het allemaal niet duidelijk genoeg, wel heb ik in dit rapport gevonden dat dat de stijging in hun ogen voor het een belangrijk deel komt door de toename van slachtoffers bij ongevallen waarbij géén motorvoertuigen betrokken zijn  ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
@Vesalius

Het is een lekkere brei met cijfertjes in ieder geval. Iets waar wij beiden niet uit komen denk ik.
Misschien moet er eens afgestapt worden van allerlei onderzoekjes met eigen regeltjes en een gedegen onderzoek wat goed onderbouwd is uitvoeren. Misschien wordt alles dan iets duidelijker. Bedankt in ieder geval dat je de moeite hebt genomen om e.e.a. uit te zoeken.

We laten het maar voor wat het is.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@Vesalius en Skippy:
Om een verklaring te geven voor de verschillen in cijfers: de cijfers zijn gebaseerd op verschillende registraties. Zo kunnen cijfers worden betrokken van de politie, van verzekeraars, van ziekenhuizen en in sommige gevallen ook van wegbeheerders. Voor elk van de registraties geldt dat er 1) geregistreerd moet worden (niet alles wordt geregistreerd), 2) juist geregistreerd moet worden (bijv. verkeerde categorie oorzaak) en 3) een unieke methode wordt gebruikt (je kunt registraties niet onderling vergelijken).

Door omstandigheden bij de registrerende instanties treden er door de jaren heen wijzigingen op. De politie heeft een nieuw systeem en gaat niet meer naar alle ongevallen, wegbeheerders registreren beter, etc. Als gevolg daarvan kunnen er zogeheten "trendbreuken" optreden, die ogenschijnlijk onverklaarbaar zijn. Onafhankelijke onderzoekers (zoals SWOV) proberen dit te voorkomen door verschillende registraties te gebruiken, maar helemaal waterdicht wordt het nooit.

In de verkeerswereld wordt momenteel de trend dat het aantal dodelijke slachtoffers daalt en het aantal letselslachtoffers (licht) stijgt als algemeen aanvaardbaar gezien.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


lily

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
    • bb's place
Is het onderzoek ondertussen al afgerond en bekend gemaakt? De Kpl was namelijk een hele goede collega van mij en en we tasten hier gewoon in het duister.
Wat die walibi's betreft, ook in een bus zouden ze letsel hebben opgelopen.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Verongelukte militair A2 hielp gewonden

De miltair die eind juli om het leven kwam bij een aanrijding op de A2 bij Budel is, naar nu blijkt, tragischer dan vooraf aangenomen. Hij verleende eerste hulp bij een ongeluk, waarna hij zelf het slachtoffer werd van een ander ongeval.

Na een ongeluk stopte een truck van het leger om eerste te hulp te verlenen. De bestuurder en bijrijder waren uit de truck gestapt, waarna een andere vrachtwagen bovenop het legervoertuig botste. De legertruck schoot naar voren, raakte twee auto's en de uitgestapte militair die daarbij om het leven kwam.

Het onderzoek is nog niet helemaal afgerond omdat de politie nog enkele getuigen wil verhoren. Uiteindelijk zal het onderzoek naar het OM worden verstuurd, waarna zij zullen bepalen of er strafrechtelijke vervolging zal volgen.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/08/verongelukte-militair-a2-hielp-gewonden